• DIVGRL

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Anonym (rökare) skrev 2008-04-15 13:12:41 följande:

Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt. Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...Så sa min bm till mig när jag berättade att jag rökte, rökte genom hela min graviditet och min son mår prima, han var 8 dagar för tidig och vägde normalt...Rökte 5 cigg om dagen,istället för 1 paket.Visst hade jag dåligt samvete över att jag rökte, mot slutet när jag inte kunde dölja längre att jag var gravid så smygrökte jag för att inte få alla onda blickar på mig....
    Tyvärr så stressar du kroppen mer när du röker.

Till TS:

Försök att sluta. Tänk dig ett mål och var bestämd. Du får helt enkelt se det som att du lånar ut din kropp till någon som behöver den för att kunna växa och må gott i.
    Jag slutade tvärt med alla mina 3. Efter plusset tog jag en farväl cigg. Det funkade för mig

Lycka till och grattis till magen =)
  • DIVGRL

Anonym (rökan) skrev 2008-04-15 13:37:54 följande:

jag har pratat med min bm, hon sa att så länge jag har trappat ner så ska jag njuta av de jag röker o inte ha dåligt samvete.... mamman ska må bra sa hon, o nu genomgår du nått super jobbigt så njut av de få som du röker.....
    Vad är det som är superjobbigt menar hon?
  • DIVGRL
    AnneSophie skrev 2008-04-15 13:47:42 följande:
    Det var säkert olika BM. Men dom har ju fått förhållningsregler från Socialstyrelsen gällande hur man ska hantera rökande gravida så det är väl inte så konstigt att dom liksom måste bita ihop och lalla med.
    Låter mer som om dem har tröttnat på sitt jobb och inte informerar som de ska.
  • DIVGRL

Tycker ni ska googla på röka+ gravid, ni som inte tror att det skadar barnet.

Varför skriver ni att ni rökt sedan hur mkt barnen vägde? Tror ni att det är födelsevikten det påverkar?

Se det som att ni spelar rysk roulett istället!

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)