Inlägg från: Anonym (puffen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (puffen)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

När jag väntade min första så rökte jag och blev stressad av att jag skulle sluta röka och gick den ena kursen efter den andra men detta blev bara värre och jag började röka 2 paket om dagen. Min barnmorska tyckte jag kunde fortsätta röka eftersom jag stressade upp mig själv och barnet med detta tidspressande sluta röka metoder..
    Dottern vägde 3700 g..
    Barn nr två kunde jag sluta tvärt och den flickan vägde 4000g
    barn 3 pojke vägde 3175g o jag rökte, barn 4 pojke de med och jag rökte vägde 4310 g

• Anonym (puffen)
    unclaf skrev 2008-04-15 14:02:13 följande:
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 13:57:26 följande: Som sagt..största sannolikheten e ju att man får kärnfriska små knubbisar även som rökare...el narkoman o alkoholist för den delen (menar inte att jämföra en heroinist med en rökare naturligtvis). Men det förändrar inte det faktum att man ökar RISKEN för låg föslovikt, allergier, psd osv. Även om det SANNOLIKT inte händer nåt.man ska inte va rädd i önödan, men det e ju viktigt att veta fakta, eller?

Men det finns mycket som är skadligt för barn.. Inte ser jag en icke rökande mor som en bättre förälder för det.

• Anonym (puffen)

Vi kan ta överviktiga mammor tex, de sitter o proppar i sig en herrans massa under graviditetern och efter graviditeten och detta övergår på barnet.
    Ett ex, en väninna till mig har en dotter med födelsevikt på något över 5 kg, barnet är idag 11 år och min dotter är 11 år.. Min dotter väger 35 kg och min väninnas dotter väger 86 kg.. det är sjukt att inte göra något åt det..

• Anonym (puffen)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 15:08:22 följande:
    Jag ger jättegärna tips och råd till en rökare som vill sluta. Men jag blir väldigt upprörd när jag läser såna här trådar där man påstår att det inte är så farligt att röka och där man hävdar att ens barn är friskt trots att man faktiskt omöjligt kan veta om ens rökning påverkat barnet.
    Tror alla är medvetna om att det är skadligt att röka, både för sig själv och barnet..
    Rökande mammor har nog väldigt dåligt samvete..
    Lika så alkolister, knarkare och matmissbrukare och alla olika missbruk
  • Anonym (puffen)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 15:20:11 följande:
    Jag tycker inte alltid det verkar som att folk är medvetna om vad rökningen kan ställa till med.Många verkar tro att bara för att barnet inte föddes med låg födelsevikt och inte har några allergier, så har barnet inte blivit påverkat av rökningen.Eller menar du att de lever i förnekelse?
    Onä, tror säkert de flesta vet vilka skador barnet kan få.
    Visst kan det utvecka allergier av olika slag, men varför ska det vara just rökningen som är boven? visst vi kan skylla mycket på rökningen, de kan vi.. Men icke rökarna vad skyller de på? Lever de i en förnekelse då med kanske? för jag menar är de oturen,ärftliga faktorer eller vad?
    Ett av mina barn är allergisk och hon är den jag inte rökte något alls under graviditeten.
    De andra 3 har inga allergier alls..
    Så man undrar lite vad man ska grunda detta på?
  • Anonym (puffen)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 15:34:01 följande:
    Fast, din personliga erfarenhet är ju inte på något sätt ett bevis för att forskningen har fel.Självklart innebär inte rökning under graviditet att barnet måste utveckla allergi men risken är bra mycket större. Och självklart spelar ärftliga faktorer in, men man kan ju inte veta om man kanske förvärrat allergin med sin rökning under graviditeten.Och allergi är långt ifrån allt man kan drabbas av..
    Nänä, detta e ett exempel..
    Inte heller kan man veta om man förvärrar en allergi med något annat heller..
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)