• Majora

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Anonym skrev 2008-04-15 15:31:15 följande:
    Svar på #66klart som fan att stress kan påverka barnet negativt
    Nej det gör det inte, en av de bästa men felaktigaste ursäkterna som finns.
  • Majora
    kaslin skrev 2008-04-15 15:54:42 följande:
    Har rökt med alla mina fyra och det är inget fel på dom,hela graviditeten gick bra o dom vägde som man ska o mådde bra vid födslen t.o.m moderkakan såg jätte bra ut och dom säger att när man röker så märks det skillnad då..BM har aldrig predikat mig för min rökning,ända hon sa är så länge jag mår bra så mår bebisen oxå bra..
    Det känns ju ganska dumt att säga i princip att rök ni alla, för det är inget farligt. Man mår inte bra om man röker.
  • Majora
    kaslin skrev 2008-04-15 16:24:16 följande:
    men jag gjorde det!!!!!!!!!!!
    Kroppen ä'r inte frisk under rökningen hur mkt man än tror det. Det är inte nyttigt med kraftiga nervgifter i kroppen även om man "känner" att man mår bra.
  • Majora

Anonym (V,17) skrev 2008-04-15 16:19:39 följande:

ÖH??? Jo stress är en negativ faktor som påverkar hela människans kropp, vare sig man är gravid eller inte! Då jag läser inom vårdsektorn och jobbar inom vården sedan 5 år tillbaka ser man att just STRESS är en ökande och skadlig faktor som allt för många är drabbade utav idag.Stress är många gånger orsaken till att en människa mår både fysiskt och psykiskt dåligt.TS!Jag röker trots att jag är medveten om att jag är gravid i v.17+1, det är ingenting jag är stolt över, jag skäms... Men jag försöker att sluta, min BM är inte överlycklig men jag går även en sluta-röka-kurs hos en annan BM som är övertygad om att min inställning till rökningen är positiv.Dvs att jag är medveten om mitt misstag, är mentalt förberedd på att sluta men att fimpa visade sig vara mycket svårare än jag mentalt kunnat föreställa mig.Då är det bättre att när röksuget är som värst att man tar ett par bloss och sedan släcker för att sedan härda så länge man bara kan.Jag har rökt i 9 år så jag vet att det inte är en dans på rosor att plötsligt sluta. Slutade en period för 5 år sedan och det dummaste jag någonsin kunde göra var att börja igen. Men så är det med återfall.Styrkekramar till dig och lycka till!
    Styrkekramar vaddå?

Du jobbar inom vården, är gravid och röker? Okej... men du, det finns ju ingen forskning alls som visar på att stress påverkar fostret. Hur tror du neandertalarna födde barn? För de om några var väl stressade av att ha ont om mat, vatten, föda, var jagade etc.

Så nej. Stress skadar inte ditt barn. Motbevisa mig!
  • Majora
    Vroooooom skrev 2008-04-15 16:22:18 följande:
    Men om nu stress är så farligt, varför slutar man inte röka då?Nikotin frigör ju stresshormoner i kroppen.. Så hur kan det då vara bra att röka?Och hur är nikotin och stresshormoner i 9 månader värre än stress i någon/några veckor?
    Och cyanidväte etc.
  • Majora
    Anonym skrev 2008-04-15 16:55:08 följande:
    Min vännina var storrökare. Hennes läkare sa rakt och klart ut till henne att hon kan inte sluta direkt för hon röka så mycket sp det skulle bli en chock och stress för barnet och det kunde påverka barnet negativt.Hon var tvungen att trappa ner lite i taget.så jo, stress kan påverka.
    Då kunde inte den läkaren vatten och borde bli av med sin licens. Skitsnack, kom igen, bevisa att stress dödar foster eller får dom att bli allergiska, få hjärnskador, cellskador, astma etc. KOm igen, ett enda dokumenterat fall!
  • Majora
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:00:25 följande:
    Rökning orsakar stress så den läkaren hade nog inte arbetat speciellt hårt för sin läkarlicens
    Finns mycken att finna i Corn Flakespaketen numera.

Däremot är det bevisat att kvicksilver är skadligt och dödar, likaså arsenik, bly... allt detta finns ju i ciggen, och gissa om det skadar mer än den påstådda skadan av stress.
  • Majora
    listoplisto skrev 2008-04-16 11:36:16 följande:
    Jag har inte rökt själv, men min mamma rökte under alla sina fyra graviditeter. Alla vi syskon har olika allergier, ett par av oss har också astma. Två av oss har haft fertilitetsproblem (vilket kan uppstå hos foster när mamman röker). Det går ju aldrig att bevisa ifall det var rökningen som orsakade detta eller inte, men så blev det för oss i alla fall.
    Min mamma rökte med mig i magen, jag har astma, och är superallergisk och har fertilitetsproblem så välkommen i klubben.
  • Majora

Anonym (Rökare) skrev 2008-04-16 11:44:26 följande:

Jag har tre bran, rökte på alla tre gånger. Mina barn är friska och var normal stora.Men det var ju länge sen, 30, 26 och 23 år. Då var det inte tabu att röka som det är idag.Måste säga att jag hade ingen dålig samvete för det, har inte det idag heller. Så ,mycket av det förbjudna som är idag ank graviditet är bara BS tycker jag. På alla tider har kvinnor ätit allt och kunnat dricka ett par glas vin, inte är barnen sjukare eller sena för utvecklingen för det eller sjuka på annat sätt.Så, man får nog ta allt med det lite nypa salt.
    Nu har du så fel du bara kan ha, i de sydligare delarna av europa där det konsumeras alkohol under graviditeten ( små mängder) så är FAS som vanligast, de lider av utvecklingsproblem etc.

Bevisen kommer här i tråden, vi med mammor som rökte ÄR sjukare än genomsnittet (sen finns det ju alltid de som klarar sig)
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)