Anonym (V,17) skrev 2008-04-15 16:19:39 följande:
ÖH??? Jo stress är en negativ faktor som påverkar hela människans kropp, vare sig man är gravid eller inte! Då jag läser inom vårdsektorn och jobbar inom vården sedan 5 år tillbaka ser man att just STRESS är en ökande och skadlig faktor som allt för många är drabbade utav idag.Stress är många gånger orsaken till att en människa mår både fysiskt och psykiskt dåligt.TS!Jag röker trots att jag är medveten om att jag är gravid i v.17+1, det är ingenting jag är stolt över, jag skäms... Men jag försöker att sluta, min BM är inte överlycklig men jag går även en sluta-röka-kurs hos en annan BM som är övertygad om att min inställning till rökningen är positiv.Dvs att jag är medveten om mitt misstag, är mentalt förberedd på att sluta men att fimpa visade sig vara mycket svårare än jag mentalt kunnat föreställa mig.Då är det bättre att när röksuget är som värst att man tar ett par bloss och sedan släcker för att sedan härda så länge man bara kan.Jag har rökt i 9 år så jag vet att det inte är en dans på rosor att plötsligt sluta. Slutade en period för 5 år sedan och det dummaste jag någonsin kunde göra var att börja igen. Men så är det med återfall.Styrkekramar till dig och lycka till!
Styrkekramar vaddå?
Du jobbar inom vården, är gravid och röker? Okej... men du, det finns ju ingen forskning alls som visar på att stress påverkar fostret. Hur tror du neandertalarna födde barn? För de om några var väl stressade av att ha ont om mat, vatten, föda, var jagade etc.
Så nej. Stress skadar inte ditt barn. Motbevisa mig!