• Snusslan

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Anonym skrev 2008-04-15 16:55:08 följande:
    Min vännina var storrökare. Hennes läkare sa rakt och klart ut till henne att hon kan inte sluta direkt för hon röka så mycket sp det skulle bli en chock och stress för barnet och det kunde påverka barnet negativt.Hon var tvungen att trappa ner lite i taget.så jo, stress kan påverka.
    Det har jag också hört! Har en vän som rökte och hon fick reda på sin graviditet i v.13. Hennes läkare/BM sa då till henne att hon bör sluta röka men att hon MÅSTE trappa ner innan hon slutar helt pga att fostret kunde få abstinens och det var inte bra sa han.
    Så hon trappade ner och slutade sedan helt efter några veckor.
  • Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:00:25 följande:
    Rökning orsakar stress så den läkaren hade nog inte arbetat speciellt hårt för sin läkarlicens
    Du förstod nog inte riktigt vad hon menade...
  • Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:11:37 följande:
    Menade hon inte att läkaren menade att om man slutar röka så kan man bli stressad och det är inte bra för barnet?
    Hon menade att läkaren sa att hon skulle TRAPPA ner innan hon slutade helt för om barnet/fostret är nikotinberoende så kan det medföra komplikationer om man bara slutar rakt av.
  • Snusslan

Spicy woman skrev 2008-04-15 17:15:26 följande:

Vad många moralisar det är. Fast det stod inga moralisar tack.
    Brukar vara så :)
    Dom kan inte riktigt hålla sig borta.
  • Snusslan

Får jag fråga varför du lägger dig i när TS själv har skrivit att hon vill ha råd och inga moralisar här.

Varför kan du då inte respektera det?

• Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:32:59 följande:
    Moralisar?Så att komma med fakta är att vara en "moralis"?Och eftersom att ämnet svängde rätt tidigt i tråden så var det fritt fram att diskutera detta.Jag har INTE lagt in någon moralisk värdering i att ni röker gravida. Det enda jag har gjort är att påpeka felaktiga påståenden.
    Ja men tror du att TS vill höra allt som är fel?
    Det enda hon ville med denna tråden var att få råd, och att få höra om hur andra lyckats sluta röka.
    Så kommer du och berättar alla fel. Hon vet ju redan om det!
    TS är ju anonym här och det är säkert för att hon skäms för att hon röker.

Du kanske tycker att detta är löjligt det jag skriver men jag anser att om man hoppar in i en tråd där ts ber om hjälp så ska man ju försöka ge tipps. Förstår inte varför alla ska börja tjaffsa med alla. (det var inte enbart riktat till dig!)
  • Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:44:22 följande:
    Jag ger gärna tips till TS. Hon verkar ju vara uppriktigt ledsen över att hon röker under graviditeten. Det måste vara jätthemskt  för henne och jag tycker verkligen synd om henne.Nu har jag inte skällt på henne en enda gång utan det jag protesterat mot är alla inlägg där man påstår att barnen är helt friska trots att man rökt. Det kan man omöjligen veta ännu och då ger man ju helt fel bild av rökning under graviditeten.Vi måste vara medvetna om rökningens risker och vi måste vara ärliga när det gäller dom. Vi måste kräva bättre vård utav barnmorskorna, bättre information så att vi kan få hjälp att sluta röka.
    Jo det kan jag hålla med om.
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)