Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Anonym (undra) skrev 2008-04-15 13:15:10 följande:
    Jag kan tänka såhär. När min mamma väntade mig och mina två bröder rökte hon. Vi vart alla friska och inget fel på oss. På glada 80-talet och innan dess rökte välldigt många fler tror jag än nu. Och det röktes under gravideteterna och även hemma och överallt. Hur mycket fel vart det på oss?Jag rökte under alla min tre gravideteter och alla mina barn är friska och fina. Jag drog ner på det till kanske 4-5 cigg om dagen.Men varför är det en sådan hetts om rökare idag???Det har rökts i alla tider, men nu är det något av det fulaste du kan göra.Självklart vet jag att det inte är nyttigt att röka, men det är mycket som inte är det idag.Fettma, alkohol, listan kan göras lång!!! Det är häxjakt på rökare idag, helt enkelt!
    Lungcancer är idag vanligare bland kvinnor är bröstcancer just för att man rökte så mycket förr.

Varför det är en sådan hets på rökare idag? Jo, det är för att idag vet man verkligen om alla skador som kan uppstå om du röker när du är gravid.
    Idag vet vi att rökningen kan skada barnens DNA och ge barnet cancer längre fram i livet, vi vet att barnet kan få inlärningssvårigheter, mindre hjärnskador osv osv osv

Jag har förståelse för att man inte lyckas sluta röka. Det är jättesvårt, jag vet.
    Men jag har ingen förståelse för att man försöker låtsas att rökning inte är så farligt.
  • Vroooooom
    Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 14:39:58 följande:
    Finns inga argument för rökning, det tror jag alla håller med om?!Det finns däremot en hög procentsats av alla som röker som har ett kroniskt dåligt samvete över detta. Det håller väl också alla med om?!Sen finns det tillslut de som gillar att "sätta dit" rökare, trash-talka rökare och vara allmänt "jag-är-så-mkt-bättre-än-dig-för-at t-du-röker-och-jag-gör-det-inte" att det står mig upp till halsen.Varför kan inte ni som är så duktiga och skriker högst på rökare, kanske ta den energin och stötta en rökare till att sluta istället för att trakassera och vara otrevlig. Tonen härinne exvis på fl skulle bli trevligare om man kände att det fanns ett stöd istället för folk som tittar ner på en, och vem vet, det kanske skulle leda till att flera slutade p.g.a stödet...
    Jag ger jättegärna tips och råd till en rökare som vill sluta.
    Men jag blir väldigt upprörd när jag läser såna här trådar där man påstår att det inte är så farligt att röka och där man hävdar att ens barn är friskt trots att man faktiskt omöjligt kan veta om ens rökning påverkat barnet.
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:13:02 följande:
    Vi kan ta överviktiga mammor tex, de sitter o proppar i sig en herrans massa under graviditetern och efter graviditeten och detta övergår på barnet.Ett ex, en väninna till mig har en dotter med födelsevikt på något över 5 kg, barnet är idag 11 år och min dotter är 11 år.. Min dotter väger 35 kg och min väninnas dotter väger 86 kg.. det är sjukt att inte göra något åt det..
    Inte påstår du väl att alla överviktiga mammor proppar i sig mat?

Och hur gör ett till fel att rökning blir rätt?
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:17:28 följande:
    Tror alla är medvetna om att det är skadligt att röka, både för sig själv och barnet..Rökande mammor har nog väldigt dåligt samvete..Lika så alkolister, knarkare och matmissbrukare och alla olika missbruk
    Jag tycker inte alltid det verkar som att folk är medvetna om vad rökningen kan ställa till med.
    Många verkar tro att bara för att barnet inte föddes med låg födelsevikt och inte har några allergier, så har barnet inte blivit påverkat av rökningen.
    Eller menar du att de lever i förnekelse?
  • Vroooooom
    fetsnygg skrev 2008-04-15 15:22:18 följande:
    Det är ju faktiskt så.. att de flesta rökare vill sluta röka.. men inte kan.. och faktiskt så har de flesta rökare mer kunskap om riskerna med rökning, än vad ickerökare har.. eftersom de flesta rökare någongång försökt sluta, och läst på för att hitta motivationen i riskerna..
    Jag tycker inte riktigt det märks i trådar som dessa. Här har man bara tagit upp födelsevikten, allergier och astma och har barnet inget utav dessa så hävdar man att barnet är friskt.
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:30:04 följande:
    Onä, tror säkert de flesta vet vilka skador barnet kan få. Visst kan det utvecka allergier av olika slag, men varför ska det vara just rökningen som är boven? visst vi kan skylla mycket på rökningen, de kan vi.. Men icke rökarna vad skyller de på? Lever de i en förnekelse då med kanske? för jag menar är de oturen,ärftliga faktorer eller vad?Ett av mina barn är allergisk och hon är den jag inte rökte något alls under graviditeten.De andra 3 har inga allergier alls..Så man undrar lite vad man ska grunda detta på?
    Fast, din personliga erfarenhet är ju inte på något sätt ett bevis för att forskningen har fel.
    Självklart innebär inte rökning under graviditet att barnet måste utveckla allergi men risken är bra mycket större. Och självklart spelar ärftliga faktorer in, men man kan ju inte veta om man kanske förvärrat allergin med sin rökning under graviditeten.

Och allergi är långt ifrån allt man kan drabbas av..
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:39:52 följande:
    Nänä, detta e ett exempel..Inte heller kan man veta om man förvärrar en allergi med något annat heller..
    Nej, det kan man ju inte veta.
    Men det bästa är väl att försöka hålla sig borta från saker som kan vara skadligt för barnet?

Jag tycker det är oerhört dåligt av många barnmorskor som inte informerar om den sluta-röka hjälp som faktiskt finns att få.
  • Vroooooom
    Anonym (V,17) skrev 2008-04-15 16:19:39 följande:
    ÖH??? Jo stress är en negativ faktor som påverkar hela människans kropp, vare sig man är gravid eller inte! Då jag läser inom vårdsektorn och jobbar inom vården sedan 5 år tillbaka ser man att just STRESS är en ökande och skadlig faktor som allt för många är drabbade utav idag.Stress är många gånger orsaken till att en människa mår både fysiskt och psykiskt dåligt.
    Men om nu stress är så farligt, varför slutar man inte röka då?
    Nikotin frigör ju stresshormoner i kroppen.. Så hur kan det då vara bra att röka?
    Och hur är nikotin och stresshormoner i 9 månader värre än stress i någon/några veckor?
  • Vroooooom
    kaslin skrev 2008-04-15 16:24:16 följande:
    men jag gjorde det!!!!!!!!!!!
    Fast det är ju egentligen bara en illusion. Beroendet lurar ju dig att tro att du mår bra utav cigaretterna.
  • Vroooooom
    Anonym skrev 2008-04-15 16:55:08 följande:
    Min vännina var storrökare. Hennes läkare sa rakt och klart ut till henne att hon kan inte sluta direkt för hon röka så mycket sp det skulle bli en chock och stress för barnet och det kunde påverka barnet negativt.Hon var tvungen att trappa ner lite i taget.så jo, stress kan påverka.
    Rökning orsakar stress så den läkaren hade nog inte arbetat speciellt hårt för sin läkarlicens
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:09:39 följande:
    Du förstod nog inte riktigt vad hon menade...
    Menade hon inte att läkaren menade att om man slutar röka så kan man bli stressad och det är inte bra för barnet?
  • Vroooooom
    annbom skrev 2008-04-15 17:12:17 följande:
    Konstigt att de inte tycker att man ska sluta röka om man är i en deppression då. De tycker att man ska fortsätta att röka just för dess LUGNANDE effekt. Jag undrar vart du får allt ditt ifrån. Du vill ha källor till det andra säger, men ger inga till ditt eget. Sedan så är det ju inte det här tråden handlar om eller hur?
    Har jag bett om källor? Men okej, här kommer lite källor

"Många känner inte till att rökning ökar både stress och psykisk ohälsa."
    www.barbroivarsson.se/omraden/rokningstress.html

"Nikotin påverkar stresshormonerna adrenalin och noradrenalin som höjer blodtrycket och ökar pulsen. När man röker stiger blodtrycket direkt under de första minuterna."
    http://www.mediahuset.se/blodtrycket/2007/BLO%202_07.pdf

"Nikotinet drar samman blodkärlen det leder till att blodtrycket höjs. Stresshormoner frisätts och ökar puls och blodtryck."
    rokfriungdom.hemoskola.se/tobak/tobakochidrott.php

"Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndrigen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen."
    overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns&strView=show&intQuestionID=43516

"Tobak innehåller centralstimulerande ämnen, även om många rökare påstår att de blir lugna av att röka. Lugnet är annars inte något som är karaktäristiskt för tobak utan det är snarare något som gör att man blir rastlös."
    web4health.info/sv/answers/add-smoking-calming.htm

"Därför luras man att tro att man blir lugn av tobak när det i själva verket bara är fråga om en dämpad oro, som ursprunligen orsakats av tobaken."
    web4health.info/sv/answers/add-smoking-calming.htm

Ska jag fortsätta?
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:28:44 följande:
    Får jag fråga varför du lägger dig i när TS själv har skrivit att hon vill ha råd och inga moralisar här.Varför kan du då inte respektera det?
    Moralisar?
    Så att komma med fakta är att vara en "moralis"?
    Och eftersom att ämnet svängde rätt tidigt i tråden så var det fritt fram att diskutera detta.

Jag har INTE lagt in någon moralisk värdering i att ni röker gravida. Det enda jag har gjort är att påpeka felaktiga påståenden.
  • Vroooooom
    Anonym skrev 2008-04-15 17:36:20 följande:
    Moirae, du blev tydligen läkare nu oxå????Jag väljer att lita på min bästa kompis om vad läkaren sa.Du har väll ingen erfarenhet om foster sjukvård el liknande som en läkare har?
    Nej, anonym jag är inte läkare. Men jag behöver inte vara en läkare för att kunna läsa forskningsrapporter om att nikotin faktiskt ökar stresshormoner i kroppen och att rökare generellt är mer stressade än icke-rökare.
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:38:25 följande:
    Ja men tror du att TS vill höra allt som är fel?Det enda hon ville med denna tråden var att få råd, och att få höra om hur andra lyckats sluta röka.Så kommer du och berättar alla fel. Hon vet ju redan om det!TS är ju anonym här och det är säkert för att hon skäms för att hon röker.Du kanske tycker att detta är löjligt det jag skriver men jag anser att om man hoppar in i en tråd där ts ber om hjälp så ska man ju försöka ge tipps. Förstår inte varför alla ska börja tjaffsa med alla. (det var inte enbart riktat till dig!)
    Jag ger gärna tips till TS. Hon verkar ju vara uppriktigt ledsen över att hon röker under graviditeten. Det måste vara jätthemskt  för henne och jag tycker verkligen synd om henne.

Nu har jag inte skällt på henne en enda gång utan det jag protesterat mot är alla inlägg där man påstår att barnen är helt friska trots att man rökt. Det kan man omöjligen veta ännu och då ger man ju helt fel bild av rökning under graviditeten.

Vi måste vara medvetna om rökningens risker och vi måste vara ärliga när det gäller dom. Vi måste kräva bättre vård utav barnmorskorna, bättre information så att vi kan få hjälp att sluta röka.
  • Vroooooom

Plus att vi måste rätta till fakta så att man inte har något att gömma sig bakom. Om någon påstår att stresshormoner är farligare än nikotinet och alla andra giftiga ämnen som finns i cigaretterna så tänker jag protestera, eftersom att det faktiskt är ett falskt påstående.

En rökare stoppar gärna huvudet i sanden och man försöker hitta på massa anledningar till att inte sluta röka. Om man då försöker ta bort en del av anledningarna så kanske det kan hjälpa någon att sluta.

Jag minns några utav de anledningarna jag använde för att inte sluta och det är helt galet att min läkare inte sa åt mig på skarpen när jag kom dragandes med dessa idiotiska bortförklaringar.

Det kanske är svårt att se men oftast bottnar sig mina kommentarer i omtanke. Jag kanske inte förmedlar den omtanken på bästa sätt och jag ska försöka tänka på det i framtiden.

• Vroooooom
    Anonym (BS) skrev 2008-04-15 17:58:18 följande:
    Öhh, du vet redan allt detta och ändå förespråkar rökning då stressen vid utebliven rök skadar mer? Är det så?
    Missförstår jag dig nu?
    Tror du att jag skriver att man hellre ska röka istället för att sluta?
  • Vroooooom
    Anonym (BS) skrev 2008-04-16 10:43:20 följande:
    Att du skriver att det är farligare att sluta röka pga stressen, kort och gott?!?!
    Nej, det har jag aldrig skrivit. Du har missförstått mina inlägg. Läs gärna om dom eller visa mig var du tolkat mig fel, så ska jag försöka förklara mina inlägg om jag formulerat mig dåligt.

Jag har däremot skrivit att nikotin ökar stresshormonerna i kroppen och att en rökare generellt är mer stressad än en icke-rökare. Därför håller inte argumentet: "Om man slutar röka blir man stressad och det är inte bra för barnet".
  • Vroooooom

Okej, personliga erfarenheter kommer här:

Min mamma lyckades inte sluta när hon väntade mig och jag är den enda av syskonen som har allergier och astma. Jag är också den enda av syskonen som själv började röka.
    Jag hade också problem med matematik i skolan, vilket ju kan vara en effekt av rökningen.

Har några väninnor som rökt under graviditet också men det kanske inte räknas som personlig erfarenhet?
    Kan i alla fall kort säga att för några utav dom ser det ut att ha gått väldigt bra, än så länge har man inte upptäckt några skador av rökningen och i andra fall kan man tyvärr redan se skador.

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)