• goldcoast

EMO

Jag och en kompis har disskuterat ämnet EMO och vad det betyder och varför EMo klärsig sminkar sig på ett visst sätt.

Vi har skilda uppfattningr vad det betyder.

Det skulle vara skoj och höra vad ni anser att EMO betyder.

• Svar på tråden EMO
  • BulanOchJag

Enligt bror: emotionals

• goldcoast
    BulanOchJag skrev 2008-04-15 13:52:29 följande:
    Enligt bror: emotionals
    Och med det menas i smink och kläd stil vad??
  • mini79

EMO är en musikstil Emotional hardcore (enligt tonåringarna på skolan jag jobbar) dom som klär sig svart osv heter Fashioncore (eller nåt sånt).

• goldcoast
    mini79 skrev 2008-04-15 13:54:58 följande:
    EMO är en musikstil Emotional hardcore (enligt tonåringarna på skolan jag jobbar) dom som klär sig svart osv heter Fashioncore (eller nåt sånt).
    Att det är musik har jag fattat.
    Min käre vän påstår att dom är mera självmordsbenägna. Vilket jag ionte tror.. Eller???
  • ami

"Problemet" med emo är att det anses coolt att skära, rispa sig på armar etc. Även om musiken i sig kan vara bra. Men just själva kulturen runt ikring finns ett obs för alla som arb i skolan, bra att känna till att det förekommer.
    Ta upp det som diskussion i klassen där du jobbar och hör med ungdomarna själva vad de anser.
    Har själv en tonåring och har varit inne på Lunarstorm där ungarna sätter in bilder på när de skär sig, sticker hål i varandras öron, ögonbryn (ej piercing). Det är en häftig grej för vissa som tydligen är helt ok om man är emo. Har pratat med rektor, lärare här som inte anser det vara något problem och heller inte vet om att det förkommer. De har heller inte varit inne på Lunastorm. Självklart är det ju inte alla emo som skär sig, men just att det KAN förekomma är ju bra för vuxna personer i skolan att veta.

mini79 skrev 2008-04-15 13:54:58 följande:
  • mini79

Vi är medvetna om att en del ungdomar skär sig eller har annat självskadebeteende. Tyvärr så förekommer det hos andra elever också, vet inte om just EMOS är en överrepresenterad grupp? Jobbar som skolkurator och dom ungar som jag har hos mig med självskadebeteende är just nu ingen EMO...

• ami
    mini79 skrev 2008-04-16 11:25:09 följande:
    Vi är medvetna om att en del ungdomar skär sig eller har annat självskadebeteende. Tyvärr så förekommer det hos andra elever också, vet inte om just EMOS är en överrepresenterad grupp? Jobbar som skolkurator och dom ungar som jag har hos mig med självskadebeteende är just nu ingen EMO...
    Jag kommer också i kontakt med människor med självskadbetéenden inom mitt jobb (sjukvård). Min erfarenhet säger mig att dessa personer ofta har andra, ofta sociala, problem också. De är sjuka människor, har en psykisk sjukdom/störning, inga emo. Men det är en helt annan sak. Jag är också övetygad om att dessa trasiga personer inte är överrepresenterade inom emo. Även ifall jag kan tänka mig att vissa söker sig dit just pga själva synsättet som finns inom den kulturen. Men det är också en helt annan sak.

Det jag reagerar på är att ungdomar utan problem, som i vanliga fall är helt socialt anpassade och duktiga på alla sätt och vis, skär sig i armar och ben. Går i t-shirts för att "visa upp" sina rispor. Ofta bara småskråmor, men själva grejen. Att det är coolt och häftigt. Filmar sig och lägger ut på Youtube och Lunarstorm. Är säker på att de allra flesta emo (light-emo?), de som gillar musiken och klädstilen etc INTE skär sig. Men de lättpåverkade ungarna, de som här ser en chans att vara just coola och häftiga. Min son har visat mig på Luna och på YouTube några av sina klasskamrater. Har också sett/läst MSN konversation som stöder detta.. Enl honom är det ca 8-10 i klassen som brukar skära sig. Då bor vi i ett "bra" område utan sociala problem.. Det kan ju inte vara sant, jag är säker på att det inte är sant. Men varför talar/skryter(?) 8-10 vanliga, idrottsintresserade ungdomar som är duktiga i skolan om att de skär sig/bränner sig?? Ifall det inte anses coolt. Detta är nåt som ungarna pratar med varandra om. Något man INTE talar med de vuxna/lärarna om.
    Samtidigt kan man ju inte hindra själva emo-allt annat som hör till. Självklart är ju att ungdomar (i alla tider/Beatles med "långt" hår..) ska revoltera osv. Men just att kunna ta upp emo-skära sig till diskussion på skolorna med ungdomarna själva tror iaf jag kunde vara bra. Synliggöra det på nåt vis, att det inte är ok.
    Ifall du söker på Google så kan du få upp en hel del intressanta (?) EMO-sidor.. dock måste man oftast bli medlem innan man kan gå in och titta/läsa en hel massa obehagligt. Rekommenderar det starkt, särskilt som du är kurator för att få en inblick i ungdomarnas värld. Vilket inte annars är så lätt.. Om man inte har en egen ovanligt öppen kille hemma förstås
  • Veizades

ALltså EMO är en förkortning och betyder Emotional Hardcore (en musikgenre), alltså typ rock med väldigt känslosamma texter.. Stilen som ofta blandas ihop med det hä rodet kallas Fashion Core.

• ROGG
    Svar på #9
    När jag frågade tonåringarna här i huset så finns det ca 5 EMO(:n) ? på deras skola som det går ett par hundra elever på. De här har som sagts innan en viss musikstil, klädstil,sminkning = KOLSVART och de har gemensamt att de "Hatar livet" Om detta är någon utbrytargrupp vet jag inte men de visar sin ångest och missnöje med att skära sig. Ringde min väninna som frågade sin 14 åring som går på en helt annan skola och det var samma svar där De hatar sitt liv

De måste ju få stöd och hjälp någonstans ifrån. Men vem gör det? Om det inte finns någon som bryr sig i deras hem eller i närkretsen. Jag har dålig erfarenhet av skolorna runt ikring här där vi bor. Med att uppmärksamma olika problem som råder på skolan och verkligen ta tag i saker och ting. Exempelvis om de har varit i något bråk eller något annat har hänt i skolan så bör de i alla fall ringa från skolan och meddela föräldrarna det.Det är det minsta man kan begära tycker jag. Det finns en lag som säger att våra barn ska gå i grundskolan osv.Som väl är så berättar tonåringarna i huset vad som har hänt i skolan så att vi är uppdaterade.Men det är många som inte vågar berätta hemma jag tycker att det är förskräckligt att de inte har det stödet hemifrån och trygghet och hela den biten/ROGG
  • en blekt blondins ballader

emo är slang för mamma pá finska...men det hörde knappast hit

• Bevabus

Det måste inte vara så att dom hatar livet, det är en missuppfattning många har om dom. Jag tror inte det är fler EMO:s som hatar livet än vad det är vanliga tonåringar som hatar livet.
    Det är bara det att EMO:s vågar visa det mera..

• Lilly Jk

Emosarna hatar inte livet.
    De gillar skrikig musik, tycker det är fint med piercingar och gillar att ha lite annorlunda hår.
    Emokillarna tror också att man får mer tjejer om man är bisexuell.
    Att emokids skär sig är en stor myt, visst finns det de som gör det med det finns blonderade tjejer i fornarinajeans och fjällrävenjackor som också skär sig och bränner sig .
    Om man är självdestruktiv har det inget att göra med hur man klär sig och vad man lyssnar på för musik.
    Ordet emo har inte funnits så länge i sverige men när det kom visade det sig klart och tydligt att såna inte är accepterade i skolor osv. Jag är tacksam över att jag själv hann gå ut nian precis när emohysterin började.
    Visst kallar de mig för emo nu med, men det är inte på det elaka sättet som de gör när man är 13 och bara vill hitta sig själv.
    Barn kan vara väldigt elaka.
    Om man blir trakasserad och får glåpord slängda över sig varje dag i skolan är det kanske inte konstigt att man börjar skada sig själv av det, mobbning gör ont.

Svar på tråden EMO