• mintchocolate

Busringning

Det är en unge som busringer till mig flera gånger om dagen.

Två gånger har jag fått chansen att "prata" med henne, men så fort jag frågar vem hon är vill hon inte svara och så bryts det. Jag blir tokig!
    Idag, andra gången, frågade hon vem jag var. Ja, jösses...! Det var då jag frågade vem hon var.

Jag vet att det är jätteroligt att busringa när man är liten, men nu har hon ringt flera gånger om dagen i flera veckor! Otroligt tröttsamt!

Jag har skyddat nummer, så hon var slagit mitt nummer på måfå, jag vet inte.

Jag har ingen nummerpresentatör, så jag kan inte kolla numret. Går det att ringa sitt telefonbolag och be dem spåra numret? Har ingen lust att göra polisanmälan för en sådan här sak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:32
    Nu har jag pratat med ungen igen.

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• Svar på tråden Busringning
  • Prettypink

Lägg på så fort du hör att det är denna person. När hon inte får någon respons kommer hon att sluta!

Gör så några gånger! Slutar hon inte då så ska du säga till henne att du kan spåra hennes nummer om hon inte slutar ringa! (Även fast du kanske inte gör det)

Slutar hon inte DÅ, så säger du att nu har du spårat hennes nummer och kommer att kontakta.. ja, förälder, polisen, telebolag, vad du nu känner att du vill säga..

Var själv en busringare när jag var liten:) Och jag ringde aldrig upp igen till dem som sa att de skulle anmäla busringningarna till polisen!:)

Även fast det kanske är ganska harmlöst, så är det vääldigt jobbigt att bli busringd till!!

• mintchocolate
    Prettypink skrev 2008-04-15 16:13:26 följande:
    Lägg på så fort du hör att det är denna person. När hon inte får någon respons kommer hon att sluta!Gör så några gånger! Slutar hon inte då så ska du säga till henne att du kan spåra hennes nummer om hon inte slutar ringa! (Även fast du kanske inte gör det)Slutar hon inte DÅ, så säger du att nu har du spårat hennes nummer och kommer att kontakta.. ja, förälder, polisen, telebolag, vad du nu känner att du vill säga..Var själv en busringare när jag var liten:) Och jag ringde aldrig upp igen till dem som sa att de skulle anmäla busringningarna till polisen!:)Även fast det kanske är ganska harmlöst, så är det vääldigt jobbigt att bli busringd till!!
    Tack för dina tips!

Grejen är att jag faktiskt inte brukar svara, eller så brukar jag trycka två gånger på knappen, så det svaras och läggs på direkt.
    Visst, jag kan inte vara säker på att det är hon varje gång, men jag är relativt säker då de flesta ringer min mobil.

Jag sa faktiskt att jag skulle polisanmäla om hon inte slutade, men tror inte hon hörde mig då. När samtalet bryts läggs det alltså inte på, jag hör något brusande ljud eller konstiga knapptryckningar.
    Jag skulle säga något liknande idag, men jag hinner ju knappt säga något innan hon bryter samtalet!

Jo, jag vet, jag busringde också. Det är därför jag känner att jag inte kunde bli alltför arg i början, men nu har det som sagt hållit på i veckor, och som du säger, det är väldigt jobbigt!
  • Prettypink
    Svar på #2
    Hoppas att det löser sig för dig!:)
  • mintchocolate
    Prettypink skrev 2008-04-15 16:33:37 följande:
    Svar på #2Hoppas att det löser sig för dig!:)
    Tack så mycket!
  • alla signaturer upptagna

du har inga barn? det kanske kan va nån kompis till dem som har fel på hemmatelefonen å kopplas bort? vilka tider ringer det? shit va jobbigt det måste va!

• kimsi
    mintchocolate skrev 2008-04-15 15:57:37 följande:
    Jag har ingen nummerpresentatör, så jag kan inte kolla numret. Går det att ringa sitt telefonbolag och be dem spåra numret?
    Det går att spåra men det kostar flera hundra, då är det ju betydligt bättre att du skaffar nummerpresentatör som kostar c.a 20 kr./mån...funktionen finns säkert redan i din mobil så det är bara att be operatören koppla på tjänsten åt dej.
  • mintchocolate

alla signaturer upptagna skrev 2008-04-15 16:45:11 följande:

du har inga barn? det kanske kan va nån kompis till dem som har fel på hemmatelefonen å kopplas bort? vilka tider ringer det? shit va jobbigt det måste va!
    Nej, inga barn. Annars var det en bra tanke
    Det ringer bara på dagarna. Som tur är!
    Ja, det är rätt irriterande faktiskt!
  • mintchocolate
    kimsi skrev 2008-04-15 16:47:25 följande:
    Det går att spåra men det kostar flera hundra, då är det ju betydligt bättre att du skaffar nummerpresentatör som kostar c.a 20 kr./mån...funktionen finns säkert redan i din mobil så det är bara att be operatören koppla på tjänsten åt dej.
    Ja, jag har funderat på nummerpresentatör efter detta. Det är på hemtelefonen och det finns ju en display, så det borde ju fungera. Hoppas personen i fråga inte har hemligt nummer nu bara.
  • Froststar
    Svar på #8
    mintchocolate skrev 2008-04-15 17:11:47 följande:
    Ja, jag har funderat på nummerpresentatör efter detta. Det är på hemtelefonen och det finns ju en display, så det borde ju fungera. Hoppas personen i fråga inte har hemligt nummer nu bara.
    Ja, det får vi hoppas. Tyvärr behöver inte någon ha hemligt nummer, man kan trycka en kod innan man slår numret och då presenteras inte uppringarens nummer trots nummerpresentatör. I så fall återstår bara teleoperatören.

Fy, vad det måste vara jobbigt. Kan det vara ett litet barn? Jag bara undrar eftersom hos mitt syskonbarn fick de sätta telefonen högt upp i bokhyllan, för när hon får tag på telefonen, så ska hon ringa farmor eller oss. Men hon är knappt 3 år, så självklart slår hon bara siffror på måfå. Så hon har en icke inkopplad attrapp istället
  • La Lola

Nästa gång det busrings, blås med en visselpipa allt vad du kan i luren.

//Jag vill inte ha fler kedjebrev o sms ang Engla!
Svar på tråden Busringning