• mintchocolate

Busringning

Det är en unge som busringer till mig flera gånger om dagen.

Två gånger har jag fått chansen att "prata" med henne, men så fort jag frågar vem hon är vill hon inte svara och så bryts det. Jag blir tokig!
    Idag, andra gången, frågade hon vem jag var. Ja, jösses...! Det var då jag frågade vem hon var.

Jag vet att det är jätteroligt att busringa när man är liten, men nu har hon ringt flera gånger om dagen i flera veckor! Otroligt tröttsamt!

Jag har skyddat nummer, så hon var slagit mitt nummer på måfå, jag vet inte.

Jag har ingen nummerpresentatör, så jag kan inte kolla numret. Går det att ringa sitt telefonbolag och be dem spåra numret? Har ingen lust att göra polisanmälan för en sådan här sak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:32
    Nu har jag pratat med ungen igen.

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• Svar på tråden Busringning
  • Froststar
    Svar på #16
    mintchocolate skrev 2008-04-15 17:31:15 följande:
    Ja, jag vet, sketans koder!Hmmm, tror hon måste vara lite äldre eftersom hon har lyckats memorera mitt nummer. Hade det varit en treåring, som ditt syskonbarn, hade det varit lite gulligt.
    Det jag tänkte på är att hon/han kan komma åt återuppringningsknappen. Numret kan så små inte memomera. Är det ingen av de du känner som har lagt in dig på kortnummer / favoritknapp och som har mindre barn?
  • mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:35:44 följande:
    Svar på #16
    Det jag tänkte på är att hon/han kan komma åt återuppringningsknappen. Numret kan så små inte memomera. Är det ingen av de du känner som har lagt in dig på kortnummer / favoritknapp och som har mindre barn?
    Aha, då förstår jag

Jag har svårt att höra barns ålder när de pratar, men det låter i alla fall som att hon är lite äldre. Nora heter hon förresten. Känner inga kompisar vars barn har det namnet.
  • mintchocolate

Ett litet förtydligande så ni inte ska tro att jag ljuger.

Hon hara lltså sagt båda gångerna att hon heter Nora, men när jag frågar mer vem hon är, svarar hon alltså inte.

• Tinka70

Ja det gäller alla hemtelefoner, jag använder det nu med Gloclnet o förr med telia.

• Froststar
    Svar på #23
    mintchocolate skrev 2008-04-15 17:42:52 följande:
    Ett litet förtydligande så ni inte ska tro att jag ljuger.Hon hara lltså sagt båda gångerna att hon heter Nora, men när jag frågar mer vem hon är, svarar hon alltså inte.
    Du kan ju alltid försöka bluffa nästa gång hon ringer och säga till henne att nu har du fått reda på vem hennes föräldrar är, samt hennes telefonnummer och lämnat uppgifterna till polisen. D.v.s. skräm henne på något sätt.
  • mintchocolate

Precis

Tinka70 skrev 2008-04-15 17:45:54 följande:
    Ja det gäller alla hemtelefoner, jag använder det nu med Gloclnet o förr med telia.
    Bra, tack!
  • mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:50:39 följande:
    Svar på #24
    Om du vidarekopplar, uppdatera gärna tråden med resultat. Nyfiken
    Lovar!
  • mintchocolate

Nu har jag pratat med ungen igen

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• Soya

Det är inte en porttelefon som kopplats till ditt nummer av misstag (med tanke på att du säger att det låter "konstigt").

Jag råkade ut för det när jag fick mitt första telefonnummer. Himla kul när människor ringer mitt i natten och kräver att man ska släppa in dem... Eller när man kommer hem och har 21 nya meddelande på svararen, varav 1 var från någon som faktiskt sökte mig och resten från porten... En sån felkoppling kan ingen annan än den med porttelefonen fixa heller. Och då vill det till att de vet om det. Kulkul ;)

• mintchocolate
    Soya skrev 2008-04-16 16:05:30 följande:
    Det är inte en porttelefon som kopplats till ditt nummer av misstag (med tanke på att du säger att det låter "konstigt"). Jag råkade ut för det när jag fick mitt första telefonnummer. Himla kul när människor ringer mitt i natten och kräver att man ska släppa in dem... Eller när man kommer hem och har 21 nya meddelande på svararen, varav 1 var från någon som faktiskt sökte mig och resten från porten... En sån felkoppling kan ingen annan än den med porttelefonen fixa heller. Och då vill det till att de vet om det. Kulkul ;)
    Nej, har ingen porttelefon, men funderar på om hon kanske ringer via IP-telefoni.

Vad jobbigt! Fick du ha det så länge?
    En massa okända människor som vill in mitt i natten, huuaa!
  • Soya

Nej, jag hade ingen porttelefon heller - det behövs inte för detta. I vissa hyreshus kan man (ska man?) koppla porttelefonen till sin fasta telefon. När den ringer lyfterman luren och släpper in folk genom att lägga på (lite knas om man nu inte vill släppa in personen i fråga)

Så i mitt fall var det ett hyreshus i andra änden av stan (fick jag veta efter att haft utfrågning av de som "ringde") där någon hyresgäst som tidigare haft mitt telefonnummer som sitt nummer kopplat detta till sin telefon, flyttat och glömt hela saken. Troligtvis visste efterföljande hyresgäst inte om detta och gjorde ingen ny koppling så mitt nummer låg kvar.

Tror jag hade det så länge jag hade kvar det telefonnummret. Telia kan inget göra och jag kunde inget göra... och att ta reda på exakt vilket hus, vilken port och vilken lägenhet var för bökigt.

Svar på tråden Busringning