• mintchocolate

Busringning

Det är en unge som busringer till mig flera gånger om dagen.

Två gånger har jag fått chansen att "prata" med henne, men så fort jag frågar vem hon är vill hon inte svara och så bryts det. Jag blir tokig!
    Idag, andra gången, frågade hon vem jag var. Ja, jösses...! Det var då jag frågade vem hon var.

Jag vet att det är jätteroligt att busringa när man är liten, men nu har hon ringt flera gånger om dagen i flera veckor! Otroligt tröttsamt!

Jag har skyddat nummer, så hon var slagit mitt nummer på måfå, jag vet inte.

Jag har ingen nummerpresentatör, så jag kan inte kolla numret. Går det att ringa sitt telefonbolag och be dem spåra numret? Har ingen lust att göra polisanmälan för en sådan här sak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:32
    Nu har jag pratat med ungen igen.

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• Svar på tråden Busringning
  • Carro W

Har du inte nummerpresentatör på mobilen? Då borde du kunna vidarekoppla hemtelefonen till mobilen och se vilket nummer hon ringer ifrån.

• Carro W

*rättar mig själv* inte nummerpresentatör på mobilen, nummerpresentation på mobilen.

• Froststar
    Svar på #12

Carro W skrev 2008-04-15 17:27:29 följande:
    *rättar mig själv* inte nummerpresentatör på mobilen, nummerpresentation på mobilen.
    Ser man inte sitt eget hemnummer då istället? Vet ej, undrar bara.
  • Carro W
    Froststar skrev 2008-04-15 17:28:17 följande:
    Svar på #12Carro W skrev 2008-04-15 17:27:29 följande:
    Ser man inte sitt eget hemnummer då istället? Vet ej, undrar bara.
    Hm nej, jag tror det står vidarekopplat samtal. Fast jag är inte säker.
  • alla signaturer upptagna

hehe fan va kul om du skulle göra västa läskiga ljudet i telefonen åsså är det nån annan som ringer från skyddat nummer som har ringt dig

• mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:20:28 följande:
    Svar på #8
    Ja, det får vi hoppas. Tyvärr behöver inte någon ha hemligt nummer, man kan trycka en kod innan man slår numret och då presenteras inte uppringarens nummer trots nummerpresentatör. I så fall återstår bara teleoperatören.Fy, vad det måste vara jobbigt. Kan det vara ett litet barn? Jag bara undrar eftersom hos mitt syskonbarn fick de sätta telefonen högt upp i bokhyllan, för när hon får tag på telefonen, så ska hon ringa farmor eller oss. Men hon är knappt 3 år, så självklart slår hon bara siffror på måfå. Så hon har en icke inkopplad attrapp istället
    Ja, jag vet, sketans koder!

Hmmm, tror hon måste vara lite äldre eftersom hon har lyckats memorera mitt nummer. Hade det varit en treåring, som ditt syskonbarn, hade det varit lite gulligt.
  • Tinka70

Ja dessa barn, de är söta när de sover tycker jag...

Lite OT men ändå en varning, jag gav min dotter en mobil utan sim kort för att leka med, det visade sig att det går så bra så att ringa 112 utan sim kort. Gissa om jag skämdes när jag fick förklara för telefonisten.

• mintchocolate

La Lola skrev 2008-04-15 17:23:20 följande:

Nästa gång det busrings, blås med en visselpipa allt vad du kan i luren.
    Haha, googlade faktiskt på busringning och såg det tipset, men vet inte om jag vågar. Då blir jag nog anmäld för att ha förstört örat på något barn!
  • mintchocolate

Carro W skrev 2008-04-15 17:26:39 följande:

Har du inte nummerpresentatör på mobilen? Då borde du kunna vidarekoppla hemtelefonen till mobilen och se vilket nummer hon ringer ifrån.
    Bra idé! Har aldrig tänkt på det. Det ska jag testa!
  • mintchocolate
    Tinka70 skrev 2008-04-15 17:32:17 följande:
    Ja dessa barn, de är söta när de sover tycker jag... Lite OT men ändå en varning, jag gav min dotter en mobil utan sim kort för att leka med, det visade sig att det går så bra så att ringa 112 utan sim kort. Gissa om jag skämdes när jag fick förklara för telefonisten.
    Precis, tur att de sover ibland

Fy vad pinsamt, stackare!
Svar på tråden Busringning