Inlägg från: mintchocolate |Visa alla inlägg
  • mintchocolate

Busringning

Det är en unge som busringer till mig flera gånger om dagen.

Två gånger har jag fått chansen att "prata" med henne, men så fort jag frågar vem hon är vill hon inte svara och så bryts det. Jag blir tokig!
    Idag, andra gången, frågade hon vem jag var. Ja, jösses...! Det var då jag frågade vem hon var.

Jag vet att det är jätteroligt att busringa när man är liten, men nu har hon ringt flera gånger om dagen i flera veckor! Otroligt tröttsamt!

Jag har skyddat nummer, så hon var slagit mitt nummer på måfå, jag vet inte.

Jag har ingen nummerpresentatör, så jag kan inte kolla numret. Går det att ringa sitt telefonbolag och be dem spåra numret? Har ingen lust att göra polisanmälan för en sådan här sak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:32
    Nu har jag pratat med ungen igen.

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• Svar på tråden Busringning
  • mintchocolate
    Prettypink skrev 2008-04-15 16:13:26 följande:
    Lägg på så fort du hör att det är denna person. När hon inte får någon respons kommer hon att sluta!Gör så några gånger! Slutar hon inte då så ska du säga till henne att du kan spåra hennes nummer om hon inte slutar ringa! (Även fast du kanske inte gör det)Slutar hon inte DÅ, så säger du att nu har du spårat hennes nummer och kommer att kontakta.. ja, förälder, polisen, telebolag, vad du nu känner att du vill säga..Var själv en busringare när jag var liten:) Och jag ringde aldrig upp igen till dem som sa att de skulle anmäla busringningarna till polisen!:)Även fast det kanske är ganska harmlöst, så är det vääldigt jobbigt att bli busringd till!!
    Tack för dina tips!

Grejen är att jag faktiskt inte brukar svara, eller så brukar jag trycka två gånger på knappen, så det svaras och läggs på direkt.
    Visst, jag kan inte vara säker på att det är hon varje gång, men jag är relativt säker då de flesta ringer min mobil.

Jag sa faktiskt att jag skulle polisanmäla om hon inte slutade, men tror inte hon hörde mig då. När samtalet bryts läggs det alltså inte på, jag hör något brusande ljud eller konstiga knapptryckningar.
    Jag skulle säga något liknande idag, men jag hinner ju knappt säga något innan hon bryter samtalet!

Jo, jag vet, jag busringde också. Det är därför jag känner att jag inte kunde bli alltför arg i början, men nu har det som sagt hållit på i veckor, och som du säger, det är väldigt jobbigt!
  • mintchocolate
    Prettypink skrev 2008-04-15 16:33:37 följande:
    Svar på #2Hoppas att det löser sig för dig!:)
    Tack så mycket!
  • mintchocolate

alla signaturer upptagna skrev 2008-04-15 16:45:11 följande:

du har inga barn? det kanske kan va nån kompis till dem som har fel på hemmatelefonen å kopplas bort? vilka tider ringer det? shit va jobbigt det måste va!
    Nej, inga barn. Annars var det en bra tanke
    Det ringer bara på dagarna. Som tur är!
    Ja, det är rätt irriterande faktiskt!
  • mintchocolate
    kimsi skrev 2008-04-15 16:47:25 följande:
    Det går att spåra men det kostar flera hundra, då är det ju betydligt bättre att du skaffar nummerpresentatör som kostar c.a 20 kr./mån...funktionen finns säkert redan i din mobil så det är bara att be operatören koppla på tjänsten åt dej.
    Ja, jag har funderat på nummerpresentatör efter detta. Det är på hemtelefonen och det finns ju en display, så det borde ju fungera. Hoppas personen i fråga inte har hemligt nummer nu bara.
  • mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:20:28 följande:
    Svar på #8
    Ja, det får vi hoppas. Tyvärr behöver inte någon ha hemligt nummer, man kan trycka en kod innan man slår numret och då presenteras inte uppringarens nummer trots nummerpresentatör. I så fall återstår bara teleoperatören.Fy, vad det måste vara jobbigt. Kan det vara ett litet barn? Jag bara undrar eftersom hos mitt syskonbarn fick de sätta telefonen högt upp i bokhyllan, för när hon får tag på telefonen, så ska hon ringa farmor eller oss. Men hon är knappt 3 år, så självklart slår hon bara siffror på måfå. Så hon har en icke inkopplad attrapp istället
    Ja, jag vet, sketans koder!

Hmmm, tror hon måste vara lite äldre eftersom hon har lyckats memorera mitt nummer. Hade det varit en treåring, som ditt syskonbarn, hade det varit lite gulligt.
  • mintchocolate

La Lola skrev 2008-04-15 17:23:20 följande:

Nästa gång det busrings, blås med en visselpipa allt vad du kan i luren.
    Haha, googlade faktiskt på busringning och såg det tipset, men vet inte om jag vågar. Då blir jag nog anmäld för att ha förstört örat på något barn!
  • mintchocolate

Carro W skrev 2008-04-15 17:26:39 följande:

Har du inte nummerpresentatör på mobilen? Då borde du kunna vidarekoppla hemtelefonen till mobilen och se vilket nummer hon ringer ifrån.
    Bra idé! Har aldrig tänkt på det. Det ska jag testa!
  • mintchocolate
    Tinka70 skrev 2008-04-15 17:32:17 följande:
    Ja dessa barn, de är söta när de sover tycker jag... Lite OT men ändå en varning, jag gav min dotter en mobil utan sim kort för att leka med, det visade sig att det går så bra så att ringa 112 utan sim kort. Gissa om jag skämdes när jag fick förklara för telefonisten.
    Precis, tur att de sover ibland

Fy vad pinsamt, stackare!
  • mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:35:44 följande:
    Svar på #16
    Det jag tänkte på är att hon/han kan komma åt återuppringningsknappen. Numret kan så små inte memomera. Är det ingen av de du känner som har lagt in dig på kortnummer / favoritknapp och som har mindre barn?
    Aha, då förstår jag

Jag har svårt att höra barns ålder när de pratar, men det låter i alla fall som att hon är lite äldre. Nora heter hon förresten. Känner inga kompisar vars barn har det namnet.
  • mintchocolate

Ett litet förtydligande så ni inte ska tro att jag ljuger.

Hon hara lltså sagt båda gångerna att hon heter Nora, men när jag frågar mer vem hon är, svarar hon alltså inte.

• mintchocolate

Precis

Tinka70 skrev 2008-04-15 17:45:54 följande:
    Ja det gäller alla hemtelefoner, jag använder det nu med Gloclnet o förr med telia.
    Bra, tack!
  • mintchocolate
    Froststar skrev 2008-04-15 17:50:39 följande:
    Svar på #24
    Om du vidarekopplar, uppdatera gärna tråden med resultat. Nyfiken
    Lovar!
  • mintchocolate

Nu har jag pratat med ungen igen

Jag hade inte tagit mig för att vidarekoppla numret än och när det ringde tänkte jag "Attans, att jag inte har vidarekopplat", men samtalet gick såhär:

- Hallå. (svarar inte med namn, då hon inte har att göra med vad jag heter)
    - Hej, det är Nora.
    - Vet du Nora, nu har jag spårat ditt nummer.
    - Okej...
    - Ja, du kan inte hålla på att ringa till mig mer, för då blir det polisanmälan.
    - Okej... Hejdå.
    - Hejdå.

Kan egentligen inte ljuga, men hade inte förberett mig på vad jag skulle säga så det där med att jag spårat numret bara kom. Kanske går bra med en liten vit lögn vid sådana här tillfällen?
    Dessutom kanske det blir möjligt att jag spårar om hon inte slutar.

Hoppas hon ger sig nu, annars är det vidarekoppling som gäller i första hand.
    Kändes skönt att jag kunde prata lite med henne i alla fall, hon har ju varit så snabb på att bryta annars.

• mintchocolate
    Soya skrev 2008-04-16 16:05:30 följande:
    Det är inte en porttelefon som kopplats till ditt nummer av misstag (med tanke på att du säger att det låter "konstigt"). Jag råkade ut för det när jag fick mitt första telefonnummer. Himla kul när människor ringer mitt i natten och kräver att man ska släppa in dem... Eller när man kommer hem och har 21 nya meddelande på svararen, varav 1 var från någon som faktiskt sökte mig och resten från porten... En sån felkoppling kan ingen annan än den med porttelefonen fixa heller. Och då vill det till att de vet om det. Kulkul ;)
    Nej, har ingen porttelefon, men funderar på om hon kanske ringer via IP-telefoni.

Vad jobbigt! Fick du ha det så länge?
    En massa okända människor som vill in mitt i natten, huuaa!
Svar på tråden Busringning