Inlägg från: Soya |Visa alla inlägg
  • Soya

Busringning

Det är inte en porttelefon som kopplats till ditt nummer av misstag (med tanke på att du säger att det låter "konstigt").

Jag råkade ut för det när jag fick mitt första telefonnummer. Himla kul när människor ringer mitt i natten och kräver att man ska släppa in dem... Eller när man kommer hem och har 21 nya meddelande på svararen, varav 1 var från någon som faktiskt sökte mig och resten från porten... En sån felkoppling kan ingen annan än den med porttelefonen fixa heller. Och då vill det till att de vet om det. Kulkul ;)

• Soya

Nej, jag hade ingen porttelefon heller - det behövs inte för detta. I vissa hyreshus kan man (ska man?) koppla porttelefonen till sin fasta telefon. När den ringer lyfterman luren och släpper in folk genom att lägga på (lite knas om man nu inte vill släppa in personen i fråga)

Så i mitt fall var det ett hyreshus i andra änden av stan (fick jag veta efter att haft utfrågning av de som "ringde") där någon hyresgäst som tidigare haft mitt telefonnummer som sitt nummer kopplat detta till sin telefon, flyttat och glömt hela saken. Troligtvis visste efterföljande hyresgäst inte om detta och gjorde ingen ny koppling så mitt nummer låg kvar.

Tror jag hade det så länge jag hade kvar det telefonnummret. Telia kan inget göra och jag kunde inget göra... och att ta reda på exakt vilket hus, vilken port och vilken lägenhet var för bökigt.

Svar på tråden Busringning