• Snuttan87

    Fakta om Samojed

    Jag skulle vilja veta lite mer om samojed av er som har eller har haft samojed. Det är så att jag och min sambo funderar på att skaffa en sådan. så lite information skulle jag vilja ha om hur dom oftast är till psyket och om dom lossar mkt päls och sånt. vet ju lite om dom redan då jag sökt om dom på nätet men vill veta mer om dom så om du har eller har haft en samojed kan du väll skriva lite info om din vovve så skulle jag bli jätte glad.

  • Svar på tråden Fakta om Samojed
  • små fötter

    Jag är uppvuxen med en hel drös samojeder! Fråga på, så svarar jag gärna.


    Två i min mage (v33), två i himlen
  • Snuttan87

    små fötter skrev 2008-04-15 20:27:36 följande:


    Jag är uppvuxen med en hel drös samojeder! Fråga på, så svarar jag gärna.
    Vad trevligt :) ja det jag undrar är ju om dom hårar mkt eller om det bara är när dom byter vinter och sommarpäls. och sen hur dom är till sätet om dom lyssnar bra och är lugna och sånt. visst att det kanske är olika från hund till hund men du som har haft en drös med somajeder borde ju veta hur dom oftast brukar vara :) lite roligt att få veta lite mer än vad man läser på nätet om dom för det är ju olika från hund till hund som sagt hur dom är. så lite bra om man kan få lite fakta från någon som ägt några :)
  • små fötter

    Ja, jag har känt många olika personligheter hos dom, men alla har varit lika tillgivna och underbara! Dom är verkligen riktiga familjehundar, om dom får det bemötande dom behöver. Visst hårar dom, och det ganska mkt när det är dags att byta päls. Det blir mkt dammsugande, men det är det faktiskt värt! Skrattande 

    Tänk på alla samojeder (eller, ja, alla hundar egentligen!) behöver någon som är närvarande och aktiv. Om ni bestämmer er för en samojed så behöver den regelbundna, långa promenader och lek och stoj. Dom har riktigt starka personligheter och om dom hamnar i fel händer så kommer dom inte till rättvisa.

    De samojeder vi har haft har varit världens gosigaste - dom kan ligga bredvid en hur länge som helst och bli kliade. Dom har varit bra vakthundar, dom känner på en gång när något känns konstigt - om stämningen förändras. Det känns väldigt tryggt. Jag kan inte tänka mig att ha någon annan sorts hund än en samojed Glad 


    Två i min mage (v33), två i himlen
  • Hondjuret

    glada, snälla, busiga, sällskapliga. Relativt lätthanterliga för att vara den typ av hund har jag fått för mig.

  • Snuttan87

    tack så jätte mkt för den informationen. ja att dom behöver aktiveras och mkt motion förstor jag då jag har haft hand om bernersenner hundar nu i fem år till och från så det är jag ju berädd på. men det är det jag tycker är kul också. du säger att dom är bra vakthundar och det glädjer mig för vi bor i villa och det är inte så kul på nätterna om sambon är ute men på nätet har jag läst att dom absolut inte är några vakthundar men det är kanske från hund till hund :) bara hoppas att den vi kommer skaffa om vi skaffar en samojed har vakthundsinstinkter. fast vill ha den som bara sällskap annars men man känner sig ju lite säkrare med en stor hund i huset :)

    tack ännu en gång och kommer du på något mer så kan du ju skriva om det är något speciellt som du vill berätta om samojeder :) så blir jag glad :) och förhoppningsvis min sambo också som är lite mer kräsen över vad vi ska skaffa för hund. men det är samojed vi kommit överens om nu så bara hoppas på att han inte ångrar sig senare när vi väl ska skaffa hund :)

    små fötter skrev 2008-04-15 20:40:53 följande:


    Ja, jag har känt många olika personligheter hos dom, men alla har varit lika tillgivna och underbara! Dom är verkligen riktiga familjehundar, om dom får det bemötande dom behöver. Visst hårar dom, och det ganska mkt när det är dags att byta päls. Det blir mkt dammsugande, men det är det faktiskt värt!  Tänk på alla samojeder (eller, ja, alla hundar egentligen!) behöver någon som är närvarande och aktiv. Om ni bestämmer er för en samojed så behöver den regelbundna, långa promenader och lek och stoj. Dom har riktigt starka personligheter och om dom hamnar i fel händer så kommer dom inte till rättvisa. De samojeder vi har haft har varit världens gosigaste - dom kan ligga bredvid en hur länge som helst och bli kliade. Dom har varit bra vakthundar, dom känner på en gång när något känns konstigt - om stämningen förändras. Det känns väldigt tryggt. Jag kan inte tänka mig att ha någon annan sorts hund än en samojed  
  • Snuttan87

    tack för ditt svar :) alltid bra att få veta lite fakta från flera personer :)


    Hondjuret skrev 2008-04-15 20:45:13 följande:
    glada, snälla, busiga, sällskapliga. Relativt lätthanterliga för att vara den typ av hund har jag fått för mig.
  • Sommaren22juni1979

    Och om man inte tar väl hand om dem på alla sätt så riskerar du att få en samojed som mina svärföräldrars...

    En hund som inte lyssnar , rymmer , skäller konstant , ilsken , drar i kopplet ,biter en ifall man försöker tillrättavisa dem.

    ( visserligen så kan detta ske med andra raser med , men klart , de har inte varit där som ledare mer som följeslagare )
    Trillingar har vi fått ( kattungar då )
  • små fötter

    Det där med att dom inte skulle vara vakthundar, har jag aldrig hört faktiskt. Alla våra (och vi har haft många!) har varit jättemåna om att vakta oss, men inte på ett sätt som gör det jobbigt. Glad 


    Jag hoppas verkligen att ni väljer en samojed - det kommer ni aldrig att ångra! Dom är helt underbara!


    Två i min mage (v33), två i himlen
  • Snuttan87
    SessanLindberg skrev 2008-04-15 20:53:33 följande:
    Och om man inte tar väl hand om dem på alla sätt så riskerar du att få en samojed som mina svärföräldrars...En hund som inte lyssnar , rymmer , skäller konstant , ilsken , drar i kopplet ,biter en ifall man försöker tillrättavisa dem.( visserligen så kan detta ske med andra raser med , men klart , de har inte varit där som ledare mer som följeslagare )
    nej att dom kan bli problemhundar vet jag. men är ganska hundvan sen innan då jag haft hundar runt mig hela min uppväxt och även fött upp en kull nu förra hösten fast bernersenner då istället för samojed. så vet ju att man kan misslyckas totalt men det ska jag försöka att inte göra. men man kan ju mosslyckas med vilken hundras som helst. så jag vet ju hur jag ska ta hand om en hund men var mest rasen jag vill ha fakta om men förstår varför du skriver det du skriver :) så tack för ditt inlägg :)
  • Hondjuret
    SessanLindberg skrev 2008-04-15 20:53:33 följande:
    Och om man inte tar väl hand om dem på alla sätt så riskerar du att få en samojed som mina svärföräldrars...En hund som inte lyssnar , rymmer , skäller konstant , ilsken , drar i kopplet ,biter en ifall man försöker tillrättavisa dem.( visserligen så kan detta ske med andra raser med , men klart , de har inte varit där som ledare mer som följeslagare )
    om man är noga med val av uppfödare, eller kanske snarare föräldradjur, eller allra helst både och så klart, har tänkt över sitt rasval noga och skaffat sig allmän hundkunskap blir risken mycket mindre att misslyckas!
Svar på tråden Fakta om Samojed