• Dhana

*Jag har dåligt blodvärde - 112,

Jag har dåligt blodvärde - 112, men vågar inte börja med järntabletter då min mage och jag inte är överrens. Dessutom har jag mått fruktansvärt illa sen v 7.
    Känner av min blodbrist genom trötthet, yrsel, osv...
    Vad har ni andra för värden ????

• Svar på tråden *Jag har dåligt blodvärde - 112,
  • BabyMama

jag har 104 men har samma problem med järnet som du har. har du provat Blutsaft som finns att köpa på hälsokosten???

• lillalisa

Hej Dhana!

Jag rekommenderar varmt att du börjar med någon form av järntillskott så snart som möjligt. Anledningen är ju att både du och barnet behöver järnet för att så bra som möjligt och klara av både graviditeten, förlossningen (då du förlorar blod) samt tiden därefter (då det inte är så kul om du är trött pga järnbrist, trött blir man ju ändå).

Jag har alltid haft bra blodvärden men under graviditeten har min älskade bebis varit sugen på mer än jag har och får i mig. Jag började med Blutsaft i vecka 18 sam jag tar med mina vanliga vitamintabletter men i vecka 25 fick jag börja med Niferex eftersom min värden inte hade förbättrats (109). Åt under 1 veckas tid dubbel ranson (två tabletter/dag) och äter nu (v33) dubbel ranson varannan dag.

Jag har alltid varit nojigt med min magen, avskyr att vara förstoppad men tack och lov sluppit det. Jag mår inte heller illa av järntabletterna så det har varit lättare att vara motiverad och fortsätta att äta.

Prata med din barnmorska och se om hon kan föreslå något järntillskott som din kropp klarar av. Jag vet att många som börjar med Blutsaft och klarat både att få upp sina blodvärden, slippa illamående och inte fått förstoppning. Många som har svårt med Niferex provar Hemofer (finns på nautrapotek och dyl) som är ett animalisk järntillskott och mår bra.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig!

• anne82

har haft mellan 145-150 hela tiden är i v.31.
    slutade med vitaminerna v.22.

• Akva

Försök med persilja, broccoli och spenat (bra med järn). Det håller också magen i form.

• Sunshine78

Mellan 120-125.Äter Hemofer,den milda typen av järntabletter.

• mammy

ät leverpastej också det är bra och mycket gott...

• Dhana

Tack alla ni för hjälpen !!! Hade dåliga värden med min första oxå, men led inte av det .....

försöker äta så mkt leverpastej, spenat, havre, jordgubbar jag kan.. minst 4 dgr i veckan.., men det har inte hjälpt.

Ska prova hemofer .....

*kramiz*

• Oggy

Har ätit Hemofer i 2 månader mitt blodvärde var på 112 idag på inskrivningen. Jag blev rekommenderad Niferex 1 per dag.

• Foxy1

Har pendlat mellan 102 och 109 med en tillfällig peak på 116 vid ett tillfälle för några veckor sedan. Detta TROTS att jag käkar det "tunga artilleriet" 2xDuroferon + 1xFolsyra/dag. Var lite nerslagen när värdet sjunkit från godkända 116 ner till 106 igen vid sista kollen. Min BM hoppas på att blodvärdet ska stabiliseras trots allt under de närmaste veckorna eftersom kroppskemin ställer om sig själv de sista veckorna. (Är i v. 32+0 idag). Vi får väl se... Hon trodde att det låga värdet KAN bero på mitt ganska tuffa fysiska arbete, men nu är jag HP-ledig sedan i fredags så...hoppas på bättre värden igen på måndag!

Tycker absolut inte att du ska tacka nej till järntabletterna! Särskilt inte pga magen. Trots att jag ändå tar ganska tuff dos så har jag inga som helst problem med magen. Tänk på såväl ditt eget som pyrets välbefinnande. Blodbrist är inte att leka med!

Lycka till! Kicki

Svar på tråden *Jag har dåligt blodvärde - 112,