• Dhana

*Jag har dåligt blodvärde - 112,

Jag har dåligt blodvärde - 112, men vågar inte börja med järntabletter då min mage och jag inte är överrens. Dessutom har jag mått fruktansvärt illa sen v 7.
    Känner av min blodbrist genom trötthet, yrsel, osv...
    Vad har ni andra för värden ????

• Svar på tråden *Jag har dåligt blodvärde - 112,
  • karin2

112 är inget dåligt blodvärde (räknas inte som blodbrist när man är gravid, där går gränsvärdet vid ca 100 pga att blodet är utspätt) så din trötthet beror nog på något annat.

Jag har provat samtliga järntabletter som finns att köpa på apoteket (även Hemofer) och jag blir illamående. Istället tar jag dubbel dos Blutsaft (finns i hälsokostbutiker) samt äter mycket leverpastej, spenat, broccoli, persilja och jordgubbar! Det räcker ganska långt. Tyvärr så rekommenderar MVC endast järntabletter som finns att köpa på apoteket (det är ju superviktigt att läkemedelsbolagen går med vinst...), trots att det är bevisat att kroppen lättare tar upp flytade kosttillskott!!

• Vanillagold

Har alltid haft järnbrist och nu när jag är gravid så är det helt åt he....e.
    Värdet ligger alltid under 100 strecket trots 2xNifrex, hemofer, blutsaft och järnrikkost. Znark... Gastroläkaren har pratat om järnsprutor så vem vet man kanske vaknar till nån dag...

• Scruffy

Jag äter 1 Duroferon per dag. Det står 1-2, och jag tänkte att jag börjar med 1 så får vi se hur det utvecklar sig. Jag hade 114 på inskrivningen, 121 i vecka 20 (efter att ha ätit en leverpastej smörgås per dag i några tre-fyra veckors tid) och sedan bara 106 i vecka 25. Jag skatill BM nästa vecka så vi får se om hon testar mitt HB värde igen. Hade ingen aning om att Duroferon tillhörde tungt artilleri. Jag har inte fått några problem med magen av tabletterna. Jag äter även 1 tablett Vitamineral per dag.

• kissemjao

Måste bara peta lite. Till Karin2>Bara för att man inte anses ha blodbrist som gravid, alltså under hundra, så innebär inte det att man inte kan känna av tröttheten. Man kan ju också ha dåligt blodvärde även över hundra. Jag hade 141 på inskrivningen och det har nu trillat ner till 104. Så det handlar ju om vad som är normalt för "mig" som individ. Mödravården har ju en annan måttstock på normalvärden. Men för mig som människa blir jag lika trött med ett blodvärde på 104, gravid eller inte... Just p g a att det är för lågt. För mig.

• karin2

Kissemjao: Du har helt rätt. Jag tyckte bara att det verkade lite konstigt att "beklaga" sig över ett blodvärde på 112, men jag gjorde misstaget att referera till mig själv (som är löjligt glad om det ligger på 120 när jag INTE är gravid...)

• kissemjao

Där ser man hur olika man kan vara

• Foxy1

Karin2: Det där med vad som räknas som lågt blodvärde för gravida har du fått om bakfoten (eller kanske bara skrivit fel?). Gränsvärdet är 110 och inget annat. Sen är det förstås som andra nämner också väldigt individuellt vart man börjar känna av symptom på blodbrist. Men det är ju en heeeelt annan sak...
    Må så gott och lycka till med hälsokostprylarna(som ju faktiskt också har ekonomiskt vinstdrivande företag bakom sina produkter, by the way)!

• Monalisan

ojdå man kan visst känna av det även om det inte räknas som järnbrist. Jag hade sist 117 mot mina vanliga 140 och det känns för mej kan jag säga.
    Både hjärtklappning ...trötthet etc.

• isaacsmams

Hemofer ska inte påverka magen så man blir hårt o.s.v så testa det. Jag började äta Niferex själv som i vanliga fall ger blod och äter järntabletter p.g.a detta och aldrig reagerat, förrens nu. Hjälp vad trög jag blev i magen. Testade därmed Hemofer som faktiskt gått bra att äta, äter nu två åt gången, hade 114 i blodvärde. Fast det är ju egentligen inte urdåligt men dom vill väl att man ska vara "vältankad" när det är dags.

Lycka till

• LinaFina

Jag kommer inte i håg vad det högsta var på blodvärde men jag har det som e näst högst super bra blodvärde alltså ganska ovanligt att ha så bra sa min BM..men jag äter varierad kost mycke frukt och grönsaker .. e ju ett bra tips om du vill slippa äta vitaminer ..

Svar på tråden *Jag har dåligt blodvärde - 112,