• Dame72

Aktiv och passiv dödshjälp!

Vad innebär dessa ord för dig?
    Existerar det aktiv/passiv dödshjälp i Sverige idag?
    Finns det vedertagna definitioner på orden? (jag har inte hunnit söka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 21:36
    Rätt och fel med aktiv/passiv dödshjälp?

Ska man rädda alla till varje pris?

• Svar på tråden Aktiv och passiv dödshjälp!
  • negro

passiv dödshjälp förekommer i dagens sjukvård på så sätt att man väljer att avstå viss behandling för att inte förlänga lidandet, eller tex pga religiösa skäl.

Aktiv dödshjälp innebär att man aktivt ger patienten tex en dödlig dos av läkemedel eller så intar patienten det själv under uppsikt av läkare och annan vårdpersonal. Men det är inte tillåtet i sverige tyvär, det borde det vara anser jag.

• Jenny S

Aktiv dödshjälp - en aktiv handling som innebär administrering av en så pass stor dos läkemedel att döden är oundviklig.

Passiv dödshjälp - det som vi dagligen ägnar oss åt i den svenska sjukvården genom administering av läkemdel som vi vet förkortar livslängen (med som ofta ökar den livskvalitet som finns kvar samt påskyndar ett oundvikligt förlopp)

Kasta inte pil i gummibåt.
  • Suzy QX

Till passiv räknas även när de slutar ge näring och vätska åt patienter som ligger i koma eller borta på annat vis, oftast gamla på vårdhem el dyl. Brukar ta mellan 3-6 dgr

Två av mina mor och farföräldrar har dött av detta.

• Dame72

Åh, va överens ni är....hade tänkt mig lite mer diskussion!
    Uppdaterade därför TS.
    En viktig fråga för alla att tänka igenom.
    Hur tänker ni när er egen anhörig ligger där? Kanske med svåra plågor i livets slut?

• Jenny S

Gud så tråkigt när vi är överens.

När mina anhöriga ligger för döden önskar jag att de ska lindras från oro och ångest till det maximala.
    Att det påskyndar förloppet ser jag endast som positivt. Att se sin far/mor ligga med ångest och leva 2 dygn längre gå fetbort!
    Tryck på med läkemedel så han har det bra och låt det gå fort.

Rädda till varje pris?
    Absolut inte!
    Ponera att en tidigare frisk man på 80 år får ett hjärtstopp.
    Hade detta varit min far hade jag fått ett tuppjuck om han hade blivit återupplivad. Låt människan få dö snabbt och smärtfritt.
    Nån gång ska det ju ändå sluta.
    Vad säger att han klarar sig ur respirator och klarar eftervården och framförallt får en bra livskvalitet efteråt?
    Huuu...nä.
    Nån ordning får det vara.
    Sjukvårdspersonal måste ta tag i sin egen dödsångest för att kunna fatta bra beslut för sina patienter.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • No way

Men det är väl ingen som ger medicin så att livet förkortas? Inte vi iaf. Enda vi får ge är smärtstillande så de inte ska ha ont!!

*Kärlek*
  • Dame72
    Svar på #6
    Meeeeen, om man ger morfin till en patient som har ont och är frisk för övrigt så klarar dom ju ofta dom doserna utan större biverkningar. Men en döende patient är ju så försvagad och allt vad det innebär att dö, så där kan en inj morfin leda till andningstopp. Eller hur!
  • Suzy QX

Föredrar aktiv före passiv. Det är plågsamt att svälta och torka ihjäl med (även med morfin).

• No way

Jo visst men det sker inte så ofta. de jag varit med om har legat i veckor trots morfin varannan timme i höga doser. Och sen ger ju morfinet för smärtans skull inte just för att det ska framskjuta dödsfallet

*Kärlek*
  • Dame72

Morfinet ges ju för att lindra smärta, ångest och oro. Sen kan man ju aldrig säga vilken dos som är lethal. Därför får ju läkaren utgå ifrån att pat ska ha så mkt morfin så att den inte har ont eller har ångest. Hur pat tolererar doserna är ju mkt individuellt och hänger ihop med ålder, grunddiagnos, vätskebalans mm mm.
    Jag anser ju att läkaren i ett sånt läge inte får vara feg och ge en lägre dos än vad pat behöver pga rädsla för att pat ska dö

Svar på tråden Aktiv och passiv dödshjälp!