Svar på #29
Jag kanske missförstår dig, men visst ska väl 0 HLR beslut tas i samråd med anhörig? Eller menar du när det inte har diskuterats alls innan och bara händer? Att man i den akuta situationen väljer att inte påbörja HLR?
Jag har själv funderat en del. Det händer, ganska ofta, att man får köra palliativa patienter från vårdhem till akutsjukhus. Pga att personalen inte "vågar" vårda, att anhöriga inte fått tillräcklig information och tror att sjukvården kan "rädda" deras mamma eller pappa. I flera fall har ju pat avlidit på akuten. Men vad gör jag eg om det händer i bilen? Det skulle ta emot nåt grymt att starta kompression på dessa ofta tunna små kroppar, som levt ett långt liv och hade haft det bäst hemma i sin egen säng. Fasa att ringa dr och be om lov att inte börja, och stöta på fel dr...för dom finns ju därute...tyvärr.
Men det är ändå jag som ska välja att ringa om att inte behöva påbörja. Annars ringer man för att få avsluta icke framgångsrik HLR....svårt helt klart! Eller eg inte, det är svårt att ta med dessa pat i bilen öht.