• Anonym (livrädd)

Höga lever värden

Fick nyss veta att jag har 2 förhöjda levervärden. Dricker inte, tar sällan värktabletter, har ulcerös colit, äter asacol.

Någon med förhöjda värden? Blev så förskräckt så jag glömde bort vad proverna hette, reflekterade bara att det var 2 lever värden. Ena värdet som skulle vara max 0.59 var för mig 0,82 och det andra som skulle vara max 0,74 var 101.

Det är väldigt högt enligt sköterskan

Ni som har haft höga värden. Vad har ni haft för någonting och vad har det berott på? Hur har sjukvården gått vidare med undersökningar från blodprovet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 09:12
    Har nu pratat med läkaren och han tyckte inte att proverna var speciellt hög och jag blev inte desto klokare av samtalet.

Nya prover ska tas om en månad(tjatade till mig det) Trist!

• Svar på tråden Höga lever värden
  • Amazina

Jag är IVAsjuksköterska men det är lite svårt att veta vad det kan vara utan att veta vad proverna heter. Känner du igen Bilirubin? ASAT/ALAT eller GOT/GPT? gamma GT? Jag kan bara råda dig att inte belasta levern mer än du måste, dvs undvika alkohol, läkemedel som påverkar levern (t ex vanlig Panodil/Alvedon) och kolla värdena regelbundet de närmsta halvåret.

Höga levervärden kan bero på många saker.Allt från gallsten till inflammationer eller "belastning" av alkohol eller läkemedel. Jag kan tänka mig attd e vill fortsätta utreda dig med kanske ultraljud eller andra prover.

Vet du om Asacol har leverpåverkan som biverkning?

Lycka till!

• Chardonnay74

Jag hade höga levervärden under en period i början av graviditeten, men efer ett par blev de bra igen. Kommer inte ihåg vad värdet hette, men jag fick förklaringen att det berodde på en infektion i kroppen...

• Maggis

Låter som ASAT/ALAT på referensvärdena. Men jag kan ha fel. Tippar däremot, precis som Amazonas, att det kan ha med Asacolen att göra.