• Anonym (livrädd)

Höga lever värden

Fick nyss veta att jag har 2 förhöjda levervärden. Dricker inte, tar sällan värktabletter, har ulcerös colit, äter asacol.

Någon med förhöjda värden? Blev så förskräckt så jag glömde bort vad proverna hette, reflekterade bara att det var 2 lever värden. Ena värdet som skulle vara max 0.59 var för mig 0,82 och det andra som skulle vara max 0,74 var 101.

Det är väldigt högt enligt sköterskan

Ni som har haft höga värden. Vad har ni haft för någonting och vad har det berott på? Hur har sjukvården gått vidare med undersökningar från blodprovet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 09:12
    Har nu pratat med läkaren och han tyckte inte att proverna var speciellt hög och jag blev inte desto klokare av samtalet.

Nya prover ska tas om en månad(tjatade till mig det) Trist!

• Svar på tråden Höga lever värden
  • Amazina

Jag är IVAsjuksköterska men det är lite svårt att veta vad det kan vara utan att veta vad proverna heter. Känner du igen Bilirubin? ASAT/ALAT eller GOT/GPT? gamma GT? Jag kan bara råda dig att inte belasta levern mer än du måste, dvs undvika alkohol, läkemedel som påverkar levern (t ex vanlig Panodil/Alvedon) och kolla värdena regelbundet de närmsta halvåret.

Höga levervärden kan bero på många saker.Allt från gallsten till inflammationer eller "belastning" av alkohol eller läkemedel. Jag kan tänka mig attd e vill fortsätta utreda dig med kanske ultraljud eller andra prover.

Vet du om Asacol har leverpåverkan som biverkning?

Lycka till!

• Chardonnay74

Jag hade höga levervärden under en period i början av graviditeten, men efer ett par blev de bra igen. Kommer inte ihåg vad värdet hette, men jag fick förklaringen att det berodde på en infektion i kroppen...

• Maggis

Låter som ASAT/ALAT på referensvärdena. Men jag kan ha fel. Tippar däremot, precis som Amazonas, att det kan ha med Asacolen att göra.

I övrigt har Amazonas sagt det mesta som behöver sägas. Jag arbetar på en magtarm/leveravdelning och det är precis som det står; man går i regel vidare med ultraljud och kompletterande provtagning. Ibland tar vi leverbiopsi (ett cellprov) och ev. sätts Asacol ut för att se om värden förbättras. Du kommer sannolikt följas upp och regelbundet kollas för att se så värdena sjunker.

Tycker du ska ta kontakt med din läkare alt. IBD-sköterska (om du har någon) och höra dig för lite. Och fråga gärna om det är något mer du funderar över så ska jag försöka svara.

Lycka till!

//Maggis
  • Anonym

Jag hade något förhöjt levervärde någon gång jag var hos doktorn för att kolla upp mina magproblem men han sa inget mer om det. När jag gick ett tag senare frågade jag den andra doktorn vad den doktorn menade med det men sa bara att det inte var något särskilt att oroa sig över. Detta var ett år sen. Har inte oroat mig eftersom doktorn sa det, eller ska jag kanske oroa mig?

Det var inte nämvärt höjt men kommer inte ihåg ett skvatt av det... :-S

• Anonym (livrädd)
    Maggis skrev 2008-04-17 15:35:19 följande:
    Låter som ASAT/ALAT på referensvärdena. Men jag kan ha fel. Tippar däremot, precis som Amazonas, att det kan ha med Asacolen att göra.I övrigt har Amazonas sagt det mesta som behöver sägas. Jag arbetar på en magtarm/leveravdelning och det är precis som det står; man går i regel vidare med ultraljud och kompletterande provtagning. Ibland tar vi leverbiopsi (ett cellprov) och ev. sätts Asacol ut för att se om värden förbättras. Du kommer sannolikt följas upp och regelbundet kollas för att se så värdena sjunker.Tycker du ska ta kontakt med din läkare alt. IBD-sköterska (om du har någon) och höra dig för lite. Och fråga gärna om det är något mer du funderar över så ska jag försöka svara.Lycka till!

Tack för ditt svar!
    Känner som igen asat/alat men gör höga levervärden att man är väldigt lös i magen? Har inte kunnat behålla mat på snart 10 dagar, idag har det blivit lite bättre MEN avföringen är gul. Behöver man uppsöka läkare så fort som möjligt eller? Vi har så dåligt med läkare här var jag bor och det är bara staffetläkare som är typ 2 veckor och sen får man en ny. Finns ingen som tar tag i saken.
  • Anonym

jag har hepatit c och har nästan alltid förhöjda värden, jag tror också att det är asat och alat de pratar om och det där är bara en marginell förhöjning, jag har nästan alltid som dig typ 0.70 ibland över 1.0, men de brukar aldrig va särskilt oroade, sen att du har magproblem kan säkert göra sitt till, jkag brukar märka av mina levervärden när jag slarvat med maten under perioder tex, ätit mycke fett och så. En gång när jag hade en aktiv gulsot så var mina värden över 40,0 , så jag tror absolut inte att du behöver va särskilt orolig.
    Vad sa dom till dig då? Sa dom att du behövde va bekymrad över det här?

• Anonym (inlägg7)

Jag såg nu att ett av dem var 101 och det var joförsig högt, men vet dom vad det beror på? Har dom nån teori? Hur känner du dig, är du gul o så?

• Maggis

Nej, man blir inte automatiskt lös i magen av höga levervärden; inte enligt min erfarenhet. Inte heller att avföringen blir regelmässigt blir gul.

Men en transaminasnivå på 101 är ju väldigt hög och det måste utredas och åtgärdas, helst så fort som möjligt. Så jag tycker att du ska ringa den mottagning där du träffade stafettläkaren (medicinmottagning? vårdcentral?) och höra dig för om och vad de gör och planerar. Och inte ge dig förrän någon tar tag i det.

Det kan ju vara så simpelt att det är en läkemedelsbiverkan men det finns också risk för bla leverinflammation i samband med uc så därför är det viktigt att det tas tag i.

//Maggis
  • Anonym (livrädd)

Anonym (inlägg7) skrev 2008-04-17 16:10:19 följande:

Jag såg nu att ett av dem var 101 och det var joförsig högt, men vet dom vad det beror på? Har dom nån teori? Hur känner du dig, är du gul o så?
    Nä inte tycker jag att jag är gul men mår lite illa till och från och är väldigt trött. Har sådan diarre ochså. Har inte hepatit eftersom jag har tagit testerna tidigare pg av en adoptions utredning. Har inte fått prata med någon annan än en sköterska och det var för att jag ringde och frågade om proverna, annars hade jag nog inte vetat någonting om det. Ingen läkare har hört av sig till mig. Så är det med alla dessa staffetläkare som bara stannar ett tag...
Svar på tråden Höga lever värden