• Anonym (livrädd)

Höga lever värden

Fick nyss veta att jag har 2 förhöjda levervärden. Dricker inte, tar sällan värktabletter, har ulcerös colit, äter asacol.

Någon med förhöjda värden? Blev så förskräckt så jag glömde bort vad proverna hette, reflekterade bara att det var 2 lever värden. Ena värdet som skulle vara max 0.59 var för mig 0,82 och det andra som skulle vara max 0,74 var 101.

Det är väldigt högt enligt sköterskan

Ni som har haft höga värden. Vad har ni haft för någonting och vad har det berott på? Hur har sjukvården gått vidare med undersökningar från blodprovet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 09:12
    Har nu pratat med läkaren och han tyckte inte att proverna var speciellt hög och jag blev inte desto klokare av samtalet.

Nya prover ska tas om en månad(tjatade till mig det) Trist!

• Svar på tråden Höga lever värden
  • Anonym (livrädd)
    Maggis skrev 2008-04-17 16:52:56 följande:
    Nej, man blir inte automatiskt lös i magen av höga levervärden; inte enligt min erfarenhet. Inte heller att avföringen blir regelmässigt blir gul.Men en transaminasnivå på 101 är ju väldigt hög och det måste utredas och åtgärdas, helst så fort som möjligt. Så jag tycker att du ska ringa den mottagning där du träffade stafettläkaren (medicinmottagning? vårdcentral?) och höra dig för om och vad de gör och planerar. Och inte ge dig förrän någon tar tag i det.Det kan ju vara så simpelt att det är en läkemedelsbiverkan men det finns också risk för bla leverinflammation i samband med uc så därför är det viktigt att det tas tag i.
    Har sökt på leverinflammation men får bara upp olika hepatit men jag är testad för hepatit nyligen eftersom vi har gjord en adoptionsutredning och det visade inte något sådant. Har inte varit utomlands och har inte varit i kontakt med blod, stadigt sällskap. Nu kom jag på att jag har fått blod för ca 3 årsedan men det ska väll vara testat för sådant och borde jag inte fått besvären tidigare i så fall. Nu blir jag ännu räddare.....
  • Amazina

Asascol har även diarré som biverkan. funderar på det där du skrev om att avföringen var gul... Är urinen mörkare än vanligt? Typ rödbrun/porterfärgad? Och är avföringen beigeaktig eller gul?

Jag tycker du ska göra så här:
    Imorgon (eller helst idag) ringer du till den mottagningen där de tog provet. Förklara att du är orolig och att du vill ha det ordentligt uppklarat. Fråga vad det kan bero på och vad du ska göra åt det. Fråga om det kan bero på din medicinering och om du i så fall ska pausa medicinerna eller byta till något annat. Kräv att någon insatt läkare ringer upp dig nästa dag och presenterar en plan för hur du ska göra. Det är VIKTIGT att du reder ut detta. Höga levervärden är inget att leka med. Även om det är lugnt nu så kan de ju fortsätta stiga om man inte gör något åt det och det vill vi ju inte.

Du har ju dessutom en grundsjukdom och ulcerös colit kan ju (precis som någon ovanför skrev) orsaka leverinflammationer. Två jobbiga sjukdomar samtidigt är ju jobbigare än en ensam. Med andra ord. Kräv en ordentlig uppcheckning snarast möjligt!

• Maggis
    Anonym (livrädd) skrev 2008-04-17 17:29:34 följande:
    Har sökt på leverinflammation men får bara upp olika hepatit men jag är testad för hepatit nyligen eftersom vi har gjord en adoptionsutredning och det visade inte något sådant. Har inte varit utomlands och har inte varit i kontakt med blod, stadigt sällskap. Nu kom jag på att jag har fått blod för ca 3 årsedan men det ska väll vara testat för sådant och borde jag inte fått besvären tidigare i så fall. Nu blir jag ännu räddare.....
    Nej, alltså, det handlar inte om smittsam hepatit utan en som inte är virusbetingad. Vilket enklast uttryckt innebär att man har en leverinflammation som bland annat kan bero antingen på läkemedel eller autoimmunitet (ungefär samma mekaniskm som ligger bakom uc). Så det har inget med vare sig blodtransfusioner eller sexlivet att göra och visar sig inte på prover som tas för Hepatit B,C eller andra virushepatiter, vad jag vet.

Men jag tycker inte du ska dra för stora växlar på det jag skriver eftersom det inte alls behöver vara något sådant. Men jag tycker å det bestämdaste att du ska kontakta sjukvården. Så snart du kan.
    //Maggis
  • Anonym (livrädd)

Tror du att det smittar? Törs man jobba eller ska man vänta tills allt blir ordentligt utred.

• Anonym (livrädd)

Anonym (livrädd) skrev 2008-04-17 18:10:46 följande:

Tror du att det smittar? Törs man jobba eller ska man vänta tills allt blir ordentligt utred. Har så svårt att vara borta från jobbet men smittar det så vill jag förstås inte utsätta andra för det. Har även bara behövt se någon så har jag blivit förkyld så jag tror att även mitt imunförsvar är dåligt
  • Amazina

Ja du kan jobba som vanligt!

• Maggis
    Anonym (livrädd) skrev 2008-04-17 18:10:46 följande:
    Tror du att det smittar? Törs man jobba eller ska man vänta tills allt blir ordentligt utred.
    Nej, det är inte smittsamt. Om det nu ens handlar om något sådant.
    //Maggis
  • Anonym (livrädd)
    Amazina skrev 2008-04-17 17:32:59 följande:
    Asascol har även diarré som biverkan. funderar på det där du skrev om att avföringen var gul... Är urinen mörkare än vanligt? Typ rödbrun/porterfärgad? Och är avföringen beigeaktig eller gul? Jag tycker du ska göra så här:Imorgon (eller helst idag) ringer du till den mottagningen där de tog provet. Förklara att du är orolig och att du vill ha det ordentligt uppklarat. Fråga vad det kan bero på och vad du ska göra åt det. Fråga om det kan bero på din medicinering och om du i så fall ska pausa medicinerna eller byta till något annat. Kräv att någon insatt läkare ringer upp dig nästa dag och presenterar en plan för hur du ska göra. Det är VIKTIGT att du reder ut detta. Höga levervärden är inget att leka med. Även om det är lugnt nu så kan de ju fortsätta stiga om man inte gör något åt det och det vill vi ju inte. Du har ju dessutom en grundsjukdom och ulcerös colit kan ju (precis som någon ovanför skrev) orsaka leverinflammationer. Två jobbiga sjukdomar samtidigt är ju jobbigare än en ensam. Med andra ord. Kräv en ordentlig uppcheckning snarast möjligt!
    '
    Enda uppföljningen som jag fick var efter egen begäran ett nytt lever prov om en månad. Fick veta att jag har haft tidigare ochså höga levervärden men jag har inte fått veta någonting. Mina levervärden jämfördes med att vara ute och supa en fredag och lördag MEN jag har inte druckit på flera år. Har inte någonsin druckit mycket alkohol
  • Anonym (livrädd)
    Maggis skrev 2008-04-17 16:52:56 följande:
    Nej, man blir inte automatiskt lös i magen av höga levervärden; inte enligt min erfarenhet. Inte heller att avföringen blir regelmässigt blir gul.Men en transaminasnivå på 101 är ju väldigt hög och det måste utredas och åtgärdas, helst så fort som möjligt. Så jag tycker att du ska ringa den mottagning där du träffade stafettläkaren (medicinmottagning? vårdcentral?) och höra dig för om och vad de gör och planerar. Och inte ge dig förrän någon tar tag i det.Det kan ju vara så simpelt att det är en läkemedelsbiverkan men det finns också risk för bla leverinflammation i samband med uc så därför är det viktigt att det tas tag i.
    Blod prover om en månad som jag fick begära själv, läkaren tyckte att det vara bara lite förhöjt typ att man har varit ute och festat i 2 dagar i sträck men jag är helnykterist så det var den hjälpen. Tror du att levervärden kan bli mycket sämre på en månad. Vad kan man själv göra för att få lägre värden? finns det någon bra kost man ska äta eller vad?
  • Anonym (livrädd)

Vi har beställt en resa utomland om ca 1 månad men kan man ta vaccin mot hepatiter när man har höga levervärden. Har inte hepatit(testad tidigare).

• Anonym (livrädd)

Puffar på!!

• Maggis

Hoppar hastigt in;

TS; du gör nog det du kan göra. Du dricker inte, tar måttligt med värktabletter... Det jag skulle kunna tänka mig är ju att sätta ut Asacol och se vad som händer. Men det måste du göra i samråd med läkare i så fall för att ev. få annat preparat mot din uc och för att hålla koll på din sjukdom. Du ska ju helst inte laborera med det själv.

Vad gäller detta med att ta hepatitvaccin när man har höga levervärden kan jag inte riktigt svara på, faktiskt. Jag är inte insatt i huruvuda ett vaccin påverkar levern eller ej. Men det kan du nog få svar på av den som står för vaccinationen. 

//Maggis
  • Anonym (inlägg7)

Säger läkaren att det inte är någon större fara så behöver du inte vara orolig heller. Förhöjda värden kan alla få ibland, det kan ha med kosten, infektioner, eller nån medicin som man tar.

• Anonym (Orolig)

Befarar att även jag har problem med min lever och ska imorgon ringa till VC för undersökning.

Vad var det som gjorde att ni fick veta att ni hade höga värden?? Vilka symptom hade ni??

är såååååå orolig just nu...

• Anonym (inlägg7)

När jag känner av mina värden så blir jag lite trött och kan som känna mig lite illamående, ett annat tecken på det kan vara hugg under högra revbenet och att man blir gul i ögonvitorna. Varför tror du att du har höga värden?

• Anonym (Orolig)

Var på VC idag och de tog prover. Jag är gul i huden kring ögonen. Har en del hudutslag som jag nu kunnat koppla ihop med leverproblem. Vi får se vad svaren på proverna säger. Är så nervös så jag vet knappt vad jag ska ta mig till... har PANIK. Bland det värsta jag varit med om, håller bara tummarna att jag är ok...men förbereder mig på det värsta...

• miss bee

Min köldkörtel produserar för lite hormon för ämnesomsättningen och äter levaxin för det. Ska göra nya leverprover i veckan eftersom jag har sånn klåda.

• Anonym (inlägg7)

Men vad finns det för anledning till att du skulle ha några problem med levern då? Jag vet att det är obehagligt att känna problem med levern, det är ju ett väldigt behövligt organ liksom.. Men det är säkert ingen fara, för det mesta är det inte det. Är du orolig för att det skulle vara nåt riktigt allvarligt så skulle du märka det jättetydligt. Jag har själv vart så dålig att jag knappt tog mig ur sängen och bara spydde galla, kunde inte äta alls. Men jag mår trots det bra nu. Jag hade då en hepatit-B som senare läkte ut, hepatit-c har jag fortfarande kvar, men den känns inte på det sättet.
    Jag hoppas att jag ska kunna lugna lite, för jag vet hur otrevligt det känns att vara dålig och vänta på provsvarer och allt det. Men som sagt, det är förmodligen ingen större fara.
    Kram
    Anonym (Orolig) skrev 2008-04-21 20:57:19 följande:

Var på VC idag och de tog prover. Jag är gul i huden kring ögonen. Har en del hudutslag som jag nu kunnat koppla ihop med leverproblem. Vi får se vad svaren på proverna säger. Är så nervös så jag vet knappt vad jag ska ta mig till... har PANIK. Bland det värsta jag varit med om, håller bara tummarna att jag är ok...men förbereder mig på det värsta...
Svar på tråden Höga lever värden