• Dundermamman

PeeWee

Är det någon kattägare här som provat PeeWee´s Kattlåda?

http://www.peewee.se/
    Den ska visst komma i en lägre modell som är förberedd för huv Fundersam

Någon som kan rekommendera den?

Ös på med både för- och nackdelar

• Svar på tråden PeeWee
  • ming

Jag har inte provat den själv, men de som jag vet har prövat den säger att det är väldigt bra och luktar skog!

• Dundermamman
    ming skrev 2008-04-17 21:03:39 följande:
    Jag har inte provat den själv, men de som jag vet har prövat den säger att det är väldigt bra och luktar skog!
    Då kanske hela vårt badrum luktar tallbarr om man skaffar en sån

Varför jag undrar är att jag är såå förbannat trött på att bära hem en massa tunga sandsäckar!
  • stenfalk

Träpellets är fantastiskt. Jag har gjort mig en hemmagjord variant av PeeWee, med samma princip, och så köper jag bränslepellets jättebilligt och har i. Mycket trevligare än sand. Luktar skog, inga småstenar på golvet, billigt och miljövänligt. Finns bara fördelar

• Dundermamman
    stenfalk skrev 2008-04-17 21:11:05 följande:
    Träpellets är fantastiskt. Jag har gjort mig en hemmagjord variant av PeeWee, med samma princip, och så köper jag bränslepellets jättebilligt och har i. Mycket trevligare än sand. Luktar skog, inga småstenar på golvet, billigt och miljövänligt. Finns bara fördelar
    Låter ju kanonbra...MEN hur får man katterna som är vana vid sand att gå på pellets?
    Blanda sand & pellets i en vanlig låda först?

Jag vill ju helst ha huv på kattlådorna, så jag är nyfiken på den nya modellen av PeeWee-lådan!
  • stenfalk

Har själv aldrig haft låda med huv, men det måste ju gå göra en egen variant av en låda med huv också. Om man som jag är lite för snål för PeeWees dyra :-P

Ja, ta din vanliga sand och lägg i lite pellets. När du sedan plockar bort sand så fyller du på med pellets istället. Beroende på hur skeptiska dina katter är i början kan man gå lite olika fort fram, men oftast kan man fasa över på en vecka eller så. Lite jobbigt just perioden man har blandat eftersom de fungerar så totalt olika, men det är det värt. Det är ju bara en kort tid.

• Dundermamman
    stenfalk skrev 2008-04-17 21:19:21 följande:
    Har själv aldrig haft låda med huv, men det måste ju gå göra en egen variant av en låda med huv också. Om man som jag är lite för snål för PeeWees dyra :-PJa, ta din vanliga sand och lägg i lite pellets. När du sedan plockar bort sand så fyller du på med pellets istället. Beroende på hur skeptiska dina katter är i början kan man gå lite olika fort fram, men oftast kan man fasa över på en vecka eller så. Lite jobbigt just perioden man har blandat eftersom de fungerar så totalt olika, men det är det värt. Det är ju bara en kort tid.
    Ja, nog är jag sugen att prova alltid
    Hur många PeeWee-lådor kan man behöva till 3-4 katter?

Däremot så får jag väl ha sand kvar i lådorna i rastgården...pelletsen tål väl inte när det är fuktig väderlek?!
  • stenfalk
    Dundermamman skrev 2008-04-17 21:34:29 följande:
    Ja, nog är jag sugen att prova alltid Hur många PeeWee-lådor kan man behöva till 3-4 katter?Däremot så får jag väl ha sand kvar i lådorna i rastgården...pelletsen tål väl inte när det är fuktig väderlek?!
    Jag har två lådor till mina två katter. Men antalet lådor du behöver beror ju inte på vad du har i dem. Kör med lika många lådor som du har i dag. Sen går det ha pellets i en vanlig låda också, fast det är inte lika smidigt.

Är rastgården under tak så tror jag att det fungerar med pellets där också så fuktkänslig att den smular sönder av att luften är lite fuktig är den inte. Men regn på den blir inte så bra.
  • Dundermamman
    stenfalk skrev 2008-04-17 21:39:46 följande:
    Jag har två lådor till mina två katter. Men antalet lådor du behöver beror ju inte på vad du har i dem. Kör med lika många lådor som du har i dag. Sen går det ha pellets i en vanlig låda också, fast det är inte lika smidigt.Är rastgården under tak så tror jag att det fungerar med pellets där också så fuktkänslig att den smular sönder av att luften är lite fuktig är den inte. Men regn på den blir inte så bra.
    Tack för all hjälp!

Jag har nu 2 lådor ute och 2 lådor inne! Har för närvarande 3 katter, men brukar ha 1-2 kullar per år....
    Rastgården är under tak så jag får väl testa helt enkelt
  • stenfalk

Ja, det är bara att prova. Lycka till! Att byta till pellets är något av det bästa jag gjort, både för min trivsel och för min ekonomi.

Låter ljuvligt med uppfödning. Jag blir riktigt avis. Någon gång när jag har mer tid ska jag bli jourhem åt en dräktig hona. Vill så gärna få uppleva att få kattungar någon gång!

• Dundermamman
    stenfalk skrev 2008-04-17 22:01:48 följande:
    Ja, det är bara att prova. Lycka till! Att byta till pellets är något av det bästa jag gjort, både för min trivsel och för min ekonomi.Låter ljuvligt med uppfödning. Jag blir riktigt avis. Någon gång när jag har mer tid ska jag bli jourhem åt en dräktig hona. Vill så gärna få uppleva att få kattungar någon gång!
    Jo, det är dels pga av kostnaderna av sand, men framför allt så gör jag inget annat än kånkar sandsäckar varje vecka!

Hoppas du får uppleva lyckan att ha kattungar! Det har blivit 7 skogiskullar här sedan 2003, nästa parning blir i sommar!
    Är du nyfiken på kattungebilder så finns det nog en del i mitt galleri!

Tack än en gång för hjälpen!
Svar på tråden PeeWee