• Andreas tjej

Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?

Planerar barn nr2 och om dte blir som vi vill så kommer vårt äldre barn att vara 2 år då.
    Eftersom vi bor i en kommun där man bara får ha det äldre barnet 15h/vecka på dagis vilket i princip känns som ingenting. hur orkar man vara hemma med två krävande barn?
    hur har ni löst det?

• Svar på tråden Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?
  • SIN74

Min stora var två och ett halvt när lillen kom. Hon var 15 tim på dagis. Visst var det tufft men jag tyckte det fungerade bra.
    Du skriver två krävande barn. Var det tufft i början med första?

• lia76

Tror det kommer gå bra
    Jag själv är gravid med andra barnet och mitt första barn kommer vara nästan 2 år gammal.
    Det lär nog bli lite jobbigt ibland, men det går ska du se

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Mamma t Twins

Man kanske borde vänta lite, så man inte har "två krävande barn"?

Annars orkar man av Vilja. Och av Kärlek.

Mina tvillingar var 3½ då lilleman kom.
    Jag fick en massa "hjälp" av dem, då de inte var på dagis och busade lite de 15 timmar de hade rätt till.

Jag tyckte faktiskt det kändes konstigt att lämna iväg dem, då jag bara var hemma...
    Men de ville, och det funkade.

• Andreas tjej
    SIN74 skrev 2008-04-18 20:27:17 följande:
    Min stora var två och ett halvt när lillen kom. Hon var 15 tim på dagis. Visst var det tufft men jag tyckte det fungerade bra. Du skriver två krävande barn. Var det tufft i början med första?
    Mitt första barn var som alla andra. Men det är klart att det är jobbigt i början. Första tiden måste man ju dessutom rehabilitera sig själv.
  • 5barnsmamman

Jag hade 3 barn på 4 år. 2 års mellanrum mellan dem alla 3.
    Vi gick på öppen förskola och pysslade, var ute mycket och gjorde det som vi kände för.
    De få timmarna de va på dagis så gjorde jag en hel del här hemma så det va klart när barnen kom hem.
    När barn nr 2 kom så hade jag inget dagis alls, det va först när barn nr 3 kom.
    Det går allt bra!

Stolt mor till fyra
  • lövet2

Antagligen är det inte två krävande barn. Babyn vill ha mat och är nöjd med det, och 2-åringen är samma barn som tidigare. Några saker som kan underlätta är om du skippar dagis åtminstone i början, för det blir mest ett stressmoment för din del. Sedan kan du fixa en liten amningshörna i lekrummet, så slipper du försöka jaga storasyskonet medan du ammar.

• Babusjka

Man väntar tills andra barnet är större om man inte vill ha två "krävande" barn.

Sen fattar jag inte vad man ska med fler barn till om man helst vill stoppa undan det första på dagis MER än vad som är tillåtet.

Att man får ha barnen på dagis ö h t när de får syskon är lyx!

• 5barnsmamman
    Babusjka skrev 2008-04-18 20:40:49 följande:
    Man väntar tills andra barnet är större om man inte vill ha två "krävande" barn.Sen fattar jag inte vad man ska med fler barn till om man helst vill stoppa undan det första på dagis MER än vad som är tillåtet.Att man får ha barnen på dagis ö h t när de får syskon är lyx!
    Lyx???
    I vårt fall har det varit för att den lite större av barnen ska få leka av sig! För hur det än är så får det stora barnet stå tillbaka en hel del när syskonet är litet.
    Ammar man så får ju det stora barnet vänta. Så de få timmarna på dagis gör nog det stora barnet gott!
    För min del hade det helt kvittat med dagis om det inte varit för mina barns behov av att få träffa lite kompisar!
    Stolt mor till fyra
  • SIN74

Jag hade tur att stora var blöjfri och kunde ta på sig och äta själv så hon kunde hjälpa mig mycket med lilleman. Han sov väldigt mycket i början och då låg jag i soffan och spelade spel och läste böcker med dottern - det är rehab för mig.
    Det var lättare med bebbe två eftersom man hade ett helt annat lugn. Han kunde från början somna själv för han fick inte utrymme till annat.
    Vi får tro att du får en liten goding till så att det inte blir så krävande. Du kommer att fixa det kanon!

• Grenna

Det går alldeles utmärkt om man inte har för stora krav på sig själv och vad man ska hinna med!

Min store var 17 månader när tvillingbrorsorna föddes och det gick med god planering och vilja. Det var på den tiden (för typ 100 år sedan) när man inte fick ha syskon på dagis alls. Och tur var väl det - vilket stressmoment att varje dag passa dagistider...

Så jag tror absolut att du kommer att fixa det.

Svar på tråden Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?