Patellaupphakning - någon?
Blev skitskraj imorse. Kommer ut i stallet för att släppa ut dem så drar hon ena bakbenet efter sig. Det såg ut som att hon blivit förlamad. Så när benet äntligen var ikapp det andra, då hade ju hon dragit hoven efter sig och ställde sig på kotan. Jag trodde att hon behövde avlivas innan jag tog mitt förnuft till fånga och började undersöka henne. Hon hade en stor svullnad då på insidan av låret (nästan vid ljumsken), så jag trodde att det var en ligamentskada pga fläkning, eftersom det gjorde ont på henne när jag kände på svullnaden. Sedan så kom veterinären och sade att det är patellaupphakning.
Ja, då lät jag henne vila en timma sedan tog vi ut henne på planet och backade runt i 10-15 minuter, men inte fan hjälpte det. Enda som hände var att hon blev så trött i benet att hon släpade ännu mer och höll på att dratta rumpa i marken. Så det blir operation imorgon.
Fattar inte det, jag trodde att det endast var hästar som växer som får en sådan låsning, inte ett fullvuxet sto. Därför hade jag inte ens det i tankarna.
Shit, har just kommit in från stallet för att låta henne vila och sitter här och oroar mig. Den andra hästen gör ju inte saken bättre, han står i hagen och skriker. Han är lugn när jag är där med honom, skriker så fort jag går därifrån. Men han får inte komma in förrän lite senare annars står han och sparkar där inne och vill ut. Bara det saknas nu, att han får en spricka pga sparkandet.
Någon som har erfarenhet av operation? Snälla, låt mig få veta hur det går till och vad som händer efteråt. Blev benet helt bra? Är det vanligt att de kan få det på ett annat ben också?