Svar på #18
Uppdatering av fallet.
Först och främst, Angels, jag är ledsen för att det lät så aggressivt men jag tycker inte det är smart att ge allmäna råd utan att verkligen ha läst vad det handlar om. Nog om det.
Avlivning: jag tar inte bort ett djur för en skada, som hon dessutom fått smärtlindring för, när det finns en stor chans att hon blir bra igen. Varför skulle jag? För att det kanske tar låååång tid innan hon blir helt bra? För att man inte kan rida under en lång tid? Jag har fått avliva fler än ett djur tidigare men då när vi provat allt, när det var kroniskt/ohjälpligt (tumör) eller när vi märkt att djuret till slut tappat livslustan. Så länge livslusten finns där avlivar man inte i första taget. Inte jag i alla fall.
Har haft min veterinär ute idag, han sade redan i telefon tidigt imorse att han inte opererar på plats. Han rekommenderade Stenestads hästklinik. Lunds djursjukhus verkar inte ha hästavdelning? (Hmmm...vet inte varför den andre veterinären trodde det). Medan jag väntade på honom, lirkade jag med henne fram och tillbaka, fram och tillbaka i snigelfart i 1.5 timme nästan. Så lyckades jag få låsningen att släppa men hon gick fortfarande inte normalt.
När veterinären kom kände han på knäet och sade att nu är det inte rekommenderat att opereras. Tydligen gick det mer inåt igår och då skär man av en sena för att fixa det. Men idag går det mer utåt och hon har fått en svullnad på leden, troligtvis av ansträngningen, så det är visst inte lika "enkelt" att fixa det kirurgiskt. Han sade att det var patellaluxation. Hon fick en B-vitaminspruta och en kortisonspruta. Nu får jag ge henne B-vitaminspruta i 10 dagar (precis som du så väl trodde Tintilar) och Metacam. Boxvila i 3 dagar (jag få ta ut henne max 2 gånger om dagen och gå runt på plätten utanför stallet en kort tid), "sjukhage" (5*5 m) sedan i ca 10 dagar. Sedan ska han kontrollera igen och se vad mer som behövs, om det behövs. (Operation eller något annat, vet inte än, beror på utvecklingen).
Och nu tror jag att vår veterinär har kommit på den utlösande orsaken. När vi köpte henne för nästan 3 år sedan (hon var 4 år då, dvs ung) hade hon "katastrofal" benställning pga av felverkning och ibland kanske ingen verkning alls. Vi har, i samarbete med hovslagare och veterinär successivt korrigerat benställningen under 3 år för att undvika belastning på rygg och leder. Vi är inte helt nöjda än men det tar ju tid.
Nu visar det sig att hon nog, trots allt, var för gammal, hade väl gått så sedan hon *föddes*, så hennes kropp hade anpassat sig alldeles för mycket till den benställningen. Så nu får vi låta bli att korrigera och få hovslagaren till att närma sig det "gamla" sättet. Inte helt dock men närmare. DET kommer att ta tid. Så där står vi nu.
Tack för tipsen och idéerna tjejer, jag förstår att ingen egentligen menar något illa. Man har väl bara olika inställningar till saker och ting. Jag har i alla fall totalt omvärderat min inställning till patellaupphakning. Tydligen kan det även bero på att hästen lider av patellaluxation. Fick för mig att upphakningen var någon "mindre behaglig" åkomma som kunde hända när hästar växer och att det försvinner igen med rätt träning eller operation (läste om flera fall inatt där folk skriver att deras häst blev helt ok efter op.). För mycket träning kan också orsaka patellaupphakning har jag fått reda på.