• Fru4Maj07

Hur kan man gå ut i strejk för några kronor extra när folk riskerar att dö under tiden?

Jag blir så förbannad över hur egoistiska människor kan vara. Hur kan man ens överväga att gå ut i strejk som vårdpersonal för att få några kronor extra när folk riskerar att dö under tiden för att man var så självisk och lät bli att jobba??

• Svar på tråden Hur kan man gå ut i strejk för några kronor extra när folk riskerar att dö under tiden?
  • nenny

Varför ska man behöva acceptera den lönen som ssk har med det oerhörda ansvar som det innebär ???? att ge rätt behandling och rätt medicin som ordinerats. Med andra ord liv i sin hand.

Hur en strejk går till för sjuksköterskor är helt olik till skillnad från då tex renhållningsarbetare går i strejk. Man får inte ta bort ssk så att det blir livshotande och lidande för patienter. Tex kan man inte låta en akut avdelning strejka. På operation där man plockat ssk:or går alla viktiga livsuppehållande operationer förre, tex en fot operation senare läggs. Jag är en som antagligen ska få operera min fot. Har inget emot att vänta.....

• Ärla Minou
    FlamingRed skrev 2008-04-29 17:08:57 följande:
    Strejkar dom under liknande förhållanden menar du?
    De tillhör privat sektor och de anställda har skrivit på kontrakt dvs "accepterat sin lön" som du säger. Och uppenbarligen så accepterar privat sektor sådant beteende, kabinpersonal och piloter är ju också oumbärliga för SAS verksamhet.
  • FlamingRed

Ärla Minou skrev 2008-04-29 17:26:41 följande:

De tillhör privat sektor och de anställda har skrivit på kontrakt dvs "accepterat sin lön" som du säger. Och uppenbarligen så accepterar privat sektor sådant beteende, kabinpersonal och piloter är ju också oumbärliga för SAS verksamhet.
    Jag vet inte riktigt vad du menar nu, jag har aldrig sagt att strejk inte accepteras inom privat sektor. Jag säger att strejk för att fundamentalt ändra sina villkor inte fungerar inom privat sektor.
  • Omorfia
    FlamingRed skrev 2008-04-29 17:15:52 följande:
    Jag gör gärna det, om du först berättar vad det har att göra med debatten om vår svenska strejk? (Eller vilken poäng du vill förmedla?)
    Finska riksdagen/regeringen stiftade helt enkelt en lag som tvingar sjuksköterskor tillbaka till arbetet om för många säger upp sig samtidigt. Käckt

www.hbl.fi/text/politik/2007/11/12/d7510.php
    www.hbl.fi/text/inrikes/2007/11/16/w7602.php
  • giftgrodan

vad menar du egentligen med "fundamentalt ändra sina villkor"? Var går gränsen? Hela samhället ändras ju hela tiden, då är det väl inte konstigt om personers villkor får ändras med i tiden? Om facket märker att lönerna inte är vettiga TROTS att de har haft en bra löneutveckling, vad ska de då göra?

• lillpuckot
    FlamingRed skrev 2008-04-29 16:14:46 följande:
    Hur man än vrider och vänder på det så är det ingen som tvingar er att vara ssk (Ingen tvingade er heller att acceptera er ingångslön).[/citat]

O hur man än vrider och vänder på det är du JÄKLIGT glad att det finns sköterskor där den dag du råkar illa ut och behöver sjukvård!!!

[citat] Det är ni som enskilda ssk som går ut i strejk som tar det (moraliska) beslutet att förmodligen öka smärta/risk för era patienter, för att förändra ett avtal ni en gång accepterat.
    Vi ökar ingen som hellst smärta/risk genom att gå i strejk. Faktum är att vi är precis samma bemanning nu som under semesterperioderna på somrarna. O då e d ingen jävel som gnäller att det skulle vara samhällsfarligt...

Blir helt paff av hur många de e som tror sig veta hur allt ligger till, när de egentligen inte har den blekaste aning. Ta reda på lite fakta innan ni kritiserar andra. Enda orsaken till att vårdledningen anser att det är samhällsfarligt är för att de kanske inser att de nån gång måste ge sig om vår strejk får fortsätta.. O för att tvinga oss att avbruyta strejken säger de att den är samhällsfarlig.. SKITSNACK med andra ord. De vill bara rädda sina egna löner och fallskärmar...
  • FlamingRed
    lillpuckot skrev 2008-04-29 17:37:37 följande:
    Vi ökar ingen som hellst smärta/risk genom att gå i strejk. Faktum är att vi är precis samma bemanning nu som under semesterperioderna på somrarna. O då e d ingen jävel som gnäller att det skulle vara samhällsfarligt...Blir helt paff av hur många de e som tror sig veta hur allt ligger till, när de egentligen inte har den blekaste aning. Ta reda på lite fakta innan ni kritiserar andra. Enda orsaken till att vårdledningen anser att det är samhällsfarligt är för att de kanske inser att de nån gång måste ge sig om vår strejk får fortsätta.. O för att tvinga oss att avbruyta strejken säger de att den är samhällsfarlig.. SKITSNACK med andra ord. De vill bara rädda sina egna löner och fallskärmar...
    Ja, detta har ju ältats länge i tråden. Och sammanfattningsvis så säger typ hälften av ssk här ökad smärta/risk för patienter visst föreligger (precis som på sommaren).

Sen är det några som du, som säger att ingen ökad smärta/risk kan uppstå för patienten. Vilket är ju helt befängt eftersom det är ganska enkelt att förstå att en patient som väntar på en operation självklart kan uppleva mer/förlängd smärta då denne får vänta ytterligare på sin operation.
  • Ärla Minou
    Svar på #2066
    Jag förstår dig inte uppenbarligen. Du har argument som handlar om privat kontra offentlig sektor där detta beteende som vårdförbundet nu uppvisar aldrig skulle accepteras och hur du menar där fattar jag inte.

Du har argument som går ut på att många får strejka men inte alla, ssk får det inte för det är omoraliskt. Har du någon lista över vilka som enligt dig får strejka utan att de begår ett etiskt/moraliskt fel? Eller tvärtom vilka som inte får, kanske är lättare.

Har man en gång sagt ja får man aldrig säga nej verkar det som att du säger. Förstår inte hur det hänger ihop.

Vårdförbundet får väl kräva vad de vill så länge medlemmarna står bakom. Får man inte vara missnöjd och agera utifrån det?
  • FlamingRed
    giftgrodan skrev 2008-04-29 17:36:57 följande:
    Om facket märker att lönerna inte är vettiga TROTS att de har haft en bra löneutveckling, vad ska de då göra?
    Inte gå ut i strejk iallafall, det är inte upp till facket att strida med sådana metoder för löner som deras medlemmar faktiskt accepterat.
  • lillpuckot
    FlamingRed skrev 2008-04-29 17:44:42 följande:
    Inte gå ut i strejk iallafall, det är inte upp till facket att strida med sådana metoder för löner som deras medlemmar faktiskt accepterat.
    O vad ska man då med ett fack till om inte för att få hjälp med bla lönerna???
    Och hur ska facket få sjukhusledningen att inse att sköterskorna ska ha högre löner om inga andra metoder funkar???
    Nåt måste man ju göra för att visa att man inte accepterar vad som hellst.
    Vi kan ju inte gärna gå upp på deras kontor och pistolhota dom...
Svar på tråden Hur kan man gå ut i strejk för några kronor extra när folk riskerar att dö under tiden?