• muminmamma

*Är rätt orolig.

Är rätt orolig...min man fick yrselattacker och kräktes här på eftermiddagen. Han hämtades med ambulans, och kördes till närmsta sjukhus...
    Efter 4 timmar ringer han och talar om att han blir kvar över natten, och att de ska röntga hans huvud imorgon. Han är fortfarande jätte-yr.
    De vet inte riktigt vad som är fel.

Min systerson opererades för hjärntumör för en månad sen. Funderar ju såklart i den riktningen...kan det vara nåt sånt? Man tror ju det värsta...speciellt när man sitter här hemma ensam...

Tösen ligger och sover i godan ro...som tur är...
    I magen har jag vårt andra barn, som väntas komma vilken dag som helst...har redan börjat öppna mig, och har förvärkar...är i v.35+3...

Usch...vet inte om jag kommer att kunna sova inatt...vill liksom inte ringa hit någon heller, de har så fullt upp med sitt...

Jag har blivit beordrad av läkare att ta det väldigt lugnt oxå...så inte bebisen kommer alltför tidigt. Usch...nu känns det som allt blir lite för jobbigt...

Jag hoppas bara att det inte är nåt allvarligt med min älskling...hans mor dog i cancer för tio år sen...fy! hur man funderar tokigt...
    Det är säkert inget allvarligt alls...

Ville bara skriva av mig lite...det här blir nog en vaken-natt...

• Svar på tråden *Är rätt orolig.
  • Champagne

Man kan få virus på balansnerven också, då får man kraftiga yrselattacker, huvudvärk kan förekomma och kräkningar.

Hoppas att allt går bra, och att din bebis stannar där inne någon vecka till...

Kram, tänker på dig!!!

• A S K

Ja det är inte kul alls när ens käresta råkar ut för en sådan sak... min sambo fick yrsel anfall med kräkningar för 2 år sedan o jag fick tahand om han leda hantill bilen när vi for in till Vårdcentralen o därifrån blev det ambulans o övernattning på sjukhus o man tänker alltid de värsta tankarna när det blir så....... oftast är det inget allvarligt men det är ju lika jobbigt ändå!
    Jag var helt övertygad att min sambo hade en tumör på hjärnan men så var inte fallet!!
    Han hade "bara" drabbats av Vestibularisneurit eller som det heter i folkmun "Virus på balansnerven"

Vill du prata så finns jag här
    *Kramar om dig hårt!*

------------------------------------------------------
    Här har jag hittat på internet om det som min sambo råkade ut för....

Vad är det:
    Vestibularisneurit kännetecknas av ett plötslig och kontinuerlig karusellyrsel, iblandi anslutning till en förkylning.

Vad är orsaken?
    Blockering av ena sidans balansnerv - signalerna från den sidans balansorgan upphör plötsligt att nå hjärnan. Signalerna från andra sidans balansorgan fortsätter däremot som tidigare. Detta uppfattar hjärnan som en rotation av huvudet. Konfliktkänslan i hjärnan ger upphov till yrselkänsla och illamående (jämför åksjuka).

Orsaken är okänd:
    En teori är att en virusinfektion är orsaken. Hos häften av de drabbade återkommer inte funktionen i balansnerven men yrselbesvären försvinner ändå (se under behandling).

Vad är symtomen:
    Typiskt är en plötsligt insättande karusellyrsel med illamående och ibland kräkningar och svårighet att hålla balansen. Mindre vanligt är att yrseln kommer i några attacker innan det störa anfallet startar. Hörseln är ej påverkad och det förekommer inga neurologiska symtom såsom huvudvärk, synpåverkan, förlamningar eller medvetandepåverkan. Hos alla patienter försvinner karusellyrseln inom en vecka men ostadighet framför allt vid huvudrörelseroch i rörlig omgivning t.ex. varuhus kan sitta kvar i några månader. Balansbesvären försvinner helt och hållet hos ca 40% av patienterna men hos resten kan det förekomma perioder av ostadighet och till och med lägesbetingad yrsel vid trötthet, stress och förkylning. Kvarstående symtom är vanligare om man är äldre.

Vad är behandlingen:
    Specifik behandling saknas eftersom att sjukdomsorsaken är okänd. Om man kräks mycket och har svårt att dricka kan sjukhusvård med dropp vara nödvändig. I det akuta skedet brukar åksjukemediciner hjälpa men när den värsta yrseln gått över skall man vara medicinfri så att hjärnan lättare kan kalibrera om signalerna vid den efterföljande och viktiga kompensationsträningen. . Denna består av att träna förmågan att fixera en punkt med ögonen dels när huvudet är stilla dels under rörelser.

Var får jag hjälp?
    Sjukhusets akutmottagning eller Jourcentralen, öronklinik eller neurologklinik.

/Johan Bergenius

• Snuttan 21

Min man har tidigare fått virus på balansorganet i örat, då snurrade allt och han kräktes... Han var inte sjuk eller nått han bara fick det mitt i tv tittandet. Det låter precis likadant med din man isånna fall så går det över lika fort som det kom... Jag förstår att du är orolig, min man är och jobbar och jag har BF imorron...

• Rapunzella

Jag är sjuksköterska och jobbar på en akutmottagning och jag kan bara hålla med alla tidigare kloka inlägg - nästan alltid när unga människor får sådan här svår yrsel med kräkningar så beror det på vestibularisneurit (virus på balansnerven). Dock är det väldigt vanligt att man röntgar huvudet, det är en rutinundersöknig som man nästan alltid utför för att vara 110% säker.

Om det är balansnerven så finns det träningsprogram som man skall följa och sen försvinner det så småningom, lite olika från människa till människa hur lång tid det tar. Men det är inget farligt, även om det såklart är lite besvärligt för den som drabbas!

• muminmamma

Tack för era svar allihop!

Det låter ju faktiskt som det skulle vara virus på balansnerven då. Det var precis så han betedde sig. Nu känner jag mig lite lugnare...

De ska röntga honom idag, och jag hoppas han får komma hem sen...saknar honom...

Vad glad jag är att ni finns här! Ett sånt här stöd får man ingen annan stans mitt i natten!

• LillaEm

Tänkte skriva detsamma med virus på balansnerven, men det var ju överflödigt nu. Hoppas du snart har honom hemma igen! Lycka till!

• Trulle

Skickar många kramar till dej! Hoppas det ordnar sig... de kommer det att göra. Kram kram

• Ankan71

Tänker på dig Muminmamman!!! Hoppas att allt ordnar sig!!!
    Kraaaaam

• mumintrollet73

Hoppas att allt e bra me båda karl å mage...var rädd om er..

Kram från mumintrollet *S*

• A lie

*** Håller tummarna för att allt är bra ***

• muminmamma

De gick ronden för en timme sen...sen skulle de röntga, men han visste inte när.
    Han har humorn i behåll iallafall, för han fnissade åt att han fått sova i spjälsäng inatt! Han var så yr när han skulle vända sig i sängen, att de satt dit staket åt honom, så han inte skulle ramla ur...

Så nu väntar vi på röntgen-resultaten. Jag vill åka dit, men jag kan ju inte bara lämna dottern heller...det är ju iallafall 6 mil till sjukhuset...

• muminmamma

Hämtade hem gubben min idag på eftermiddagen.

Han hade nåt de kallade för "godartad lägesyrsel", som inte var farligt men väldigt obehagligt.
    De beskrev det som att "en sten lossnat från nån gelé i balans-organet"...

Iallafall så skulle han ta det lugnt i några dagar, och skulle det komma tillbaka tillsammans med huvudvärk, så skulle han höra av sig.

Skönt att det inte var värre...gud så orolig jag var!

Tack allihop för era svar och er omtanke!

• lucky69

Hoppas att han kan ta det lugnt när det är dax för förlossningen. Lycka till!!

• LinaP

Åh, vad skönt att höra att allt är bra. Ha en myskväll tillsammans nu!
    Kram /Lina

• FruPuffen

Åh så skönt att det ordnade sig!! Ta det nu lugnt tillsammans och invänta er lilla bebis. Kram.

• Ankan71

Vad bra att det har ordnat sig.
    Ta det lungt och sköt om varann!
    Lycka till!!!

• Rödöga

Det är det som jag får nån gång per år som jag skrev om tidigare. Det är väldigt obehagligt men när man vet vad det är så fixar man det. Det är som att föda barn!

Svar på tråden *Är rätt orolig.