• HegeOlsen

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Såklart att hon ljög, det är säkert inte första gången pappan varit våldsam, hon är väl rädd gissar jag.
    Du ska inte bara påpeka det, du ska anmäla misshandeln för det är precis vad det är, samt hot om fortsatt misshandel.
    All typ av slag på ett barns kropp är misshandel, detta tangerar även sexuellt sadistiska inslag.

Skulle du acceptera att din sambo smekte sin 7-åriga dotter över stjärten. Nej jag tror inte det, då skulle det vara sexuellt övergrepp på barn. Vad tycker du då att det är att slå på precis samma område?

Anonym skrev 2008-04-22 19:14:56 följande:
    Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).Vi har nyligen flyttat ihop.Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad. Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?
  • HegeOlsen

Jag är hemskt emot ordet "dask" som används så förmildrande när det handlar om barn som blir slagna.
    Det "småputtenuttiga" dask används aldrig när vuxna blir slagna, då heter det slag med öppen handflata, vilket är precis vad det är.

Anonym skrev 2008-04-22 19:24:12 följande:
    Håller med, en dask i stjärten är alltid FEL! Tror det gör mycket mer skada än nytta, speciellt i det här fallet, tycker det låter som det är något som fått lilltjejen att uppträda såhär. Hon kanske mår dåligt och behöver stöd från sin pappa - inte dask!
  • HegeOlsen

Det handlar inte om vad pappan tände på, det handlar om att det är en känslig zon för barnet. Stjärten hör till sexualiteten och den utsattes i detta fallet för ett övergrepp, ett smärtsamt sådant.

Mamsis skrev 2008-04-22 19:26:00 följande:
    "detta tangerar även sexuellt sadistiska inslag." Ehh, nu överdriver du tycker jag, jag betvivlar att pappan tände på att daska till sin dotter.
  • HegeOlsen

Tyvärr har du fel. Stjärten är en sexuell kroppsdel även för barn, det för ju med sig sina kroppsupplevelser upp i vuxenlivet, konstigt vore väl annars???

Vi har väldigt många vuxna i vårt samhälle idag som har problem med sin sexualitet just på grund av de övergrepp i form av barnaga som skedde på deras stjärtar när de var små barn. Speciellt när det gäller kvinnor så har jag erfarenhet av detta, men det är enligt mina kollegor likställda problem för män i den åldersgruppen.

Hur tror du sexuella kroppsdelar uppstår, från ingenstans helt plötsligt?
    Nej du, de börjar i barndomen, vare sig du vill tro det eller ej så började det där även för dig.

För att återknyta till TS så är det verkligen inte ok att bruka våld mot ett barn eller ens hota om våld.

Mamsis skrev 2008-04-22 19:36:20 följande:
    Ja, för VUXNA är stjärten en sexuell kroppsdel, men inte för ett barn.Och det är inte det tråden handlar om utan huruvida det var rätt eller fel att daksa till barnet. Ja, jag tycker det är skillnad på daska och slå, att slå är för mig mycket hårdare än att daska, men oavsett vad man väljer att kalla det så är det FEL:
  • HegeOlsen

Vad är skillnaden?
    Ett slag med öppen handflata är ett slag med öppen handflata.
    Eller var det inte ett slag med öppen handflata?
    Hur skulle du beskriva det om samma sak skedde mot en vuxen?

Anonym skrev 2008-04-22 19:49:50 följande:
    Ja så tänker jag också, att en dask är ett mildare slag liksom... Menar absolut inte att detta berättigar det!Men om man nu ska definera "slag" och "dask", så anser jag att det är värre att slå än att daska... eller att det i alla fall gör mer ont med ett slag.Hmm.. ja svårt. HUR man ska lägga fram det...Efter att hon ljugit för honom och han daskat till henne så gick han ifrån henne och sa att nä rhon slutat ljuga så kunde de prata. Att han skulle komma tillbaka till henne om 10 minuter, och se om hon kunde tala sanning då.Under dessa 10 minuter gick jag faktiskt in till henne... och frågade hur det var, och bad henne att inte ljuga mer... eftersom det är fel att ljuga, och eftersom pappan redan visste vad som hänt på riktigt...
  • HegeOlsen

För barnets skull så skall inte detta felsteg av pappan normaliseras. Ingen förtjänar någonsin att bli slagen för att de gjort ett fel.
    Inte ens barn.

Jag skulle inte kunna skydda en vuxen i ett sånt sammanhang.
    Krävs det något sådant för att jag ska kunna bevara ett förhållande så tror jag inte att det förhållandet är värt namnet.

Jag tror att jag i ett första steg skulle peppa mannen att själv tala om det med sitt barn och be om ursäkt. Barnet ska inte behöva täcka för sin pappa som brast i vuxenansvar, barnet har rätt att prata med sin mamma om det inträffade.

Klarar inte pappan att erkänna och stå för sitt misstag så skulle jag mer måna om dottern än om vuxna karln eller ett förhållande som ändå skulle bli disharmoniskt av överreagerande aggressioner. Vem vet vem som utsätts för "dasken" nästa gång?
    För mig är det varningstriangel här.

Anonym skrev 2008-04-22 19:56:54 följande:
    Jovisst är ett slag MED ÖPPEN HANDFLATA just ett slag med öppen handflata.Jag bara funderade över definitionen slag och dask. Ett slag för mig är liksom "hårdare", mera kraft bakom liksom...Äh svårt att förklara. Och förresten tror jag inte det spelar nån roll för flickan ifråga... Borde jag tala med mamman?och riskera min relation med sambon....
  • HegeOlsen

Intressant, skulle det vara ok att dagispersonalen "daskade" barnen för att det inte tyckte att det "gör särskilt ont"?
    Eller att chefen på jobbet gjorde det av samma skäl för att personalen inte uppförde sig?

Nä stryk förvillelserna med "dask", fysisk bestraffning med öppen handflata är inte ok oavsett kraften i slaget. Det är förödmjukelsen och rädslan för den som blir utsatt som är den avgörande betydelsen. Resten är bara bortförklaringar av gärningsmannen.

Motljus skrev 2008-04-22 20:01:16 följande:
    dask är väl en markering och ett slag innehar kraft?Det är nog inte särskilt många som anmäler att de blivit daskade på rumpan av någon. En dask gör ju inte särskilt ont.
  • HegeOlsen

Jag håller helt med dig.
    Jag beklagar även verkligen det du blev utsatt för som barn, det är fruktansvärt och aldrig ursäktligt.

Anonym (29år) skrev 2008-04-22 20:24:15 följande:

Hårt eller löst?Med byxorna uppe eller nere?Det spelar ingen roll!!!Det känns så fruktansvärt nedvärderande att bli slagen ,smiskad, daskad över rumpan...Till vilken nytta ska man göra så???
  • HegeOlsen

Du har helt rätt, så arg får man inte bli, inte på ett barn och inte på en vuxen, inte på någon människa.

Anonym skrev 2008-04-22 20:57:00 följande:
    Han talade ju såklart också om för henne hur fel det är att göra så... först, innan dasken. Det var hennes lögner som gjorde honom så arg.Men jag bara känner att SÅ arg får man inte bli.....
  • HegeOlsen

Nja att våga agera betyder inte att tappa fattningen, du får nog växa upp lite i resonemanget. Förnedring är inte den gyllene lösningen.

Lillknase skrev 2008-04-22 21:14:04 följande:
    Men fan - vilket velande det är här! Jävla ynkryggar. Se på hur snorungar beter sig idag!! Det måste ske förändring! Förnedring för att visa att ungen gjort fel. Jag ser inte problemet. Hela samhället saknar respekt. Finns ingen uppfostran. Bara veka föräldrar som inte vågar agera längre. Är det något som är sjukt, är det alla mammor här i forumet som bara är så livrädda för att någonting ska ge deras avkommor problem i framtiden. Men skäm bort dem då! Och låt samhället vara som det blivit. Med 15åringar som slår ihjäl varandra. Javisst! Fantastiskt. Låt det vara så.
Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!