• Anonym

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.

Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).
    Vi har nyligen flyttat ihop.
    Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad.
    Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).

Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).

Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"

Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 16:20
    Uppdatering.
    Jag ringde mamman.
    Hon blev både arg, ledsen, besviken och samtidigt tacksam att jag hörde av mig...

Hon och jag diskuterade länge, om hur man skulle kunna tackla detta.
    Och kom fram till att för dotterns skull är det bättre att JAG sätter ner foten, att jag säger att jag inte tycker det är ok.
    Bättre än att mamman ska göra det, oh att pappan och mamman blir osams och dottern kommer i kläm...

Så jag sa till honom idag att jag inte tyckte det var ok.
    Han blev arg och bad mig att inte lägga mig i hans uppfostran av SITT barn.

Jag är nu hemma hos en kompis... han och jag har inte hörts av sen vi pratade.
    Känner mig lessen nu...

• Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!
  • HegeOlsen

Såklart att hon ljög, det är säkert inte första gången pappan varit våldsam, hon är väl rädd gissar jag.
    Du ska inte bara påpeka det, du ska anmäla misshandeln för det är precis vad det är, samt hot om fortsatt misshandel.
    All typ av slag på ett barns kropp är misshandel, detta tangerar även sexuellt sadistiska inslag.

Skulle du acceptera att din sambo smekte sin 7-åriga dotter över stjärten. Nej jag tror inte det, då skulle det vara sexuellt övergrepp på barn. Vad tycker du då att det är att slå på precis samma område?

Anonym skrev 2008-04-22 19:14:56 följande:
    Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).Vi har nyligen flyttat ihop.Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad. Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?
  • Anonym

Håller med, en dask i stjärten är alltid FEL! Tror det gör mycket mer skada än nytta, speciellt i det här fallet, tycker det låter som det är något som fått lilltjejen att uppträda såhär. Hon kanske mår dåligt och behöver stöd från sin pappa - inte dask!

• Maijlo

Jag blir både arg och ledsen när jag läser hur din sambo handskats med situationen. Tacka sjutton för att hon ljuger när han beter sig så!

Du måste verkligen prata med honom. Tänk dig in i flickans situation! Tänk dig själv att bli daskad i ändan!

• Mamsis

"detta tangerar även sexuellt sadistiska inslag." Ehh, nu överdriver du tycker jag, jag betvivlar att pappan tände på att daska till sin dotter.

MEN, det är helt fel metod, ta ifrån henne något hon gillar istället, ett tvprogram hon gillar att se, veckopeng, datatid. Ni vet ju själva bäst vad hon skulle lida mest av att mista som straff för dels beteendet mot personalen och dels lögnen.

• HegeOlsen

Jag är hemskt emot ordet "dask" som används så förmildrande när det handlar om barn som blir slagna.
    Det "småputtenuttiga" dask används aldrig när vuxna blir slagna, då heter det slag med öppen handflata, vilket är precis vad det är.

Anonym skrev 2008-04-22 19:24:12 följande:
    Håller med, en dask i stjärten är alltid FEL! Tror det gör mycket mer skada än nytta, speciellt i det här fallet, tycker det låter som det är något som fått lilltjejen att uppträda såhär. Hon kanske mår dåligt och behöver stöd från sin pappa - inte dask!
  • HegeOlsen

Det handlar inte om vad pappan tände på, det handlar om att det är en känslig zon för barnet. Stjärten hör till sexualiteten och den utsattes i detta fallet för ett övergrepp, ett smärtsamt sådant.

Mamsis skrev 2008-04-22 19:26:00 följande:
    "detta tangerar även sexuellt sadistiska inslag." Ehh, nu överdriver du tycker jag, jag betvivlar att pappan tände på att daska till sin dotter.
  • Mamsis

Ja, för VUXNA är stjärten en sexuell kroppsdel, men inte för ett barn.

Och det är inte det tråden handlar om utan huruvida det var rätt eller fel att daksa till barnet. Ja, jag tycker det är skillnad på daska och slå, att slå är för mig mycket hårdare än att daska, men oavsett vad man väljer att kalla det så är det FEL:

• Anonym (försiktig)

Naturligtvis bör han uppmärksammas på att detta sätt inte är acceptabelt.

Däremot är det svårt att lägga fram det på ett "bra" sätt. Med bra menar jag här ett sätt så att han ÄNDRAR sig, inte att han blir arg, upprörd kränkt eller så.

Jag skulle kanske fråga lite runtomkring och så, kanske prata lite om hur han i andra fall sköter disciplineringen. Detta för att få honom att komma till insikt och ändra på sig.

• HegeOlsen

Tyvärr har du fel. Stjärten är en sexuell kroppsdel även för barn, det för ju med sig sina kroppsupplevelser upp i vuxenlivet, konstigt vore väl annars???

Vi har väldigt många vuxna i vårt samhälle idag som har problem med sin sexualitet just på grund av de övergrepp i form av barnaga som skedde på deras stjärtar när de var små barn. Speciellt när det gäller kvinnor så har jag erfarenhet av detta, men det är enligt mina kollegor likställda problem för män i den åldersgruppen.

Hur tror du sexuella kroppsdelar uppstår, från ingenstans helt plötsligt?
    Nej du, de börjar i barndomen, vare sig du vill tro det eller ej så började det där även för dig.

För att återknyta till TS så är det verkligen inte ok att bruka våld mot ett barn eller ens hota om våld.

Mamsis skrev 2008-04-22 19:36:20 följande:
    Ja, för VUXNA är stjärten en sexuell kroppsdel, men inte för ett barn.Och det är inte det tråden handlar om utan huruvida det var rätt eller fel att daksa till barnet. Ja, jag tycker det är skillnad på daska och slå, att slå är för mig mycket hårdare än att daska, men oavsett vad man väljer att kalla det så är det FEL:
Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!