Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?
Jag ska snart upp i en rättegång som målsägande. Men nu börjar jag få kalla fötter. Jag har försökt läsa på nätet vad som gäller, men det står olika överallt. Någon som vet:
Måste målsägaren också svära vittneseden? Kan målsägaren bli åtalad för mened - eller om man inte kan det - för något mindre, typ osant intygande..?
Det är så här: jag HAR varit utsatt för ett brott, och den som är åtalad HAR begått brottet. Ingenting kring själva brottet är lögner, och det här finns det också tydlig bevisning till.
Men till detta så la jag till ett skadeståndskrav. Och i polisförhören så överdrev jag lite om vilka konsekvenser brottet har haft för mig. För SÅ farliga blev inte följderna även om jag var skitförbannad när jag polisanmälde och var rädd för att alla de där följderna skulle hända.
Jag sa bland annat att en massa människor pratade om mig och att jag hade fått mitt rykte förstört. Saken är den att jag vet att folk HAR pratat om mig, men hur mycket den här händelsen spelade roll för det vet jag egentligen inte. Och ingen har nämnt händelsen direkt till mig.
Vad gör jag nu..? Tar tillbaka allting i rätten (alltså inte att själva brottet har hänt, men dåligt rykte-följderna). Erkänner att jag överdrev till polisen? Men det bjuder mig emot både att erkänna att jag överdrev (pinsamt, barnsligt...) och för att jag vill ha skadeståndet... Jag HAR lidit tillräckligt ändå för det här, i mina tankar.
Eller ska jag säga att folk har gått på mig med anledning av detta, men att jag inte kan minnas riktigt vem det var o.s.v.. Vad riskerar jag i så fall? Kan domstolen begära namn och kolla uppgifterna efteråt? Eller är det färdigt för gott när rättegången är avslutad? Utan fler koller av nya uppgifter?
Ska också säga att det är ett-och-ett-halvt-år sedan händelsen inträffade, så det skulle mycket väl kunna vara så också att jag HAR glömt bort saker på den tiden...