• Anonym (Kall fot)

Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?

Jag ska snart upp i en rättegång som målsägande. Men nu börjar jag få kalla fötter. Jag har försökt läsa på nätet vad som gäller, men det står olika överallt. Någon som vet:

Måste målsägaren också svära vittneseden? Kan målsägaren bli åtalad för mened - eller om man inte kan det - för något mindre, typ osant intygande..?

Det är så här: jag HAR varit utsatt för ett brott, och den som är åtalad HAR begått brottet. Ingenting kring själva brottet är lögner, och det här finns det också tydlig bevisning till.

Men till detta så la jag till ett skadeståndskrav. Och i polisförhören så överdrev jag lite om vilka konsekvenser brottet har haft för mig. För SÅ farliga blev inte följderna även om jag var skitförbannad när jag polisanmälde och var rädd för att alla de där följderna skulle hända.

Jag sa bland annat att en massa människor pratade om mig och att jag hade fått mitt rykte förstört. Saken är den att jag vet att folk HAR pratat om mig, men hur mycket den här händelsen spelade roll för det vet jag egentligen inte. Och ingen har nämnt händelsen direkt till mig.

Vad gör jag nu..? Tar tillbaka allting i rätten (alltså inte att själva brottet har hänt, men dåligt rykte-följderna). Erkänner att jag överdrev till polisen? Men det bjuder mig emot både att erkänna att jag överdrev (pinsamt, barnsligt...) och för att jag vill ha skadeståndet... Jag HAR lidit tillräckligt ändå för det här, i mina tankar.

Eller ska jag säga att folk har gått på mig med anledning av detta, men att jag inte kan minnas riktigt vem det var o.s.v.. Vad riskerar jag i så fall? Kan domstolen begära namn och kolla uppgifterna efteråt? Eller är det färdigt för gott när rättegången är avslutad? Utan fler koller av nya uppgifter?

Ska också säga att det är ett-och-ett-halvt-år sedan händelsen inträffade, så det skulle mycket väl kunna vara så också att jag HAR glömt bort saker på den tiden...

• Svar på tråden Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?
  • Anonym (nää)

TS handlar detta bara om skadeståndet dvs själva ersättningsyrkandet?

Du har inte anmlt det som brott förstår jag utan det handlar bara om själva anledningarna du dragit till att du tycker att du ska få en viss summa?

I sådan fall behöver du inte oroa dig. Du kan yrka på en ziljon och hävda att du vill ha en rosa elefant för att du mått så dåligt. Detta eller liknande har en målsägande på fullaste allvar angett som ersättningsyrkande i ett ärende jag handlade!

Som målsägande kan du inte åka dit på mened för att du överdrivit vid anmälningstillfället. Åklagaren eller målsägandebiträdet kommer att fråga dig hur mkt du yrkar på och då kan du säga att du tänkt efter och gått vidare och du nu vill yrka på xx kr istället. Ingen fara.

• Anonym (Kall fot)

Tack för svar alltihop! Jo, jag tror också att det är rätt lugnt, nu!

Birgitta2: jag måste rätta dig på en punkt. Man kan inte begå mened som målsägande, jag VET det nu. Eftersom man inte svär någon ed. Det är bara vittnena som gör det.

Man kan som målsägande bli dömd för "falsk tillvitelse" - men då handlar det om att man antingen ljugit om hela brottet (man har aldrig varit utsatt för något brott), eller man med avsikt angett fel person.

• Anonym

Har aldrig varit med om att man som målsägande skulle vittna under ed! Så nej, du kan inte åka på mened...inte den tilltalade heller, däremot kan ditt / era utsagor bedömmas som osanolika.
    Vad gäller din överdrift så kan jag känna att det är en sån där typisk grej som anses orelevant och som de inte fäster nån större vikt vid. Skitsnack på stan och sånt brukar man väl ändå aldrig behöva "bevisa"?

• Anonym

De kommer inte kolla om dina kamrater hånade dig, däremot kan du, om de misstänker, behöva intyga att utbildningen gick åt fanders. Du får rätt bra skadestånd bara av det faktum att du mått psykiskt dåligt. Hur det fungerar och hur du känner kan de ju aldrig kolla upp. Konkreta saker går att kolla, abstrakta går inte att kolla upp eller förneka!

Jag rekomenderar dig inte att ljuga, utan förstärk hellre ditt psykiska lidande. Lögner kan komma att bita tillbaka!

• Anonym (Kall fot)

Måste försvara lite det där med skadeståndet. Jag tycker att jag - förutom ORON för att folk ska se ner på mig för det inträffade, som är sexualrelaterat - så har jag haft så mycket arbete och besvär med det här.

Polisförhören. Att förbereda rättegången, och sedan själva rättegången. Alltsammans har tagit massor av tid och tagit upp mina tankar och gjort mig ledsen och orolig. Jag har ont i magen vid tanken på att möta den åtalade och hans kompisar vid rättegången - bara en sådan sak. Då tycker jag liksom att jag kan få NÅGONTING för det... Annars hade jag lika gärna kunnat strunta i att polisanmäla, och i så fall kunnat börja glömma och gå vidare mycket tidigare...

• Anonym (Kall fot)

Anonym (nää) skrev 2008-04-24 10:57:25 följande:

TS handlar detta bara om skadeståndet dvs själva ersättningsyrkandet?Du har inte anmlt det som brott förstår jag utan det handlar bara om själva anledningarna du dragit till att du tycker att du ska få en viss summa?I sådan fall behöver du inte oroa dig. Du kan yrka på en ziljon och hävda att du vill ha en rosa elefant för att du mått så dåligt. Detta eller liknande har en målsägande på fullaste allvar angett som ersättningsyrkande i ett ärende jag handlade!Som målsägande kan du inte åka dit på mened för att du överdrivit vid anmälningstillfället. Åklagaren eller målsägandebiträdet kommer att fråga dig hur mkt du yrkar på och då kan du säga att du tänkt efter och gått vidare och du nu vill yrka på xx kr istället. Ingen fara.
    Jag har anmält det som brott, och själva brottet har hänt och är styrkt, och gärningsmannen är den rätte. Det är ingen tvekan där. Så det är bara ersättningsyrkandena som jag har oroat mig över. Att jag har överdrivit följderna (mitt mående samt skvallret på byn) en smula...
  • Anonym (nää)
    Anonym (Kall fot) skrev 2008-04-24 11:15:18 följande:
    Anonym (nää) skrev 2008-04-24 10:57:25 följande: Jag har anmält det som brott, och själva brottet har hänt och är styrkt, och gärningsmannen är den rätte. Det är ingen tvekan där. Så det är bara ersättningsyrkandena som jag har oroat mig över. Att jag har överdrivit följderna (mitt mående samt skvallret på byn) en smula...
    Jo då förstod jag rätt. Absolut inget att oroa dig för. ALLA i princip överdriver och det är inget brott i sig att överdriva hur dåligt man mår. Sedan kan man diskutera det ur andra etiska perspektiv och bla bla, men inte relevant.

Åklagaren som driver ditt mål, eller har du fått ett målsägandebiträde, kommer att driva ditt ersättningsyrkande. De kommer som sagt fråga dig om yrkandet du har kvarstår eller vad du vill. Det är i rättegången det ska behandlas. Att det tas upp redan vis anmälningstillfället hos polisen är bara en "service" till åklagaren och har inget bindande i sig. Du har all rätt att ändra dig. det är inte ens alltid att det tas upp under utredningen och då ställs inte frågan om ersättning förrän i rätten.
  • roadrunner

Sexualbrott??? Sätt dit svinet så det svider i en evighet!

• Anonym (nää)

Och att måååånga överdriver ersättninsyrkande är min subjektiva syn på det hela så ingen behöver börja skrika om det. Detta ser jag dagligen samt att jag förstår att folk gör det för att det man begärs minskas på ändå.

Men oavsett så har rätten vissa tabeller de följer och utgår ifrån så det belopp man yrkar spelar inte så stor roll. Är inte som i USA.

• Anonym (Kall fot)

Anonym (nää) skrev 2008-04-24 11:25:45 följande:

Och att måååånga överdriver ersättninsyrkande är min subjektiva syn på det hela så ingen behöver börja skrika om det. Detta ser jag dagligen samt att jag förstår att folk gör det för att det man begärs minskas på ändå.Men oavsett så har rätten vissa tabeller de följer och utgår ifrån så det belopp man yrkar spelar inte så stor roll. Är inte som i USA.
    Ja, fast visst är det så att man inte kan få MER än man yrkat..? Så att man har allt att vinna på att yrka mer än vad som är rimligt (men inte mindre)..?
Svar på tråden Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?