Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?
Alla som ebgår mened i en rättssal kan bli dömda för mened, även målsägaren.
Alla som ebgår mened i en rättssal kan bli dömda för mened, även målsägaren.
Om du står på dig och sedan inte kan precisera detaljer, så har du det mot dig. Försvararen kan utan problem hävda att denna händelse inte alls satt några djupare spår, eftersom du inte minns så bra.
Tyvärr har du satt dig i en dålig sits från början när du överdrev och faktiskt ljög i polisförhören.
Din bästa väg ut vad det gäller "prat bakom ryggen"-problemet är att du hävdar missförstånd. Det var en hel del snack, men du har under tiden fått veta att det kanske inte var direkt kopplat till händelsen som du först trodde. Det var ett missförstånd.
Samtidigt måste du då erkänna att folk redan hade (i sina ögon i alla fall) anledning att prata bakom ryggen på dig.
Hur du än gör - lycka till. Jag hoppas att du kan hålla dig nära sanningen, det mår alla bäst v - inte minst du själv.
Anonym (Kall fot) skrev 2008-04-23 11:56:25 följande:
Anonym (Kall fot) skrev 2008-04-23 18:57:08 följande:
Har aldrig varit med om att man som målsägande skulle vittna under ed! Så nej, du kan inte åka på mened...inte den tilltalade heller, däremot kan ditt / era utsagor bedömmas som osanolika.
Vad gäller din överdrift så kan jag känna att det är en sån där typisk grej som anses orelevant och som de inte fäster nån större vikt vid. Skitsnack på stan och sånt brukar man väl ändå aldrig behöva "bevisa"?
De kommer inte kolla om dina kamrater hånade dig, däremot kan du, om de misstänker, behöva intyga att utbildningen gick åt fanders. Du får rätt bra skadestånd bara av det faktum att du mått psykiskt dåligt. Hur det fungerar och hur du känner kan de ju aldrig kolla upp. Konkreta saker går att kolla, abstrakta går inte att kolla upp eller förneka!
Jag rekomenderar dig inte att ljuga, utan förstärk hellre ditt psykiska lidande. Lögner kan komma att bita tillbaka!