• Anonym

Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?

Alla som ebgår mened i en rättssal kan bli dömda för mened, även målsägaren.

• Anonym

Om du står på dig och sedan inte kan precisera detaljer, så har du det mot dig. Försvararen kan utan problem hävda att denna händelse inte alls satt några djupare spår, eftersom du inte minns så bra.

Tyvärr har du satt dig i en dålig sits från början när du överdrev och faktiskt ljög i polisförhören.

Din bästa väg ut vad det gäller "prat bakom ryggen"-problemet är att du hävdar missförstånd. Det var en hel del snack, men du har under tiden fått veta att det kanske inte var direkt kopplat till händelsen som du först trodde. Det var ett missförstånd.

Samtidigt måste du då erkänna att folk redan hade (i sina ögon i alla fall) anledning att prata bakom ryggen på dig.

Hur du än gör - lycka till. Jag hoppas att du kan hålla dig nära sanningen, det mår alla bäst v - inte minst du själv.

• Anonym

Anonym (Kall fot) skrev 2008-04-23 11:56:25 följande:

Tack för svar. Men det som påstods i inlägg nr 1 är fel. Målsäganden svär ingen ed (och inte den tilltalade heller). Utan ed inget mened, såklart. Det är bara vittnena som svär ed. Som målsägande kan man tydligen dömas för "falsk tillvitelse". Men det ska vara på en högre nivå, vad jag förstår - om man ljugit om hela brottet, anget någon oskyldig o.s.v.. Jag kan inte se att det är om man bara överdrivit följderna av det för en själv psykiskt och så. Det verkar som att det värsta som kan hända är att jag blir utan skadestånd..?Men det som är jätteviktigt här är: kommer någon att kolla mina uppgifter efteråt? Alltså, om jag säger att det var Per Persson och Karl Karlsson i min klass på högskolan som kom fram till mig och kallade mig "hora" med anledning av det här - kommer då någon att ringa upp Per och Karl och fråga dom efter rättegången om det är sant..?
    Men du kommer ju få vittna som målsägare, ljuger du då så begr du mened.
  • Anonym

Anonym (Kall fot) skrev 2008-04-23 18:57:08 följande:

Puffar, för det här är jätteviktigt för mig!Alltså: finns det någon risk för att de sätt som jag vid huvudförhandlingen anger att jag har tagit skada av ett brott, kommer att kontrolleras av någon efter rättegången..? (När det gäller mitt yrkande på skadestånd - inte om att själva brottet har begåtts, för DET är det ingen tvekan om.)Alltså, om jag säger t.ex. att jag mådde så psykiskt dåligt att jag inte klarade min utbildning utan hoppade av - kommer någon att kolla det då? Eller om jag säger att mina klasskamrater hånade mig efteråt - kommer någon att ringa upp klasskamraterna och fråga om de verkligen har hånat mig..?
    a det kan dom kolla upp, speciellt saker som att hoppa av skolan osv, det är inte speciellt svårt att kolla. Det beror säkert mycket på vad advokaten till den som ska betala ut skadeståndet vill strida emot.
  • Anonym

Har aldrig varit med om att man som målsägande skulle vittna under ed! Så nej, du kan inte åka på mened...inte den tilltalade heller, däremot kan ditt / era utsagor bedömmas som osanolika.
    Vad gäller din överdrift så kan jag känna att det är en sån där typisk grej som anses orelevant och som de inte fäster nån större vikt vid. Skitsnack på stan och sånt brukar man väl ändå aldrig behöva "bevisa"?

• Anonym

De kommer inte kolla om dina kamrater hånade dig, däremot kan du, om de misstänker, behöva intyga att utbildningen gick åt fanders. Du får rätt bra skadestånd bara av det faktum att du mått psykiskt dåligt. Hur det fungerar och hur du känner kan de ju aldrig kolla upp. Konkreta saker går att kolla, abstrakta går inte att kolla upp eller förneka!

Jag rekomenderar dig inte att ljuga, utan förstärk hellre ditt psykiska lidande. Lögner kan komma att bita tillbaka!

Svar på tråden Kan målsäganden bli polisanmäld för mened..?