betti skrev 2008-04-23 22:16:59 följande:
Information jag fått från försäkringskassan är att om du är sjukskriven och får sjukpenning har du inte rätt att själv vara hemma med ditt barn.Då bör du även räknas som arbetsför tydligen. (Sen spelar det ingen roll vad du är sjukskriven för. Kan man inte jobba kan man inte heller vara hemma med barn. )Så från försäkringskassans sida måste nån form av barnomsorg ordnas i alla fall, vare sig det är förskola eller nån anhörig.Ska tillägga att jag bor i Stockholms kommun, men försäkringskassan lär väl ha samma regler över hela landet, eller?
Efter att ha läst just den här typen av inlägg på FL och blivit uppskrämd så kollade vi med FK förra året när min man var sjukskriven pga hjärtklaffsbyte och pga den operationen när de sågat bröstbenet mitt itu så fick han inte lyfta förrän det var helt läkt. I slutet av sjukskrivningen när han själv kände sig stark så kontaktade han FK med den här frågan.
Han fick prata med sin handläggare och enligt henne eller honom så var det upp till varje handläggare att bedömma detta i samråd med den sjukskrivne. Min man ville vara tillsammans med vår dotter så mycket som möjligt och de kom överens om att det var helt ok att han hämtade henne de dagar jag jobbade länge. Vår dotters dagmamma hjälpte till att sätta henne i vagnen sen gick de en långpromenad etc...
Vill man ha sitt barn hemma och klarar av det så är det upp till ens handläggare på FK att besluta.