Inlägg från: JohansMia |Visa alla inlägg
  • JohansMia

Sjukskriven med barn på dagis? Timmar?

Om ena föräldern jobbar heltid och den andre är sjukskriven på heltid; hur många timmar kan man ha barnet på dagis då? Har man rätt till heltid (och vad är det, 40 tim/v?) eller vad gäller? Erfarenhet/kunskap? HJÄLP!!

• Svar på tråden Sjukskriven med barn på dagis? Timmar?
  • JohansMia

Han kommer vara 1½ år gammal och har inte gått på dagis tidigare, vår situation kommer se ut på det viset i augusti när han ska börja...
    Och när gubben jobbar heltid fast inte mån-fre, och natt dessutom, får man inte ha lillkillen på dagis de dagar han är "ledig" då?

• JohansMia

Ja... detta blir alltså att diskutera med vår handläggare på FK. Ett av problemen är ju att mannen jobbar heltid NATT. Denna veckan till exempel, kom han hem i måndags morse efter att ha jobbat hela helgen. Så i måndags var han ju hemma, men sov till 14 eftersom han jobbat. Tisdag ledig, jobbar onsdag och idag (torsdag) från kl 19 på kvällen = han sover på dagarna. Imorgon, fredag, kommer han också sova till 14 eftersom han jobbat. Det är en hård nöt att bita i! Vad gäller då? Hoppas hoppas att vår handläggare är sympatisk och förstår problemet... eftersom det tydligen är hon som kommer bestämma...?

• JohansMia

Anledningen till min kommande sjukskrivning: vi ska ha bebis i oktober! Jag har problem med högt blodtryck, och förra graviditeten blev jag sjukskriven 3½ månad innan BF pga ryggen och smärtsamma sammandragningar vid stress, lyft osv.

Och menar ni att när mannen har jobbat 12 timmar från kl 19 på kvällen, och kommer hem halv 8 på morgonen, ska vara vaken hela dagen också?? Då har han kl 16 på eftermiddagen varit vaken över ett dygn... det kan ju inte räknas på samma vis när man jobbar natt. De "lediga" dagarna efter ett arbetat pass är ju inte lediga på samma vis... fan. Han är ju inte först i världen med att jobba natt alltså.

• JohansMia

Vera 74 skrev 2008-04-24 19:38:07 följande:

Man rätt till barnomsorg för att sova... Hur många timmar är upp till varje förskola/rektor att bestämma. Men om jag förstått det rätt så var han i exemplet ovan ledig på tisdagen och den dagen har man inte rätt till barnomsorg. Hoppas att du förstår vad jag menar...Hur löser ni det när han jobbar helg? Är du hemma med barnet då?Undrar det med tanke på vad jag skrev i tidigare inlägg: Annars kan man ju undra hur det ser ut på helgerna... Är barnets föräldrar tillsammans exakt hela tiden? Kan den "friska" föräldern göra något utan barnen? Är man oförmögen att ta hand om sina barn på vardagarna så borde det ju vara likadant på helgerna och då har ju inte förskolan öppet... Samma sak gäller ju på kvällarna etc...
    Vi pratade om det här med när han jobbar helg. Då kommer det bli så att jag får hjälp av släkt och vänner helt enkelt. Jag vill inte fuska på något sätt, situationen kommer se ut så att jag inte kommer KUNNA ha hand om Vincent på heltid, rent fysiskt liksom.
Svar på tråden Sjukskriven med barn på dagis? Timmar?