• jamex

"evighetshistorier"

Älskar kluriga historer som man får lista ut efter hand. Kan du nån?

Här är min:
    En man går in på en restaurant. Han beställer in albatross. Mannen får sin albatross, tar en tugga, sedan går han ut och skjuter sig i huvudet. Varför?

Man får bara ställa frågor som går att besvara med "ja" och "nej".

• Svar på tråden "evighetshistorier"
  • skorpionen7
    Tokfrjant skrev 2008-04-27 15:38:16 följande:
    När man ställer tillbaka tiden?? :P
    Njae, har inget med tid att göra
  • skorpionen7
    stenfalk skrev 2008-04-27 15:39:32 följande:
    När man samtidigt gör det för fösta och sista gången?
    Korrekt!
  • stenfalk

Kungen har fått in skatt från 10 av sina landskap i form av guldmynt. Varje landskap betalar in 1000 guld mynt i skatt. På något sätt har kungen fått reda på att ett av landskapen knipsat bort lite guld från varje mynt och gjutit om mynten utblandade med koppar för att tjäna sig en liten hacka.
    Det enda sättet att skilja mynten åt är deras vikt. Originalmynten väger 20 gram medans de utblandade väger 19,5 gram.
    För att se vilket landskap som fuskat hyr kungen in en super våg från Koalalumpur. Hyrpriset beror på hur många gånger vågen ska väga någonting så kungen vill väga mynten i så få omgångar som möjligt.
    Hur många vägningar krävs för att kungen ska få reda på vilket landskap som fuskat?

• Tidvis

Jag skulle vilja säga nio, men det säger ju sig självt att det finns en enklare lösning.. Jag skyller på att jag inte fått någon mat i mig idag och gubben vill vänta till fyra innan han ringer och beställer

• stenfalk
    Tidvis skrev 2008-04-27 15:44:08 följande:
    Jag skulle vilja säga nio, men det säger ju sig självt att det finns en enklare lösning.. Jag skyller på att jag inte fått någon mat i mig idag och gubben vill vänta till fyra innan han ringer och beställer
    Jo, det går med färre :)
  • Tidvis

Fast om han först väger 5 säckar åt gången så vet han ju vilket "hög" den rätta säcken är i, och då räcker det ju att han väger 4 ggr till? Så jag drar till med 5 som mest??

• stenfalk
    Tidvis skrev 2008-04-27 15:45:12 följande:
    Fast om han först väger 5 säckar åt gången så vet han ju vilket "hög" den rätta säcken är i, och då räcker det ju att han väger 4 ggr till? Så jag drar till med 5 som mest??
    Jo, det är ett sätt. men det går att göra med färre vägningar än så.
  • stenfalk

Tänk på att det är en superdupervåg. ingen balansvåg.

• Em00

Om han väger 5 säckar åt gången.. Så ser han vilken av högarna det blir minst vikt på.. och då kan han väga dom 5 säckarna var för sig..? =P

Svar på tråden "evighetshistorier"