• jamex

"evighetshistorier"

Älskar kluriga historer som man får lista ut efter hand. Kan du nån?

Här är min:
    En man går in på en restaurant. Han beställer in albatross. Mannen får sin albatross, tar en tugga, sedan går han ut och skjuter sig i huvudet. Varför?

Man får bara ställa frågor som går att besvara med "ja" och "nej".

• Svar på tråden "evighetshistorier"
  • Tidvis

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 16:14:36 följande:

För jag menar den andra matematikern ser ju huset så han vet ju vad summan blir när man adderar deras ålder, men vi vet inte så vi måste ivfl ha husnummret.(frågar snällt)
    Adderar du åldern blir det 13
  • DOLCE FAR NIENTE
    stenfalk skrev 2008-04-27 16:14:15 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 16:12:42 följande:
    Det vet du inte. Men den andra professorn vet
    Ja men då är det ju lättare för honom att veta... hur ska jag kunna veta FUSK...
  • DOLCE FAR NIENTE
    Tidvis skrev 2008-04-27 16:15:17 följande:
    Adderar du åldern blir det 13
    Multiplicerar menar jag givetvis
  • stenfalk

För jag menar den andra matematikern ser ju huset så han vet ju vad summan blir när man adderar deras ålder, men vi vet inte så vi måste ivfl ha husnummret.(frågar snällt)
    När man adderar deras åldrar blir det 13, det står i frågan. Om man multiplicerar dem får man ett husnummer som professorn kan se. men du behöver inte veta nummret för att kunna lista ut det, om du använder all information i frågeställningen.
  • Tidvis

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 16:15:59 följande:

Multiplicerar menar jag givetvis
    Jag förstod väl det. Jag var bara tvungen. Förlåt!!
  • Tidvis

Grejen med att det är just döttrar, har det med saken att göra?

• stenfalk
    Tidvis skrev 2008-04-27 16:17:39 följande:
    Grejen med att det är just döttrar, har det med saken att göra?
    Nejdå. Det kunde ha varit söner också.
  • Minerad
    stenfalk skrev 2008-04-27 15:59:59 följande:
    Nej, han måste lägga på alla mynt han vill väga på en gång.55 stycken vill han väga.
    Nej, han vill inte väga 55 mynt, eftersom han inte kan dela upp det i två lika stora högar.

En hög får ju ett mynt mer än den andra. Men principen är rätt. Han tar 1 mynt från första säcken, två från andra och så vidare. Sedan lägger han mynten från säck 1+2+3+4+7+8 i den ena vågskålen, totalt 25 mynt. Sedan lägger han mynten från säck 6+9+10, totalt 25 mynt i den andra. Väger de lika mycket är det säck nummer fem som innehåller falskmynt. Annars blir det skillnaden i vikt mellan högarna dividerat med 0.5 som avslöjar vilken säck det är som innehåller falskmynt.
  • stenfalk
    Minerad skrev 2008-04-27 16:19:05 följande:
    Nej, han vill inte väga 55 mynt, eftersom han inte kan dela upp det i två lika stora högar. En hög får ju ett mynt mer än den andra. Men principen är rätt. Han tar 1 mynt från första säcken, två från andra och så vidare. Sedan lägger han mynten från säck 1+2+3+4+7+8 i den ena vågskålen, totalt 25 mynt. Sedan lägger han mynten från säck 6+9+10, totalt 25 mynt i den andra. Väger de lika mycket är det säck nummer fem som innehåller falskmynt. Annars blir det skillnaden i vikt mellan högarna dividerat med 0.5 som avslöjar vilken säck det är som innehåller falskmynt.
    Fast det var ingen balansvåg, utan en våg som av vikten exakt. Hade det varit det hade det ju blivit lite svårare, även om du löste det fint ändå.
  • Tidvis
    Minerad skrev 2008-04-27 16:19:05 följande:
    Nej, han vill inte väga 55 mynt, eftersom han inte kan dela upp det i två lika stora högar. En hög får ju ett mynt mer än den andra. Men principen är rätt. Han tar 1 mynt från första säcken, två från andra och så vidare. Sedan lägger han mynten från säck 1+2+3+4+7+8 i den ena vågskålen, totalt 25 mynt. Sedan lägger han mynten från säck 6+9+10, totalt 25 mynt i den andra. Väger de lika mycket är det säck nummer fem som innehåller falskmynt. Annars blir det skillnaden i vikt mellan högarna dividerat med 0.5 som avslöjar vilken säck det är som innehåller falskmynt.
    Men det var väl inga vågskålar utan bara en enda våg??
Svar på tråden "evighetshistorier"