• sarahl

jag vill åka själv med min man och våra barn.

jag har 2 söner med min man de är snart 7 år och snart 1 år. han har även 2 äldre söner 13 & 15 år!
    Nu har jag fått 15000:- som skall användas till nåt minnesvärt, och får inte slängas ut på tex mat och saker såsom renovering.

Nu vill jag resa med våra 2 barn och min man, men inte ha med de stora barnen, det är pengar som jag fått och givaren ville att jag skulle använda de själv, men jag känner att jag vill komma bort med min familj.

är jag ego och hur förklarar man för de andra barnen.
    hmm jag vill inte att ni följer med. Jag tycker att deras mamma kan åka på semester med dem för det har hon aldrig gjort men vi har gjort det 2 sommrar dock bara i sverige, men vi har alltid haft sämre ekonomit än mamman och hennes nya!

jo förästen de var iväg 3 dagar i sthlm men den resan fick barnen jobba sig till bla stapla ved!!!

• Svar på tråden jag vill åka själv med min man och våra barn.
  • elektra1
    Calles matte skrev 2008-06-02 11:06:50 följande:
    Det är tyvärr det man inte får göra för vissa i den här tråden. INGENTING får man göra om inte ALLA barn är med. Nåde er om ni åker och badar eller äter glass under "mammas vecka"....
    Precis, helt otroligt att det måsta vara så "rättvist jämt.

Man blir ju bra låst om man inte kan göra nåt när bonusarna är hos
    sin mamma varannan  vecka.
    Man måste ju fortsätta leva ändå.
  • 05 Maria 08

Jag förstår ditt dilemma...

Jag anser att du ska åka på semester utan bonusbarnen. Jag har själv ett bonusbarn och jag brukar täncka så här:Jag och min sambo arbetar skift. Det innebär ca 1 helg ihop på 10 veckor annars jobbar vi om varandra.
    När bonuskillen är hemma hos sin mamma och hennes nya så hittar dom på saker t ex semester, äter glass, går på marknader, åker till badhuset, hälsar på farmor och farfar, mormor och morfar m.m
    När han kommer till oss hittar vi också på massa saker t ex. åker till badhuset, äter glass, åker och fiskar, hälsar på farmor och farfar, går på zoo m,m.
    Det innebär ju att hans dagar består av skoj den mesta tiden men inte för våra gemensamma barn. För vi har ju vardag och då arbetar vi och går till dagis. När vi sedan är lediga någon dag mitt i veckan tillsammans så har vi oftast sambons pojke hemma.
    Våra barn kan inte göra hälften så mycket som sambons pojk eftersom det är två familjer som delar tiden och utgifterna. Ibland måste man värna om sig själv också det är ju inte dina bonusbarn som får ert förhållande att funka utan det är ju du och din man.

• 05 Maria 08

Jag förstår ditt dilemma...

Jag anser att du ska åka på semester utan bonusbarnen. Jag har själv ett bonusbarn och jag brukar tänka så här:Jag och min sambo arbetar skift. Det innebär ca 1 helg ihop på 10 veckor annars jobbar vi om varandra.
    När bonuskillen är hemma hos sin mamma och hennes nya så hittar dom på saker t ex semester, äter glass, går på marknader, åker till badhuset, hälsar på farmor och farfar, mormor och morfar m.m
    När han kommer till oss på min sambos ledigheter hittar vi också på massa saker t ex. åker till badhuset, äter glass, åker och fiskar, hälsar på farmor och farfar, går på zoo m,m.

Det innebär ju att hans dagar består av skoj den mesta tiden men inte för våra gemensamma barn. För vi har ju vardag också och då arbetar vi och går till dagis. När vi sedan är lediga någon dag mitt i veckan tillsammans så har vi oftast sambons pojke hemma.
    Våra gemensamma barn kan inte/får inte göra hälften så mycket som sambons pojk. Detta eftersom det är två familjer som delar tiden och utgifterna.
    Vi har åkt på semester endast med bonusbarnet, aldrig utan. Vi kommer att åka utan honom också.
    Man kan inte alltid ha "fest" när bonusbarnen kommer, man kan ibland ha en liten "privat" "fest" också.
    Ibland måste man värna om det "lilla" också det är ju inte dina bonusbarn som får er familj att funka utan det är ju du och din man. Ni hinner åka fler gånger på semester med dem eller hur?

• Mola

Är det så att du inte vill ha med bonusbarnen, eller inte vill betala för barnen? Det är ganska stor skillnad.

• SaramedM
    Mola skrev 2008-06-02 13:18:30 följande:
    Är det så att du inte vill ha med bonusbarnen, eller inte vill betala för barnen? Det är ganska stor skillnad.
    hon vill inte ha med dem eftersom hon vill åka med "sin" familj...
  • nika
    Mola skrev 2008-06-02 13:18:30 följande:
    Jag har inte läst hela tråden. Det är ju jättelång, men jag utgår från att hon menar båda delarna.
  • vargavarg

Calles matte skrev 2008-06-02 11:06:50 följande:

Det är tyvärr det man inte får göra för vissa i den här tråden. INGENTING får man göra om inte ALLA barn är med. Nåde er om ni åker och badar eller äter glass under "mammas vecka"....
    Jag tror ingen påstår i denna tråd att man INGENTING får göra om inte alla barn är med. Givetvis lever man även tiden då en del barn vistas hos sin andra förälder. Men det är en viss skillnad på att åka till stranden, åka till simhallen, åka på bio, fiska, äta glass osv. än vad det är på att åka på FAMILJERESA. För mig är den skillnaden väldigt klar, men kanske inte för alla?
  • Calles matte
    vargavarg skrev 2008-06-03 09:17:15 följande:
    Calles matte skrev 2008-06-02 11:06:50 följande:Jag tror ingen påstår i denna tråd att man INGENTING får göra om inte alla barn är med. Givetvis lever man även tiden då en del barn vistas hos sin andra förälder. Men det är en viss skillnad på att åka till stranden, åka till simhallen, åka på bio, fiska, äta glass osv. än vad det är på att åka på FAMILJERESA. För mig är den skillnaden väldigt klar, men kanske inte för alla?
    Har läst i stort sett hela tråden och det finns ganska många som uttrycker att man inte får hitta på NÅGONTING kul om inte alla får vara med. Millimeterrättvisa framför allt! (Hur det nu kan bli det...?)

Sen är det olika i olika familjer vad som anses vara "något speciellt". Åker man normalt sett aldrig och fiskar eller in till stan för att gå på bio så kan detta upplevas som väldigt speciellt. I andra familjer kanske man gör detta ofta och då är det ingenting som någon tycker är speciellt unikt. Alla drar gränsen väldigt olika. En del åker på solsemestrar flera gånger per år, andra en gång var tionde år eller aldrig....
  • chicago1

en undran bara om det skulle vissa sig att bonusmamman och biopappan tänker åka på en utlandsresa med bonus och deras gemensamma barn och biomamman och bonuspappan tänker åka samma vecka med barnet och deras gemensamma barn hur blir det då?
    Ändrar nån av föräldrarna resa så barnet får två utlandsresor blir det då rätt mot dom andra syskonen och vem av bioföräldrarna har rätt att ha barnet med sig?
    Å är det rätt att barnet om ingen ändrar resa måste bestämma sig för vem han/hon vill åka med?
    hur man än gör det är det alltid orättvist mot nån och sånt är livet det man kan göra är att man på den gemensamma tiden då iställe gör det så bra som möjligt och inte stirrar sig blint på det som är orättvis.
    För skall det vara rättvist skall man annars väga maten, godiset eller jämföra priser på leksaker och kläder ja han har två tröjor då skall hon ha det och så kan man ju inte leva eller?

• vargavarg
    chicago1 skrev 2008-06-04 21:15:54 följande:
    en undran bara om det skulle vissa sig att bonusmamman och biopappan tänker åka på en utlandsresa med bonus och deras gemensamma barn och biomamman och bonuspappan tänker åka samma vecka med barnet och deras gemensamma barn hur blir det då?Ändrar nån av föräldrarna resa så barnet får två utlandsresor blir det då rätt mot dom andra syskonen och vem av bioföräldrarna har rätt att ha barnet med sig?Å är det rätt att barnet om ingen ändrar resa måste bestämma sig för vem han/hon vill åka med?hur man än gör det är det alltid orättvist mot nån och sånt är livet det man kan göra är att man på den gemensamma tiden då iställe gör det så bra som möjligt och inte stirrar sig blint på det som är orättvis.För skall det vara rättvist skall man annars väga maten, godiset eller jämföra priser på leksaker och kläder ja han har två tröjor då skall hon ha det och så kan man ju inte leva eller?
    Isåfall tycker jag det är fel av den förälder som bokat resa när barnet har umgänge hos den andra förälder. Man planerar väl efter hur man har barnen. Sen är det inte orättvist mot biobarnen. Alla barnen får en resa med sin mamma och sin pappa, skillnaden för bonusbarn är att de får en resa med sina föräldrar var för sig...
Svar på tråden jag vill åka själv med min man och våra barn.