Inlägg från: danitra |Visa alla inlägg
  • danitra

Barnbidrag vs studiebidrag

abnocto skrev 2008-04-25 07:54:51 följande:
    Och studiebidrag får man inte i juli o aug har jag förstått så det blir tufft....för mig som mamma alltså
    Men det är ju ditt barn som får pengarna, insatta på sitt konto - inte du.

Men ditt barn kanske betalar till dig då?
  • danitra
    abnocto skrev 2008-04-25 12:19:20 följande:
    danitra - jösses är det så också, det visste jag inte. Då får jag se till att jag inte överför månadspeng om hon sedan även får studiebidraget själv. Annars skulle ju hon bli överlycklig. Antar att man då också tappar flerbarnstillägget om man har två barn på barnbidraget?
    Precis. Så gjorde min mamma, när jag började gymnasiet så slutade jag få månadspeng samtidigt som jag fick börja inhandla nästan alla kläder själv.

Vet inte om flerbarnstillägget försvinner eller om det grundar dig på hemmavarande barn under 18. Det får du kolla upp.
  • danitra

Jo anna skrev 2008-04-25 15:10:40 följande:

Studiebidraget kommer in på barnets konto när det blir 18. Jag fick iaf inte på mitt förrän jag blev 18 om man inte ändrar automatiskt. Det var 2 år sen, min systers kommer fortfarande in på min mammas konto, hon är 17.
    Hmm, det skiljer alltså?

Jag fick nämligen mitt automatiskt när jag började gymnasiet. Eller var det först vid 18? Nu blev jag osäker...

Ja ja, lyssna på Jo anna eftersom hon är yngst och har mest aktuell infomation.
Svar på tråden Barnbidrag vs studiebidrag