• Millisen79

Barnbidrag vs studiebidrag

hejsan

Hur fungerar det som ens tonåring fyller 16 år nu med barnbidrag och studiebidrag, blir det ett glapp tills hösten då eller hur fungerar det?

Tacksam för lite hjälp

• Svar på tråden Barnbidrag vs studiebidrag
  • Majsan70

Jag undrar oxå eftersom det inte framgår riktigt på FKs hemsida. Där står det bara att bb utbetalas tom det kvartal som barnet fyller 16 år och att det sedan övergår till studiebidrag. Dett aborde i mitt fall innebära att sonen skulle få i juli?? Men då studeras det ju inte??

• JohnG

Ja, det blir ett glapp mellan studiebidrag och barnbidrag

• abnocto

Och studiebidrag får man inte i juli o aug har jag förstått så det blir tufft....för mig som mamma alltså

• Nikki S

det beror ju på när din dotter/son fyller 16.

• Millisen79

nu i april

Är dt så då att man inte får några pengar, man kan inte ansöka om förlängning eller dyl?

• danitra
    abnocto skrev 2008-04-25 07:54:51 följande:
    Och studiebidrag får man inte i juli o aug har jag förstått så det blir tufft....för mig som mamma alltså
    Men det är ju ditt barn som får pengarna, insatta på sitt konto - inte du.

Men ditt barn kanske betalar till dig då?
  • abnocto

danitra - jösses är det så också, det visste jag inte. Då får jag se till att jag inte överför månadspeng om hon sedan även får studiebidraget själv. Annars skulle ju hon bli överlycklig.
    Antar att man då också tappar flerbarnstillägget om man har två barn på barnbidraget?

• danitra
    abnocto skrev 2008-04-25 12:19:20 följande:
    danitra - jösses är det så också, det visste jag inte. Då får jag se till att jag inte överför månadspeng om hon sedan även får studiebidraget själv. Annars skulle ju hon bli överlycklig. Antar att man då också tappar flerbarnstillägget om man har två barn på barnbidraget?
    Precis. Så gjorde min mamma, när jag började gymnasiet så slutade jag få månadspeng samtidigt som jag fick börja inhandla nästan alla kläder själv.

Vet inte om flerbarnstillägget försvinner eller om det grundar dig på hemmavarande barn under 18. Det får du kolla upp.
  • Jo  anna

Studiebidraget kommer in på barnets konto när det blir 18. Jag fick iaf inte på mitt förrän jag blev 18 om man inte ändrar automatiskt. Det var 2 år sen, min systers kommer fortfarande in på min mammas konto, hon är 17.

• danitra

Jo anna skrev 2008-04-25 15:10:40 följande:

Studiebidraget kommer in på barnets konto när det blir 18. Jag fick iaf inte på mitt förrän jag blev 18 om man inte ändrar automatiskt. Det var 2 år sen, min systers kommer fortfarande in på min mammas konto, hon är 17.
    Hmm, det skiljer alltså?

Jag fick nämligen mitt automatiskt när jag började gymnasiet. Eller var det först vid 18? Nu blev jag osäker...

Ja ja, lyssna på Jo anna eftersom hon är yngst och har mest aktuell infomation.
  • Nikki S

Ja, inte kommer studiebidraget in på barnets konto. Det får du nog välja själv hur du vill göra. Och ja om hon fyller i april får hon troligen inga pengar i sommar, men det är då hon kan sommarjobba istället!

• Maskot

Studiebidraget betalas ut till förälderns konto och det är uppehåll på utbetalningarna 2 månader på sommaren. Där är tanken att ungdommarna själva ska ta ett sommarjobb och dra in en slant själv.

• abnocto

Fast jag tror inte man kan räkna med att alla 16-åringar får sommarjobb, så lätt är det inte. Plus att min dotter har alltid fått sitt barnbidrag och har hon jobbat har det blivit extrapengar. HAr aldrig funderat över om jag skulle hålla inne med barnbidraget bara för att hon jobbat. Så jag antar att jag får ge henne pengar i sommar oavsett om hon jobbar eller inte.

• Bevabus

Föräldrarna väljer själva (de kan ju diskutera med barnet) om hur dom vill att pengarna ska skötas.
    Jag får studiebidrag som skickas direkt till mina föräldrar. Utav det så får jag 600-700 kr per månad av pappa. Inte mycket att klara sig på men resten av pengarna går ju till övriga saker som jag lever på...tex. mat, kläder osv.
    Men jag har en del kompisar som får hela sina bidrag, men då ansvarar det helt och hållet själva för försörjningen.
    Det är sånt man får göra upp med sitt eget barn.

• abnocto

Beverly: när du säger att dina kompisar får hela sitt bidrag får ansvara för sin försörjning menar du väl ändå inte att de får bekosta alla kläder, mat o hygien själva? Det verkar stentufft och personligen helt omöjligt enligt mig.
    Och vad ska du använda dina 600-700 kr till om du säger att du får mat o kläder utöver det. Det låter också i mina ögon som mycket pengar till bara nöje. Det skulle ju innebära att du bara har 500 kvar som till de som fick allt ska räcka till alla kläder o mat?

• Bevabus

Jag vet personligen inte riktigt allt om mina vänners ekonomi. Nej nej, de får ju mat och sånt såklart av sina föräldrar Men det får köpa sina egna kläder. Men jag menade att dom får lite större frihet om du förstår hur jag menar? Dom behöver inte springa till föräldrarna och be om pengar till allt dom gör.
    Bara det att, min familj kanske inte har det liiiika bra ställt som mina vänners familjer...så då blir pappa tvungen att skrapa ihop det vi får helt enkelt...

Haha nöje? Njaaa...Jag måste köpa ca 4 busskort per månad med 10 ungdomsresor på. Varje kort kostar 95 spenn. Det blir alltså 380 kr.
    Från början så har jag alltid 600 kr på kontot. Sen så serveras det totalt värdelös mat i skolan varje dag (ja vi tar upp det men ingen gör nåt åt saken) så jag är tvungen att gå till Konsum ett par gånger i veckan (inte varje dag) och köpa den billigaste mackan dom har så att jag håller mig resten av eftermiddagen. Den kostar ca 22 kr. Det flera gånger i veckan blir en rätt stor summa om man tänker på vad jag har att hålla mig till.
    Sen resten brukar oftast bara få gå till småsaker här o där som jag behöver. Det slutar alltid med att jag får gå och be pappa om en extra hundring sista veckan i månaden för då är jag luspank!
    Skitsvårt att leva på 600 kr för en student.

Som jag sa, det här är MIN livsstil, ni får diskutera med erat barn vad som passar DOM bäst

abnocto skrev 2008-04-27 08:21:40 följande:
    Beverly: när du säger att dina kompisar får hela sitt bidrag får ansvara för sin försörjning menar du väl ändå inte att de får bekosta alla kläder, mat o hygien själva? Det verkar stentufft och personligen helt omöjligt enligt mig. Och vad ska du använda dina 600-700 kr till om du säger att du får mat o kläder utöver det. Det låter också i mina ögon som mycket pengar till bara nöje. Det skulle ju innebära att du bara har 500 kvar som till de som fick allt ska räcka till alla kläder o mat?
Svar på tråden Barnbidrag vs studiebidrag