Mac Donalds
Finns här någon här som vet hur gammal man ska vara för att få sommarjobba på Mac Donalds.Om dom nu får göra de när dom är 15 år får dom jobba helger då?Och kvällar.
Finns här någon här som vet hur gammal man ska vara för att få sommarjobba på Mac Donalds.Om dom nu får göra de när dom är 15 år får dom jobba helger då?Och kvällar.
16 är åldersgränsen - det var det i alla fall när jag jobbade där. Inte kvällsjobb - men helger är okej.
16 är fel, jag vet inte exakt åldersgräns men jag vet att om man är under 16 får man inte ta i varma och vassa föremål och sånna grejer. så de är ett riktigt slapp göra om man är under 16.
Min pojke har precis varit där och gjort en pryo.Och han stortrivdes där.Han sa att han hade haft den roligaste veckan i sitt liv.Och han är bara 15 år och han fick inte steka hamburgare.Men alla andra sysslor fick han göra.Och när han hade varit där en vecka så fick han ett litet betyg.Och dom var så nöjda med han.Så han blev erbjuden ett sommarjobb.Och de var därför jag frågade om man fick vara 15 år.Men jag har lämnat ner en lapp till Mac-Donalds så får vi väl se vad som händer.
Han fick sommarjobb på Mac-Donalds Han har jobbat nu lördag söndag.Och de har gått bra.Men en sak undrar jag.De verkar som han bara ska jobba helger.Konstigt tycker jag.Och de är på dagtid.Men tror jag ska ringa dit på tisdag och fråga.De blir ju inte så mycket pengar av de om de bara är på helgerna.
Oftast får de yngre jobba när de behövs och det är väl oftast på helger. Min dotter jobbar på cafe och det verkar också bli mest på helgerna och när det är som mest folk och då kan de ringa dagen innan och be henne rycka in (när de sett att det blir regn och de tror det blir mycket folk). Men vi är tacksamma för det lilla.....
Så det är väl lika här att det är på helgerna som de behöver extrafolk och de får nog inte jobba sent kvällar när de är 15 så ni ska nog vara glada ändå.
Jag ringde dit idag och pratade med arbetgivaren.Och han skulle försöka att fixa lite fler tider.Och de gjorde han.Och min son blev glad.Och han fick lite tider som han ska jobba till 22.00.Får man de när man bara är 15 år.Och då ska han jobba från 13.00 till 22.00.
Jag tror att det är 22 som är gärnsen.
gränsen....på hur sent man får jobba.
Här kan du läsa om regler. www.lo.se/home/loung/home.nsf/unidView/C1B0CAD8183A87B3C1256E86004B5007
8h/dag ohc längst tom 20 om man är 15 år. Men jag tror det är lite hipp som happ med reglerna ute för min dotter ansvarade för kassan när hon var 15 och det gick superbra så jag sa inget. Tror det är företaget som åker dit om de gör som de vill och åker dit, tonåringarna klarar sig.
Tack för sidan som du skickade till mig.Man är ju lite orolig nu när han har fått sitt första jobb.Men han trivs där och tycker att de är så roligt.Och de är ju huvudsaken.Jag ringde ner dit igår och ville att han skulle ha lite fler tider.Och de fick han.Kul tyckte vi.
När dottern fick sitt första jobb tyckte jag det var konstigt att jag, föräldrern, inte behövde vara med överhuvudtaget och godkänna något. Dottern fixade allt och hon kunde egentligen jobba utan min vetskap. Har insett att jobbet är vitt nu efteråt (var lite orolig ett tag), lön bra och att de får rycka in med kort varsel. Men hon får lönebesked varje månad coh de verkar själva ha koll på att hon inte överstiger gränsen för att få betala skatt och att hon inte jobbar för mycket, så det känns tryggt.
Kan hålla med stefano, det är bättre att de sköter jobbet själva för då växer de. Vi vuxna ska nog inte alltid lägga oss i, hur gärna vi än vill. Jag vet att jag ville ringa och kolla när dottern fått jobb men hon vägrade låta mig ringa, det var hennes "jobb som hon skötte själv" och jag är glad idag att jag lät henne. Nu har hon tom varit med om sin första personalfest där hon fick cider och fick lämna puben vid 22 (hon var lite missnöjd men förstod ju att hennes ålder inverkade)