• Saniis

Smärtstillande efter operation?

Någon som vet om man brukar få hem smärtstillande till sin hund efter en "lättare" operation?
    Vår hund opererades idag och vi fick bara med oss recept på antibiotika.

Vår veterinär har stängt och kan inte nås förrän på måndag. Jag ringde en annan veterinär och de hade svårt att svara på om hon hade behövt smärtstillande.

Suck, stackars vår älskling som har så ont.

• Svar på tråden Smärtstillande efter operation?
  • Intelligenti pauca
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:20:22 följande:
    Din vet skulle jag inte vilja gå till, väldigt okunnig om h*n rekommenderar alvedon som smärtlindring, ger du det till katt kan den dö, mindre farlig till hund, men inte bra.
    javisst paracetamolet kan ju ge leverskador.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Rottis77
    ANOF skrev 2008-04-25 21:21:34 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:17:32 följande: Det gäller framför allt för katt. Om man vill vara på den säkra sidan så kan man väl ge Ipren i stället.
    Du ska absolut inte ge ipren till hund eller katt, ÄR farligt för dom, är till för människor!!

Du ska INTE ge någon smärtlindring till katt som inte är just till katt, om du inte vill ta död på din katt alltså.
  • Anne N
    ANOF skrev 2008-04-25 21:21:34 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:17:32 följande:
    Det gäller framför allt för katt. Om man vill vara på den säkra sidan så kan man väl ge Ipren i stället.
    "Naproxen som finns i preparatet Ipren är mycket giftigt för hund. Det kan ge svåra mag-tarmstörningar med bildning av slemhinnesår. Vissa hundar reagerar med förgiftningssymtom redan vid små mängder, ibland med dödlig utgång." Källa: www.hvarsta.com/aktuellt.htm
  • Intelligenti pauca
    Anne N skrev 2008-04-25 21:26:47 följande:
    "Naproxen som finns i preparatet Ipren är mycket giftigt för hund. Det kan ge svåra mag-tarmstörningar med bildning av slemhinnesår. Vissa hundar reagerar med förgiftningssymtom redan vid små mängder, ibland med dödlig utgång." Källa: www.hvarsta.com/aktuellt.htm
    Naproxen finns inte i Ipren Ipren innehåller Ibuprofen.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Anne N

Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:33:04 följande:

Naproxen finns inte i Ipren Ipren innehåller Ibuprofen.www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Ok då står det fel på den veterinärens sida... Men denna är iaf rätt:
    Ibuprofen: är människomedicin är inte för hundar! Vid litet intag kan du se tecken på uppkastningar, diarré och buksmärtor. Vid stark förgiftning får hunden en chock, kramper, faller i koma och kan dö. (+ Ipren, Alvedon, Curadon - de två sistnämda innehåller paracetamol, den första innehåller ibumetin, alltså alla preparat med ibuetin och paracetamol är giftiga)
    Källa:www.hundiahundskola.se/default.asp&parent=lasvart
  • Intelligenti pauca
    Anne N skrev 2008-04-25 21:41:11 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:33:04 följande: Ok då står det fel på den veterinärens sida... Men denna är iaf rätt:Ibuprofen: är människomedicin är inte för hundar! Vid litet intag kan du se tecken på uppkastningar, diarré och buksmärtor. Vid stark förgiftning får hunden en chock, kramper, faller i koma och kan dö. (+ Ipren, Alvedon, Curadon - de två sistnämda innehåller paracetamol, den första innehåller ibumetin, alltså alla preparat med ibuetin och paracetamol är giftiga)Källa:www.hundiahundskola.se /default.asp?sida=gift&parent=lasva rt
    Ja som jag antydde ovan i ett annat inlägg så kan paracetamol ge upphov till leverskador.Därför skall man ej ge det.
  • Rottis77
    Intelligenti pauca skrev 2008-04-25 21:43:05 följande:
    Ja som jag antydde ovan i ett annat inlägg så kan paracetamol ge upphov till leverskador.Därför skall man ej ge det.
    Man ska inte ge någon smärtlindring till djur som är till för människor.
  • ANOF

Nu blev tråden förvirrad, jag vet inte hur det är med Ipren. Jag ger i alla fall alvedon och dexofen vid smärta och skada på djur, och det har aldrig varit några problem, utran har alltid fungerat mycket bra.

• Intelligenti pauca

Man skall inte ge något till djur som innehåller paracetamol.Eller ge Ipren.Det kan ge förgiftningsskador.

• Rottis77
    ANOF skrev 2008-04-25 21:48:03 följande:
    Nu blev tråden förvirrad, jag vet inte hur det är med Ipren. Jag ger i alla fall alvedon och dexofen vid smärta och skada på djur, och det har aldrig varit några problem, utran har alltid fungerat mycket bra.
    Varför ger du inte smärtlindring som är till för djur??
  • Intelligenti pauca
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:50:26 följande:
    Usch skulle väl aldrig vilja ge min hund något som inte dess kropp kan bryta ner
  • ANOF
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:50:26 följande:
    Jag vet inte vad det skulle vara, eller hur man får tag på sånt. Om djuren nu behöver smärtlidring så ger man ju självklart det man har så att djuret slipper lida.
  • Intelligenti pauca

Smärtsillande medel avsett för djur får man utskrivet av en veterinär.

• Rottis77
    ANOF skrev 2008-04-25 21:54:41 följande:
    Jag vet inte vad det skulle vara, eller hur man får tag på sånt. Om djuren nu behöver smärtlidring så ger man ju självklart det man har så att djuret slipper lida.
    Kanske hos vet!!! Om djuret nu lider så bör man ju uppsöka vet och inte påbörja egenbehandling där man kanske gör mer skada än nytta.
  • Love4cats

På sikt kan det göra mer skada än vad det stillar för stunden. Vet inte vad märket hette som vi fick recept hos veterinären.

• Rottis77
    Love4cats skrev 2008-04-25 22:04:13 följande:
    På sikt kan det göra mer skada än vad det stillar för stunden. Vet inte vad märket hette som vi fick recept hos veterinären.
    Tolfedin kanskè?
  • ANOF
    Rottis77 skrev 2008-04-25 21:57:03 följande:
    Kanske hos vet!!! Om djuret nu lider så bör man ju uppsöka vet och inte påbörja egenbehandling där man kanske gör mer skada än nytta.
    Ja, det är nog bäst att gå till vet om man har möjlighet.
  • Rottis77
    ANOF skrev 2008-04-25 22:09:56 följande:
    Ja, det är nog bäst att gå till vet om man har möjlighet.
    Absolut.
  • Love4cats

Kan det ha varit Rottis . Var flera år sedan.

• Saniis

Oj, tack för alla svar! Vi var iväg hela dagen igår, därför som jag inte svarat.

Hon opererade bort en knuta vid armhålan som visade sig vara en ofarlig fettknuta. Igår var hon mycket mycket piggare och verkade inte alls ha lika ont. Så vi slappnade av och litade på att veterinären gjort rätt som inte skickat med oss smärtstillande hem. Hon får dock antibiotika för att förhindra bakterier och liknande i såret.

Angående alvedon och liknande så vet jag att man inte ska ge det till djur. Så det var aldrig aktuellt för oss.

Svar på tråden Smärtstillande efter operation?