Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Springmask

Inatt väckte min 10-åriga dotter mig och sa att det sved och kändes så obehagligt i underlivet. När jag hjälpte henne för att kolla vad det var så fick jag se en springmask inne i slidan. Som tur var hade vi Vanquintabletter samt lite flytande hemma sen förra omgången för något år sedan, som hon då tog. Men nu undrar jag om medicinen verkligen hjälper då hon inte hade springmasken i ändtarmen utan i slidan? Någon som varit med om detta förut? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym (Undrande)

Tack för era svar! Tror ni att vi måste söka läkare för detta eller räcker det att vi själva har behandlat med receptfritt medel (Vanquin)? Frågan är ju om medlet hjälper då springmasken var i slidan.. Kan man låta henne gå på skolan imorrn?

• Anonym (Undrande)

Jag såg ju den lilla, äckliga, vita springmasken som kröp där inne.. Men kanske man ska kontakta vårdcentralen i alla fall då? Kanske det finns nå´n bättre och effektivare medicin hon kan få. Sen hade vi inte tillräckligt med medicin här hemma heller, det fattades för 5 kg till ungefär.. Men sedan skulle ju kuren göras om när det gått ett par veckor. Hela familjen ska ju dessutom behandlas. Det blir till att gå på Apoteket imorgon..

• Anonym (Undrande)

Ja, lilltjejen mår ju jättedåligt över det.. Hon vill helst inte att jag ringer till vc för hon tycker det är så pinsamt! Men kan man låta henne gå till skolan imorgon? Annars får vi nog "hitta på" att hon har någon annan sjukdom, typ huvudvärk eller nå´t.

• Anonym (Undrande)

Tack snälla ni för svaren! Imorgon ska jag gå till Apoteket och köpa Vanquin så att hela familjen får behandling, och dottern får gå som vanligt till skolan (hon har redan tagit en Vanquinkur). Har för mig att den medicinen är rätt så dyr, undrar om det finns någon billigare? Kanske att den receptbelagda är billigare? Någon som vet?

• Anonym (Undrande)

Ok, tack!

• Anonym (Undrande)

Ok, kanske jag får ringa och rådfråga vc först då..

• Anonym (Undrande)

Ja, vi har ju också katt hemma. Kan de verkligen smitta från djur till människa?

• Anonym (Undrande)

Tur att vi har sluppit hårlöss i alla fall. Det har vi, som tur är, aldrig haft..

• Anonym (Undrande)

Gick på Apoteket och köpte Vanquin som hela familjen tog av. Om ca en vecka är det dax för nästa kur. Tjejen fick stanna hemma från skolan den första dan och hon har inte haft mer besvär av det. Bara att hoppas på att alla är borta nu!

Svar på tråden Springmask