• Anonym (Undrande)

Springmask

Inatt väckte min 10-åriga dotter mig och sa att det sved och kändes så obehagligt i underlivet. När jag hjälpte henne för att kolla vad det var så fick jag se en springmask inne i slidan. Som tur var hade vi Vanquintabletter samt lite flytande hemma sen förra omgången för något år sedan, som hon då tog. Men nu undrar jag om medicinen verkligen hjälper då hon inte hade springmasken i ändtarmen utan i slidan? Någon som varit med om detta förut? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Springmask
  • Challe N

Oj aldrig hört!! Men den måste ju krupit från ändtarmsöppningen eller nåt, den kan ju inte komma från slidan!

• Anonym

åk till läkaren så får de kolla upp vad det är och sedan sätta in adekvat behandling.

• Anonym

Ja, de kryper ut och lägger sina ägg i ändtarmsöppningen nattetid och det är väldigt vanligt att de förvillar sig och hamnar i slidan. Jag har två flickor själv varav den yngre tyvärr drabbas ständigt av detta f**bannade gissel och ett av symptomen är att det börjar bli svidigt och irriterat i underlivet eftersom de hamnar där ibland och tösen antagligen kliar sig i sömnen.

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar! Tror ni att vi måste söka läkare för detta eller räcker det att vi själva har behandlat med receptfritt medel (Vanquin)? Frågan är ju om medlet hjälper då springmasken var i slidan.. Kan man låta henne gå på skolan imorrn?

• Anonym

Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 20:25:50 följande:

Tack för era svar! Tror ni att vi måste söka läkare för detta eller räcker det att vi själva har behandlat med receptfritt medel (Vanquin)? Frågan är ju om medlet hjälper då springmasken var i slidan.. Kan man låta henne gå på skolan imorrn?
    Det är ju inte säkert det är springmask det kan lika gärna vara något annat så åk till läkaren så får de ställa diagnos och sedan sätta in lämplig behandling.
  • Anonym (samma)

Hej TS. Min dotter hade likadant som din. Jag ringde VC å då skrev de ut ett recept på nåt medel. Minns dock inte vilket, men de funka kanon!

• Anonym (Undrande)

Jag såg ju den lilla, äckliga, vita springmasken som kröp där inne.. Men kanske man ska kontakta vårdcentralen i alla fall då? Kanske det finns nå´n bättre och effektivare medicin hon kan få. Sen hade vi inte tillräckligt med medicin här hemma heller, det fattades för 5 kg till ungefär.. Men sedan skulle ju kuren göras om när det gått ett par veckor. Hela familjen ska ju dessutom behandlas. Det blir till att gå på Apoteket imorgon..

• Anonym (tjej)

Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 20:35:43 följande:

Jag såg ju den lilla, äckliga, vita springmasken som kröp där inne.. Men kanske man ska kontakta vårdcentralen i alla fall då? Kanske det finns nå´n bättre och effektivare medicin hon kan få. Sen hade vi inte tillräckligt med medicin här hemma heller, det fattades för 5 kg till ungefär.. Men sedan skulle ju kuren göras om när det gått ett par veckor. Hela familjen ska ju dessutom behandlas. Det blir till att gå på Apoteket imorgon..
    Jag fick ofta så när jag var i din dotters ålder. Maskarna kröp över till slidan. Jätteobehagligt och smärtsamt. Jag fick ofta urinvägsinfektioner också. Min mamma fick ta bort masken. Vi åt sådana tabletter, på den tiden skulle ju hela familjen behandlas. Men ring vårdcentralen det kanske finns nåt effektivare idag. Ville bara säga att det inte är något konstigt med att de kryper över (bara väldigt jobbigt för din dotter!)
  • Anonym (Undrande)

Ja, lilltjejen mår ju jättedåligt över det.. Hon vill helst inte att jag ringer till vc för hon tycker det är så pinsamt! Men kan man låta henne gå till skolan imorgon? Annars får vi nog "hitta på" att hon har någon annan sjukdom, typ huvudvärk eller nå´t.

• Anonym

Hej TS
    Jag hade jämt springmask som barn. Undrar om vissa är särskilt känsliga för det? Hur som helst så hade jag som din dotter, att maskarna kröp till underlivet. Mycket obehagligt. Som vuxen oroade jag mig mycket för om jag kanske blivit steril (om masken krupit upp till livmodern) men jag har ett barn nu så det skedde inte som jag fruktade.
    Jag fick medicinen Vermox utskriven av distrikstsköterskan för den medicinen du tar fungerade inte på mig

Hoppas det fixar sig och lycka till

Svar på tråden Springmask