Springmask
åk till läkaren så får de kolla upp vad det är och sedan sätta in adekvat behandling.
åk till läkaren så får de kolla upp vad det är och sedan sätta in adekvat behandling.
Ja, de kryper ut och lägger sina ägg i ändtarmsöppningen nattetid och det är väldigt vanligt att de förvillar sig och hamnar i slidan. Jag har två flickor själv varav den yngre tyvärr drabbas ständigt av detta f**bannade gissel och ett av symptomen är att det börjar bli svidigt och irriterat i underlivet eftersom de hamnar där ibland och tösen antagligen kliar sig i sömnen.
Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 20:25:50 följande:
Hej TS
Jag hade jämt springmask som barn. Undrar om vissa är särskilt känsliga för det? Hur som helst så hade jag som din dotter, att maskarna kröp till underlivet. Mycket obehagligt. Som vuxen oroade jag mig mycket för om jag kanske blivit steril (om masken krupit upp till livmodern) men jag har ett barn nu så det skedde inte som jag fruktade.
Jag fick medicinen Vermox utskriven av distrikstsköterskan för den medicinen du tar fungerade inte på mig
Hoppas det fixar sig och lycka till
Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 23:23:36 följande:
Jag skulle inte skicka henne till skolan imorgon.Ta kontakt med vc istället.Du skrev att medicinen är från ngt år sen och det har säkert blivit för gammal.
Tänk på andra barn när du ska skicka henne till skolan.
Springmask får ju barn som tex. går på dagis eller oftast har katt hemma,vet inte om andra husdjur också kan smitta.
Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.
Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.
Barnet behöver inte vara hemma från dagis eller skola. För att förhindra att springmasken sprids bör man informera de vänner och släktingar som barnet umgåtts nära med den senaste tiden. Dessutom behöver man informera dagis- eller skolpersonal så att de kan upplysa andra föräldrar.
Smittan sprids genom
hur har det gått?
Kan det spridas genom tvättstugan :O
Man får det ju genom äggen som finns överallt, i husdjurs päls framför allt. Sen andas man in dom, o sen kläcks dom. så går det till.