• Anonym

Springmask

åk till läkaren så får de kolla upp vad det är och sedan sätta in adekvat behandling.

• Anonym

Ja, de kryper ut och lägger sina ägg i ändtarmsöppningen nattetid och det är väldigt vanligt att de förvillar sig och hamnar i slidan. Jag har två flickor själv varav den yngre tyvärr drabbas ständigt av detta f**bannade gissel och ett av symptomen är att det börjar bli svidigt och irriterat i underlivet eftersom de hamnar där ibland och tösen antagligen kliar sig i sömnen.

• Anonym

Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 20:25:50 följande:

Tack för era svar! Tror ni att vi måste söka läkare för detta eller räcker det att vi själva har behandlat med receptfritt medel (Vanquin)? Frågan är ju om medlet hjälper då springmasken var i slidan.. Kan man låta henne gå på skolan imorrn?
    Det är ju inte säkert det är springmask det kan lika gärna vara något annat så åk till läkaren så får de ställa diagnos och sedan sätta in lämplig behandling.
  • Anonym

Hej TS
    Jag hade jämt springmask som barn. Undrar om vissa är särskilt känsliga för det? Hur som helst så hade jag som din dotter, att maskarna kröp till underlivet. Mycket obehagligt. Som vuxen oroade jag mig mycket för om jag kanske blivit steril (om masken krupit upp till livmodern) men jag har ett barn nu så det skedde inte som jag fruktade.
    Jag fick medicinen Vermox utskriven av distrikstsköterskan för den medicinen du tar fungerade inte på mig

Hoppas det fixar sig och lycka till

• Anonym

Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 23:23:36 följande:

Tack snälla ni för svaren! Imorgon ska jag gå till Apoteket och köpa Vanquin så att hela familjen får behandling, och dottern får gå som vanligt till skolan (hon har redan tagit en Vanquinkur). Har för mig att den medicinen är rätt så dyr, undrar om det finns någon billigare? Kanske att den receptbelagda är billigare? Någon som vet?
    Om hela familjen ska ta vanquin så kan man få den utskriven på recept av läkare. Då går det på högkostnadsskyddet.
  • Anonym

Jag skulle inte skicka henne till skolan imorgon.Ta kontakt med vc istället.Du skrev att medicinen är från ngt år sen och det har säkert blivit för gammal.
    Tänk på andra barn när du ska skicka henne till skolan.

• Anonym

Springmask får ju barn som tex. går på dagis eller oftast har katt hemma,vet inte om andra husdjur också kan smitta.

• Anonym

Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.

Barnet behöver inte vara hemma från dagis eller skola. För att förhindra att springmasken sprids bör man informera de vänner och släktingar som barnet umgåtts nära med den senaste tiden. Dessutom behöver man informera dagis- eller skolpersonal så att de kan upplysa andra föräldrar.

• Anonym

Smittan sprids genom

husdjur, men de blir inte själva infekterade. Äggen kan finnas i pälsen och därifrån föras vidare.
  • Anonym

Kan det spridas genom tvättstugan :O

• Anonym

Man får det ju genom äggen som finns överallt, i husdjurs päls framför allt. Sen andas man in dom, o sen kläcks dom. så går det till.

Svar på tråden Springmask