• Anonym (Undrande)

Springmask

Inatt väckte min 10-åriga dotter mig och sa att det sved och kändes så obehagligt i underlivet. När jag hjälpte henne för att kolla vad det var så fick jag se en springmask inne i slidan. Som tur var hade vi Vanquintabletter samt lite flytande hemma sen förra omgången för något år sedan, som hon då tog. Men nu undrar jag om medicinen verkligen hjälper då hon inte hade springmasken i ändtarmen utan i slidan? Någon som varit med om detta förut? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym (Sandra)

Jag hade också mycket springmask när jag var liten, och de vandrade upp i slidan.

Jag har fortfarande springmask då och då, mår väldigt dåligt över detta, men vågar inte söka hjälp för det.

När jag var liten fick min mamma och pappa sitta och plocka bort maskarna ur rumpan och vi behandlade oss, men sen blev jag resistent mot medicinen (även den receptbelagda) så vi körde med vitlök istället.

Nu är det enda som hjälper att plocka bort dessa själv, det går över på några dagar om man plockar bort dem så fort de dyker upp.

• lindansare

Vermox som är receptbelagt är bra, men man kan ha otur och drabbas gång på gång ändå. Vi har det återkommande några gånger per år - jag och dottern. Vi behandlar ibland, men de dör också ut av sig själva ibland. Utöver att de kan ge klåda är det på inget sätt farligt. Att behandla springmask är också kulturbundet. Min spanska väninna skrattar bara och säger att sådant har ju de flesta barn och det bryr man sig inte om i spaninen för de försvinner oftast av sig själv.

Var noga med att tvätta handdukar och sängkläder och dammsug ordentligt.

• en glad

de kryper ju runt de där fulingarna - det är ju faktiskt då det kliar!
    Vanqiun hjälper tillräckligt bra. de som väl krupit ut ur tarmen duschar man ju bort resp de fastnar i trosorna som måste bytas varje dag!

• Anonym (Undrande)

Tack snälla ni för svaren! Imorgon ska jag gå till Apoteket och köpa Vanquin så att hela familjen får behandling, och dottern får gå som vanligt till skolan (hon har redan tagit en Vanquinkur). Har för mig att den medicinen är rätt så dyr, undrar om det finns någon billigare? Kanske att den receptbelagda är billigare? Någon som vet?

• Anonym

Anonym (Undrande) skrev 2008-04-27 23:23:36 följande:

Tack snälla ni för svaren! Imorgon ska jag gå till Apoteket och köpa Vanquin så att hela familjen får behandling, och dottern får gå som vanligt till skolan (hon har redan tagit en Vanquinkur). Har för mig att den medicinen är rätt så dyr, undrar om det finns någon billigare? Kanske att den receptbelagda är billigare? Någon som vet?
    Om hela familjen ska ta vanquin så kan man få den utskriven på recept av läkare. Då går det på högkostnadsskyddet.
  • Anonym (Undrande)

Ok, tack!

• en glad
    Svar på #14
    Minns inte vad den kostar - däremot är det olika uppfattning om huruvida hela familjen skall behandlas eller ej. När jag haft barn med detta har bara de behandlats. Det är ju också ett sätt att hålla nere kostnaden!
  • Anonym (Undrande)

Ok, kanske jag får ringa och rådfråga vc först då..

• Anonym

Jag skulle inte skicka henne till skolan imorgon.Ta kontakt med vc istället.Du skrev att medicinen är från ngt år sen och det har säkert blivit för gammal.
    Tänk på andra barn när du ska skicka henne till skolan.

• Anonym

Springmask får ju barn som tex. går på dagis eller oftast har katt hemma,vet inte om andra husdjur också kan smitta.

Svar på tråden Springmask