• Anonym (Undrande)

Springmask

Inatt väckte min 10-åriga dotter mig och sa att det sved och kändes så obehagligt i underlivet. När jag hjälpte henne för att kolla vad det var så fick jag se en springmask inne i slidan. Som tur var hade vi Vanquintabletter samt lite flytande hemma sen förra omgången för något år sedan, som hon då tog. Men nu undrar jag om medicinen verkligen hjälper då hon inte hade springmasken i ändtarmen utan i slidan? Någon som varit med om detta förut? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym

Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.

Barnet behöver inte vara hemma från dagis eller skola. För att förhindra att springmasken sprids bör man informera de vänner och släktingar som barnet umgåtts nära med den senaste tiden. Dessutom behöver man informera dagis- eller skolpersonal så att de kan upplysa andra föräldrar.

• Anonym (Undrande)

Ja, vi har ju också katt hemma. Kan de verkligen smitta från djur till människa?

• Anonym

Smittan sprids genom

husdjur, men de blir inte själva infekterade. Äggen kan finnas i pälsen och därifrån föras vidare.
  • en glad
    Svar på #22
    Katter får inte springmask, deras mask är andra sorter...

Jag har aldrig hört att springmask kan smitta via djurens päls, men det kanske är möjligt. Barnens värld verkar annars vara fylld av mask och hårlöss nu för tiden...
  • en glad
    Svar på #19
    Men så dramatiskt är det inte med springmask!
    Självklart kan hon gå till skolan och inte behöver man ringa vårdcentralen (undra på att där är långa köer om man inte kör med någon egenvård för banaliteter i hemmen!)
  • Anonym (Undrande)

Tur att vi har sluppit hårlöss i alla fall. Det har vi, som tur är, aldrig haft..

• Anonym (Undrande)

Gick på Apoteket och köpte Vanquin som hela familjen tog av. Om ca en vecka är det dax för nästa kur. Tjejen fick stanna hemma från skolan den första dan och hon har inte haft mer besvär av det. Bara att hoppas på att alla är borta nu!

• Anonym (1)

Jag hade aldrig springmask som barn (vad jag kan minnas iaf) utan fick det första gången när jag var 20. Sedan dess har det återkommit lite då o då. Väldigt obehagligt men svårt att bli av med. Har märkt det mer sen vi flyttade. Det ska tydligen kunna spridas via tvättstuga o liknande. Så det är väl det.

Men tvätta lakan, handdukar o dammsug ofta så brukar det funka. Plocka även bort masken.

På mig kan det också krypa över till underlivet, riktigt obekvämt. Stackars flickan. Du får förklara att det är jättevanligt!

• Anonym (1)

Anonym (Sandra) skrev 2008-04-27 22:25:46 följande:

Jag hade också mycket springmask när jag var liten, och de vandrade upp i slidan.Jag har fortfarande springmask då och då, mår väldigt dåligt över detta, men vågar inte söka hjälp för det.När jag var liten fick min mamma och pappa sitta och plocka bort maskarna ur rumpan och vi behandlade oss, men sen blev jag resistent mot medicinen (även den receptbelagda) så vi körde med vitlök istället.Nu är det enda som hjälper att plocka bort dessa själv, det går över på några dagar om man plockar bort dem så fort de dyker upp.
    Hur då med vitlök?
  • Anonym

Kan det spridas genom tvättstugan :O

• Anonym

Man får det ju genom äggen som finns överallt, i husdjurs päls framför allt. Sen andas man in dom, o sen kläcks dom. så går det till.

• pikequeen

Mask smittar på flera olika sätt. Vanligast är att barnet river sig i stjärten och får maskägg under naglarna och sedan stoppar fingrarna i munnen. Äggen kan även spridas genom att man tar i sängkläder och underkläder där det finns ägg. Man kan till och med bli smittad genom att man andas in och sväljer ner de mikroskopiskt små äggen.

• Anonym (ulla)

jag fick mask utav äpplen året 2004.
    då var jag 26år.
    pinsamt kan jag säga!
    vanqvin fick jag äta.

• Raspberry81

Vissa människor får tydligen springmask lättare än andra. Tur att man aldrig varit med om det. Låter inte så kul!

Svar på tråden Springmask