• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • myso

undrar oxå när, hur? Blir ju mkt oljor att använda samma dag.. Vad har du för rutiner?

• Sötsugen

Hänger med på mysos sista fråga, tänke försöka med olja, kollade igår när jag var och handlade lite. Apoteket hade dock inte ricinolja just där jag var, vet ni om det finns nån annanstans? var hittar man de oljor du talar om spiritsinlove? och som myso frågade hur gör man när man tvättar med olja, ska man smörja in hela fejset och sen tvätta med vatten (varmt, kallt??) och smörjer man sedan in med nån olja eller inte? OCM kollade jag lite om men det verkar man ju inte ska göra jätteofta eller? Om man då som jag använder smink nästan varje dag antar jag att man ska använda en annan olja emellan.

• Sötsugen

ok såg att du svarat lite..sorry! Men fortfarande var hittar jag oljorna tro? allt finns väl inte på hyllan på ica??

• yatsy

Det känns som jag har hittat en guldklimp nu när jag ramlat på den här tråden :)

Har försöjt och läst och läst och läst.. Men det e ju massor. sökte på huskurer (då jag vill ha ALLT i min närhet från naturen) och hittade den här :

www.geocities.com/rosen52/vackrarehar.html

Och en del där har jag ju redan sett i tråden men det andra har jag ingen aning om.

• yatsy

just det ja. Om jag ska ge mig på och göra eget så undrar jag vart ni köper era flaskor mm? tänkte göra lite olika hårprodukter :)

• spiritsinlove

Läs olika rutiner här:

Nej, man använder inte alla oljor samtidigt. Jag gav lite exempel. Bäst är att läsa, läsa, läsa och sedan prova sig fram. Finns ej ett recept som funkar för alla. Det är väldigt olika. En del tvättar och smörjer varje dag, en del en gång i veckan. Kolla rutintråden (och andra länkar och testa).
    Lite om var oljorna kan finnas:
    T.ex neem, jojoba, tea tree (och massa fler):
    Tistel kan finnas i oljehyllan i välsorterade matbutiker, men kolla ekologiska affärer eller hälsokosten. (Tror ett märke heter Kung Markatta)
    Oliv mm finns ju i mataffärerna. 
    Tänk på att oljorna ska vara kallpressade! 
    Jag har en blogg. Be snällt i min inbox om du vill ha lösenordet.
  • sommarochsol

Mitt ansikte var också fettigt förr (eller det blev superglansigt några timmar efter tvätt) samtidigt som det var jättetorrt. Plus att jag hade finnar. Så jag har nog alltid felbehandlat min stackars hud med en massa uttorkande skit istället för att ta hand om den. Nu tvättar jag varje kväll med olja (mest för att jag sminkar mig varje dag), olivolja de flesta dagar och en gång i veckan ocm. Någon gång gör jag honungsmask också. Oavsett om jag tvättar med bara olivolja eller ocm så gör jag på samma sätt: masserar in olja i huden, torkar bort med tvättlapp med varmt vatten några gånger. Smörjer efteråt först med en liten klick aloe vera gel och sen med några droppar mandel- eller jojobaolja. På morgonen smörjer jag ibland med aloe vera+olja, om jag är torr.

Min hy är så mycket bättre nu! Blir aldrig glansig, är inte torr och har mycket färre finnar!

Tog dock ett tag att expirementera fram, så jag håller med spiritsinlove, prova!

• Magrat

Jag har hängt lite på longhaircommunity och blivit jättesugen på hårsmycken!
    De har trådar där man ser alldeles gudomliga hårpinnar och "hairforks" av olika slag. Men de är dyra, speciellt om man ska beställa från USA.
    Men det verkar tunnsått med liknande saker i lilla Sverige. Det enda jag hittar på internet är denna: heandshe.shop.wosbee.com/PublishedService&pageID=3&action=view&groupID=377
    Nog för att träormen är fin och jag nog ska beställa den, så vill jag ha såna där hairforks.
    Någon som vet var man kan leta?
    Vad sägs om den här: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12566475
    Eller: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12767896
    Eller: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12524687

• yatsy

vad är avocadoolja och morotsolja bra för? och tistel? alltså om det är nått speciellt man ska ha dom i åtanke för förutom olja :)

• sommarochsol
    yatsy skrev 2008-06-26 14:34:30 följande:
    vad är avocadoolja och morotsolja bra för? och tistel? alltså om det är nått speciellt man ska ha dom i åtanke för förutom olja :)
    Ett jättebra ställe att läsa om de olika oljorna är shenet.se. Klicka på "sök" och skriv sedan i den olja (eller annat) du undrar över.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård