• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • SaramedM

Bor i huvudstaden, ska ta en tur in till city nästa vecka och spana lite i den butiker som finns där

Magrat skrev 2008-06-27 09:02:01 följande:
    Kallpressat tistelolja kan man hitta i en del hälsokostbutiker (såna som har både hudvård och mat). Vissa större matvarubutiker har börjat få in kallpressade oljor såsom avocadoolja, druvkärnolja mm. (Såg båda dessa av ett annat märke än fontana på ica vid Fridhemsplan igår. Dyra, men de finns i alla fall att få tag på...) Minns inte om du skrivit var i landet du bor. Crearaome har inspirationsbutiker där man kan köpa deras sortiment i flera städer. Gå in och titta på www.crearome.se/ Vissa webshopar har tistelolja: www.sannanature.com/ har stora förpackningar och inte billig frakt, men de är billiga på literpriset. 80 kr för 1 liter tistelolja.
  • Magrat

Ok, Stockholm kan jag.
    På Folkungagatan har du en butik som heter Gryningen. De har en del oljor till bra priser i matsektionen. Jag köpte tistelolja och solrosolja för runt 35-45 kr för en halvliter har jag för mig. De har även billiga produkter från Urtekram, Weleda och några till om du vill titta på tandkräm och sånt.
    I Gamla Stan har du Moonsun som är en riktig gottebutik. De har Crearomes varor och även om de är lite dyrare än det du hittar på hälsokosten, har du verkligen allt samlat där. Och ofta i lite mindre flaskor så man kan testa några oljor som man är nyfiken på. De har dessutom eteriska oljor, emulgeringsmedel, tomma flaskor och andra tillbehör förutom lite färdiga produkter från Dr Haushka (eller vad märket nu heter) och någon fler.

• SaramedM

Gryningen är jättebra!

Dit ska jag ta en tur på måndag medans bussarna fortfarande går.

Magrat skrev 2008-06-27 09:17:49 följande:
    Ok, Stockholm kan jag. På Folkungagatan har du en butik som heter Gryningen. De har en del oljor till bra priser i matsektionen. Jag köpte tistelolja och solrosolja för runt 35-45 kr för en halvliter har jag för mig. De har även billiga produkter från Urtekram, Weleda och några till om du vill titta på tandkräm och sånt. I Gamla Stan har du Moonsun som är en riktig gottebutik. De har Crearomes varor och även om de är lite dyrare än det du hittar på hälsokosten, har du verkligen allt samlat där. Och ofta i lite mindre flaskor så man kan testa några oljor som man är nyfiken på. De har dessutom eteriska oljor, emulgeringsmedel, tomma flaskor och andra tillbehör förutom lite färdiga produkter från Dr Haushka (eller vad märket nu heter) och någon fler.
  • mrs Elliott
    Svar på #907
    Vita fläckar kan vara hudsvamp också.Det är jättevanligt när man börjar vara ute i solen att man får vita fläckar på huden.badda med tea-tree.
    SaramedM skrev 2008-06-27 08:40:14 följande:
    Tack för era svar om torra ben i går, scrubbade med olivolja och socker och det var jättefint!Men jag har en fråga till; jag har dålig cirkulation ( tror jag) i benen för det är ständigt vita fläckar på den. Inte så värts snyggt med sommarkläder kan jag lovaÄr det scrubba ofta som kan hjälpa ? För det finns ju en del krämer på apoteket men de känns inte så himla miljö och hudvänliga om man säger så....
  • SaramedM

mrs Elliott skrev 2008-06-27 09:52:49 följande:

Svar på #907Vita fläckar kan vara hudsvamp också.Det är jättevanligt när man börjar vara ute i solen att man får vita fläckar på huden.badda med tea-tree.
    nej det är det inte, ser likadan ut på vintern också men då slipper jag visa det för resten av världen
  • yatsy

Oj vad jag har läst nu känns det som! tänkte att jag skulle läsa igenom ALLT. men orkar inte.
    Ska testa bikarbonat tvätt och ÄCV.. Och OCM i ansiktet..
    Sen funderar jag på att prova shea smör, eller funkar det lika bra med nån av oljorna till kroppen? Och ska även vara mer skonsam mot min dotter.
    Så jag undrar om det svider i ögonen?
    Och så tror jag att jag kommer att vilja prova och använda rosmarinolja i håret. Något tips på hur jag ska använd det på bästa sätt för att det inte ska bli fett av det?

Sen tänkte jag även att jag ska blanda lite lavendelolja eller nån annan doft och spraya lite försiktigt då jag känner mig riktigt fräsch Om jag doftar gott.
    Och ska även köra på kokosolja under armarna..
    Har jag glömt nått tro?
    Just det ja.. Om jag ska använda olja till och tvätta va kroppen med.. lir det väl väldigt oljigt i duschen efteråt? hur gör ni?

• Sötsugen

Då har jag provat att tvätta med ägg då...kändes lustigt men blev bra. Slängde i lite av vad jag hade hemma, lite honung, bikarbonat och i brist på citron lite lime...efter att ha tvättat ur blev det vanligt balsam, hade tänkt köra lite ÄCV men hade hittade inget att blanda i just då så det får bli nästa gång.

En liten fråga angående oljor till fejset bara, varför ska de vara kallpressade?? bara nyfiken. Idag hade jag olivolja på kroppen innan duschen och sen i fejset lite med, tror dock inte att den var kallpressad, tog vad som fanns i mammas skafferi...=) känns bra i alla fall, känner mig mycket mindre fet faktiskt än jag gjorde när jag tvättade och smorde med "vanliga" produkter.

• IceFalk

Måste berätta lite! ^-^

Igår tvättade jag håret med en blandning av två ägg, en halv citron, en tesked bikarbonat och en stor tesked honung. Blandade ihop allting och gick efter fem minuter in i duschen (jag står inte ut med ägg-lukten..), håret var väääldigt strävt och det kombinerat med iskallt vatten gjorde att jag inte sköljde ur särskilt länge med jag tog sen min andra halva citron och pressade saften i en skål som jag sedan doppade fingrarna i och strök över håret.
    Funkade SUPERbra! Myyycket bättre än ÄCV:en som jag bara har tyckt varit bökigt, dels har det dessutom luktt så starkt. Men att bara ta ren citron (antar att det funkar med ren äcv också) och stryka över håret för att sen skölja det i svalt vatten var verkligen toppen. Nu är jag helt frälst på eftersköljningen som jag inte använt mig av sen jag slutade med äcv (och den orkade jag bara hålla på med några gånger)!

Absolut en rekommendation till alla newbies som prövar det för första gången för det är ganska lätt att bli avskräckt om det mest är bökigt kladd som ändå inte ger särskilt mycket effekt. Kan känna att det är något jag hade velat veta när jag först började för det var en liten känsla av misslyckande när det inte fungerade för mig men tydligen var så bra för alla andra.

Hoppas att era hår och kroppar mår super!

• Magrat

Alla oljor man använder till hudvård bör vara kallpressade, inte bara de man har i ansiktet.

De kallpressade är den som kommer från första pressningen, den är oftast mycket bättre, det är mindre risk att det följer med andra ämnen som skal eller frö eller annat.
    Varmpressade och extraherade oljor kan man få mer än själva oljan från vad som nu används, därför raffineras ofta dessa, men då kan det i stället också försvinna vissa nyttiga ämnen som man kanske ville ha kvar.
    Något enhetligt och glasklart svar har jag inte, utan detta är en uppfattning som jag läst mig till.
    Du kan börja läsa här: www.shenet.se/ravaror/olja.html

• spiritsinlove

Alltså..känner att jag måste skriva en grej.. kanske speciellt till er som börjat med detta nyligen..

Meningen med no´poo är att utesluta massa kemisk skit såsom sulfater, silikoner med mera. Det är ett långtidsprojekt och man måste ändra lite på sina tidigare definitioner av "rent". Om man härdar ut så kan man uppnå storartade effekter. Men att tvätta med ägg (eller vilken no´poo-metod som helst) och sedan kleta in vanlig inpackning eller vanligt balsam är liksom meningslöst..egentligen..Då det handlar om avvänjning från just det. 
    Känner att detta behöver komma fram nu när det är många som testar för första gången. Att det liksom handlar om en hår/hudfilosofi och inte en snabbfix (som när man t.ex köpte ett nytt "superschampo")..
    Jaja..tycker detta är värt att upprepas.. *tjatig*
    Jag har en blogg. Be snällt i min inbox om du vill ha lösenordet.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård