Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

Videli - ett varmt grattis till att budgivningen gick så bra och över förväntan. Härligt!

Sååå...nu fick du helt plötsligt ett "hål" där visningarna skulle ha varit...det måste väl kännas tacksamt (och liiite förvirrande?)

malins79 skrev 2008-06-26 06:27:55 följande:
    Idag ska jag springa in på vår secondhandbutik och kolla de två grå Leksandstolarna finns kvar, då ska jag köpa dem. De kosta bara 180kr för 2st och jag har tänkt på dem i två veckor, så då måste jag bara köpa dem. Jag ska ha dem i vårt arbetsrum om de finns kvar. De stolarna vi har där sjunger på sista versen. Jag har drömt om att gå på anställningsintervju hela natten.
    Gah...galna människa. 180 kronor för tvåååååå....och du köpte dem inte???
    Jag ska verkligen hålla tummarna för dig att de finns kvar, de kan ju bli hur fina som helst i arbetsrummet ju.
  • Beatrize74

För er som inte vet hur det är att bo med en ekorre så kan jag mer än villigt berätta...

...att efter att ha röjt lite i förrådet, rensat linneförrådet, vardagsrumsskåp, tvättstuga och hall på saker och sorterat i "Slängpåse", "Skänkpåse"...och kommit upp till FEM stycken svarta sopsäckar med SKRÄP och tre stycken pappkassar med saker som ska skänkas bort....

...kan man finna maken ute på gården, med huvudet i en svart sopsäck och med innehållet utplockat över hela garageuppfarten sägandes:
    "Den hääär gamla tröjan är ju jättebra att ha som torktrasor"
    eller
    "Men varför ska vi göra oss av med den här trasiga skurhinken, den funkar bra när jag ska tvätta bilen"
    eller
    "Den här gardinskenan kan vi ju behöva om vi skaffar fler fönster...det är ju bara att kompletterköpa det vi ska ha...eller...jaha...ska vi inte ha Kirschstänger uppe då?"

Och måttet är rågat när han plockar upp en termos som saknar innanmäte:
    "Jag tror killarna har lagt ur lite delar på jobbet, så det finns att komplettera med där"
    och går och ställer in den på köksbordet.

GAAAAAH!!!!!!!!!!
    Och då har han ändå blivit bättre...bra mycket bättre!

Jag sätter snart ut en annons på Blocket
    "Ekorre bytes mot en påse jordnötter!"

• Beatrize74
    tjenixen skrev 2008-06-26 20:37:32 följande:
    Nu har jag fotat 6åriga dotterns rum. Och som sagt, ignorerar tapet och garderober. Garderob ska hon få en stor alt två mindre vita och vi funderar på om de ska stå bakom dörren istället?? Tapet ska bli någon neutral som hon kan byta textilier etc till lättare. Favortifärgen nu är som synes röd:) T o m kläderna som hänger på knoppbrädan är röda överlag som ni ser:) Möblerna är i alla fall vita:) Tak och golv ska bytas sen med, blir vitt i taket och något laminat på golvet kanske.Men som sagt nu till möblering och tanke med möbler och vad hon kan tänkas behöva/avvara för att få lekplats och att det inte ska se så trångt ut.Här står jag i dörren in till rummet och fotar åt vänster.Här fotar jag från dörren åt högra hållet.Från fönstret och snett mot dörren (där vi ev tänkt ställa framtida garderober)Här sitter jag i sängen och fotar mot dörren/garderoberna.Den ena garderoben rymmer här alla kläder och den andra rymmer dockor, mjukdjur, spel/pussel, dockservis, vävstol, och lite blandad kompott. (vuxenspel på övre hyllan med)Sen har hon ju då fullt i expedithyllan med bratz, trollz, min lilla pony, böcker, barbie, dockmat etcÄndå har hon ju då inte fått mycket nya egna leksaker i och med att hon är tredje barnet och även har 3 äldre kusinbarn hon fått ärva av.
    Jag ska klura lite...kanske tar en liten stund... jag har nämligen samma "problem" med min sons rum, fast han har ändå lite klurigare eftersom han har snedtak!
  • Beatrize74

Sluuuta tjejer...jag blir ju alldeles generad här ju.... GeneradHemlis

• Beatrize74

Tjenixen:

Jag tycker rummet har bra grundförutsättningar. GOlvet är jättefint och taket har fina brädor som kommer bli helt kalas vitmålade.

Till att börja med så skulle jag:
    - rensa rummet på alla möbler, utom EXPEDIT och garderoben.

Istället skulle jag tillföra en Hemnes våningssäng och jag ska försöka motivera varför.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70063490
    Man vill gärna tänka stilren och vackert i barnkammaren och det innefattar sällan våningssängar. Det är lite synd tycker jag eftersom det nu finns fina våningssängar. Vi kan även dekorera ihjäl oss, men om det finns för många möbler så växer väggarna in på oss i alla fall och vi får inte den där mysiga känslan som vi eftersträvar i alla fall.

Den här sängen föreslår jag att du ställer till höger om fönstret, där Expedit står nu. Det är svårt att uppskatta utifrån bilderna, men den kan ev. gå in eftersom du har lite tillgodo mellan hyllan och garderoben som det är idag (Expediten är 149 cm och sängen 207 cm). Ev. så kanske du kan byta ut garderoberna mot några som är något kortare.

Sedan klär du underdelen med vit pärlspont och sätter sekretären på den sidan stegen inte är på (vänstra). Till höger ställer du förvaringslådor av liknande det här slaget:
    http://www.svenskahem.se/?id=3263&pid=2078
    Du får plats med två stycken i bredd och höjden kan du ju anpassa efter behov.

Komplettera med anslagstavla i tyg och kanske en söt tallrikshylla på den vänstra väggen där under...under huvudändan, till vänster om sekretären.

På det sättet har du förvaring, sovplats och arbetsplats på en och samma yta.

Expedit kan du sedan ställa på motstående sida, där hon idag har sin säng. Då finns det möjlighet att utnyttja "krypinet" bakom dörren till att göra en myshörna på. Där kan hon då ha sin soffa med pösiga kuddar och filtar, textil på väggen, någon liten hylla med för teckningar hon gjort själv eller sina favoritsaker.

Eller så gör du så här och får både en sittplats OCH en möjlighet till bäddplats för tre kompisar:
    - Köp tre madrasser. (Billiga på Jysk)
    - Köp bomullstyg för dryga 40 kronor metern att klä de tre madasserna med.
    - Tre långa rundstavar, lika långa som madrassernas långsidor.

Sy som tre fodral till madrasserna, men sy dem så att madrassöverdragen kommer sitta ihop i mitten med hjälp av sydda hällor. Där trär du sedan rundstavarna. När de tre madrasserna ligger på golvet så sitter de ihop med varandra genom runstaven som är trädd genom hällorna. De glider inte isär och ger stora möjligheter att leka runt, hoppa och studsa.

Men....när övernattningen/leken är över så vikar man bara ihop madrasserna som ett "dragspel". De tre madrasserna ligger ovanpå varandra. Om man då lägger den längs med väggen och fäller upp den översta madrassen mot väggen så har man en liten låg "soffa". (jag har tänkt att göra någon sorts anordning i väggen så att själva "soffan" inte glider iväg från väggen när man sitter och läser.

Hoppas du förstod...fråga annars.

Runt madrasserna kan du sedan piffa med självlysande stjärnor, draperi som går att dra för helt, små textilfickor på väggen för ficklampor, favoritböckerna och på baksidan av dörren kan du hänga krokar för utklädningskläderna. Fäster du en liten krok i dörren så hon kan haka på ett förhänge när dörren är uppställd så kan den fungera som en "ridå". Då kan hon klä om där bakom och sedan dra bort ridån och sjunga/dansa/spela teater för er eller tillsammans med sina tjejkompisar. En liten "scen" helt enkelt.

Med fördel kan du även fästa speglar där inne. Härliga "sagospeglar" finns på Överskottet för billig penning. Det är snirkliga "guldramar" på dem och barnen ÄLSKAR dem.

Med en discokula i taket där i hörnet så blir det varje liten flickas "partydröm". Tänk att få dansa loss där med madrassen upphängd på väggen och skålar fulla med popcorn.

...

Blir det vitt?
    Ja-a...om du målar taket vitt, Hemnes och garderoben.

Blir det personligt?
    Absolut!
    Hon kan själv vara med och påverka utformningen av sitt rum?

Kan rummet växa med henne?
    Absolut..hon kan använda möblerna och variera "myshörnan" efter sin ålder. I tonåren kanske hon ställer en vit fåtölj där (eller svart? ) med ett litet sidobord för coca-colaglaset och boken)

• Beatrize74

Har läst igenom lite av det de andra skrivit och vill tillägga...:
    - vitmålade väggar
    (Eftersom jag bara skrev om golvet och taket kanske du tänker att jag tyckte att du skulle behålla det gul-blåa?)

Garderoben passar ju också bäst som vit.

Det skulle vara fint med en vägg med den vita tapeten med hjärtan på som finns på Sandbergs...ganska diskret och väldigt söt.

• Beatrize74
    Vaniljdröm skrev 2008-06-26 22:07:10 följande:
    Godkväll!Jag har tillbringat dagen på akuten efter att ha snubblat ute i trädgården. Jätteklantigt.Nu sitter jag här med en stukad fot, avslitet ledband, kryckor och ONT!Rackans vad segt det är. En hel dag på akuten för att få en röntgenplåt som talar om ifall det var brutet.Nåväl, tur i oturen att det inte var så!Hoppas att alla resenärer är laddade. Önskar Trevlig Resa.
    Åhhh...stackare du....fast se till att utnyttja detta nu. Sitt läääänge med kryckorna i en stol i solen, med pläd över benen och läs senaste inredningstidningarna och bara ta det lugnt. När maken kommer så säger du med plågad min:
    "Älskling...skulle du kunna fylla på mitt glas...det är så omständigt att hämta själv" och så masserar du dramatiskt på din onda fot.

Hoppas du snart blir bra!
    Kram
  • Beatrize74
    tjenixen skrev 2008-06-26 22:08:33 följande:
    Bea: Underbara goa Bea vilka idéer och vilken tid du tagit dig för att hjälpa mig med dotterns rum. Det enda smolket i bägaren är att dottern vägrar ligga i hög säng:( Vi har testat både halvhög och helhög till henne men hon är livrädd för att ligga högt upp så vi har fått skaffa henne en vanlig låg säng istället. Jag förstod att du inte ville behålla de gul/blå väggarna:) Snacka om 90-tal och färg där. De tapeterna sitter kvar sedan storasyster var liten och valde dessa till sitt rum. Vad tänkte jag med egentligen????? Funderar vidare på garderoberna. De kanske inte är så fel ändå utan kan bli bättre med vitfärg? Där expedithyllan står nu får inte en vuxensäng plats tyvärr, det är ungefär 197 cm där bara. Myshörna har hon frågat efter sen vi tog bort den halvhöga sängen hon hade. Där hade hon "koja" under och det vet jag själv att det var ju urmysigt att kunna krypa undan och mysa eller leka med dockorna etc. Vilken suverän idé med madrasserna. Vart får du alla idéer ifrån människa?:)
    Aha...I see....det fattas alltså en decimeter för att det inte ska gå in på högra sidan. Lite snöpligt.

Utifrån att du bara kan ha en låg säng (tills vidare, det kanske ändrar sig sen?) och kan tänka dig att behålla garderoberna skulle jag nog göra så här istället.

Jag skulle ta bort soffan, ställa Expedit bakom dörren och låta sängen stå kvar på sin plats samt garderoberna...MEN....köpa köksstommar och bygga upp en sängram på kökskåp istället som är djupa och slukar MASSOR. Sängens huvudgavel låter du inte gå ända fram mot väggen, utan längs med hela fönstersidan låter du en lång bänkskiva löpa. Ställ den till hälften på likadan köksskåp och lådor. Vid huvudändan av sängen ställer du en liten bokhyllesektion där hon kan ha väckarklocka, sina böcker och en korg med serietidningar och dockor etc. På höger sida om fönstret kan du sätta två stycken öppna hyllor där hon kan sätta pynt och vackra saker, ritsaker och fin förvaring.

Hon sitter alltså då precis vid fönstret med öppning för elementet och får in hela ljuset, samtidigt som hon får maximal arbetsyta och förvaringsyta.

(Den här bilden har jag "stulit" från någon bok jag lånat på biblioteket. De hade gjort den här lösningen på ett litet rum som är mindre än våra barns och som det dessutom var snedvägg på. Det var helt otroligt vad stort rummet kändes.

ANgående köksstommarna kan du alldeles säkert köpa billiga stommar och måla upp själv från Blocket, annars är ju IKEA inte dyr på dem.

För att tillgodose hennes önskan om myshörna skulle jag piffa lite extra med kuddar och sätta ett förhänge i taket från fotändan och längs med hela långsidan. Myyysigt!
    Extra mysigt blir det också om du låter ett ljusdraperi följa med längs hela förhänget. Det har jag vid förhänget under trappan där barnen har sin lekhörna och de älskar att sitta där bakom när de små stjärnorna lyser in genom väven.
  • Beatrize74
    snigelfart skrev 2008-06-26 22:17:37 följande:
    Hahaha. Det där låter precis som min man! Är de släkt tro?
    Kanske det? Kommer din man också ifrån släkten Sciuridae Ratufinae (jätteekorre)
  • Beatrize74
    mimmamum skrev 2008-06-27 06:52:34 följande:
    Godmorgon alla pigga!Måste bara berätta! Igår missade jag ett blocketfynd pga blocketgamar! Det visade sig vara min bästa vän som var kvinnan som ringt före mig! MEN hon fick inte heller fynden för när hon ringde tillbaka hade mannen redan sålt möblerna trots löftet till min kompis! Dålig stil!!Ni som är lärare! Jag fick en smärre chock igår när jag fick min lönespec. Jag får 0 kronor i sommar trots att jag nu är i tjänst efter föräldraledighet! Jag har fått svaret att man får gå i tjänst tre gånger på ett år och alltså få lön vilket jag gjort. Har varit i tjänst två gånger i år men fick nu svaret att jag redan förbrukat mina tre perioder förra året! Någon som är insatt? Jag får leva på luft i sommar!
    Oj...jättetufft ju!
    Jag har uppfattat det som att man får ta ut tre perioder per "LÄSÅR" och inte per år så jag har för säkerhets skull tagit jul och sommar och struntat i smådagarna runt sportlov och höstlov. Hoppas det löser sig på något sätt för er.
    Anton2005 skrev 2008-06-27 06:53:13 följande:
    God morgon! Åh vad jag är avis på alla som åker till Stockholm och träffen. Hoppas ni får supermysigt. Idag ska jag försöka måla lite ramar tänkte jag och sen fortsätta röja på olika ställen i huset där det alltid samlas små högar med saker som man inte vet vart de ska göras av (eller som sambon tror inte har någon egen plats) Varför blir det alltid så?
    Vi "stanna hemma"-are får nöja oss med att röja istället. Två släpvagnslaster ska iväg idag till återvinningsstationen...det ska kännas SÅ tillfredsställande att se sakerna försvinna från uppfarten.
Svar på tråden Vita tråden del 8