Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

f.jpg här ser det ut just nu i köket. Så här såg det INTE ut i morse. Nu är det både verktyg på bordet och leksaker. Hmmm...ni ser mitt tappra försök att "pynta" med en röd ros från trädgården. Hihi...
    e.jpg här fint blir det på golvet. Gissa om det dammar?a.jpgHär sitter har i egen hög person. Och slipar...lycklig och helt ovetandes om att frugan vill laga mat. Jag och barnen har istället ätit en pastasallad gjord på gårdagens pasta, grönsaker och lite skinka på en filt i vardagsrummet. Barnen tycker det var spännande förstås!
    b.jpgOch så här ser det ut i vardagsrummet. Kottarna själva sitter i kaoset och tittar på "Fem myror är fler än fyra elefanter"
    Bakom soffan skymtar ni golvet som ska läggas i köket och sedan målas. Mitt på golvet ser ni en del av de skåp som ska upp sedan när golvspånskivorna är lagda. c.jpgOch här ser ni några fler, bland annat högskåpet som mikron och ugnen ska vara i. Snyggt va?
    d.jpg Hallgolvet ska förstås inte heller vara fritt att gå på. Det vore ju ingen sport. Så här har maken pyntat med några av de laminatplankor han precis tagit bort från köksgolvet. Jag kommer INTE sakna dem när de är borta.

Och så säger folk så här till mig:
    "Ska det bli skönt att få semester nu så du får vara hemma och vila upp dig lite?"

• Beatrize74
    MiaMariah skrev 2008-06-12 18:33:14 följande:
    Bea - *fniss* ja, vila var det ja men jag gillar ditt tappra försök till att liva upp röran med den vackra rosen!
    Hihi...ja-a...visst ger blomman lite mer KARAKTÄR åt röran?
    malins79 skrev 2008-06-12 18:51:08 följande:
    Bea, ska bli kul och ser när det är klart också!
    Mmmm...gissa om jag själv också tänker så!

mimmamum skrev 2008-06-12 19:01:16 följande:
    Godkväll!Bea vilka härliga bilder! Men tänk vad nära ni är ert mål! Jag längtar tills det ser ut så i vårt kommande hus!
    Just nu kan jag byta lite jobbstök mot en Marabou Mjölkchoklad eller vad som helst...är så less...men försöker vara tapper. Just den här röran skulle jag kunna vara utan....om jag ändå kunde vara garanterad ett fint slutresultat!
    Jag kan tänka mig typ:
    - två veckors semester på Bali
    i kombination med
    - ett halvt dussin skickliga hantverkare.

Det är en kombination som skulle heta duga! 
    LinaoMatilda skrev 2008-06-12 19:11:50 följande:
    Bea: Det blir nog bra när det blir färdigt.
    Nog! Ja-a...vi får hoppas att det nog blir det! Just nu känns det SÅ långt bort!
    juliah skrev 2008-06-12 19:12:28 följande:
    Men Bea så...jag får nästan lite ont i magen av bilderna då jag försöker ignorera vårt byggstök. MEN, ni är ju på så god väg (till skillnad mot oss). Ska bli fantastiskt spännande att se det färdiga resultatet.
    Men hur långt har ni kommit? Ni brukar ju vara så otroligt snabba i vändningarna. Har du det också rörigt just nu?
    Här hemma är det väl så att det liksom är en RÖRIG byggröra också. Inget "var sak på sin plats", utan skruvar här och där....hammaren där...sågen där...och även sågen man inte längre behöver. Men...det blir ju fint sedan, när man får röja rent och ställa allt på sina platser igen.

Nu är allt färdigslipat i alla fall...nu har han börjat gått loss på panelväggen mot det fönster som ska rivas ut.
    Destruction derby ikväll tydligen!
  • Beatrize74
    juliah skrev 2008-06-12 21:02:59 följande:
    Bea, vi har ett värre kaos än vad ni har...och ännu är inte köket rivet...jag ska fly hem till mamma snart med barnen!
    Det är absolut inte möjligt att ha ett värre kaos....jag såg nog dina "kaos" bilder tidigare. Inte låg det några verktyg drällande högt och lågt där inte.
  • Beatrize74
    Videli skrev 2008-06-12 22:12:38 följande:
    Jaaa jag lovar att ta hand om honom. Jaaa det är såå himla synd om honom. Han ska opereras imorgon. Ett ben och två senor är av, och några nerver. Han hade tur, för det var ett djup jack, så en sekund senare hade han inte haft någon hand kvar... Men det jobbigate av allt är att vi/han blev så otroligt dåligt bemötta av ambulansen som kom. Dom nonchalerade både min man o mig. Dom sa att vi fick ta oss in på egen hand för att det inte var någon fara, utan att dom blev mest smått irriterad över att vi ringt 112. Jag var helt i chock, och visst inte vad jag skulle ta mig till. Men väl inne på akuten blev det prio 1. Personalen på akuten var helt chckade över hur ambulanspersonalen hade behandlat oss.Så till o med dom sa att vi skulle anmäla.
    Det låter helt otroligt och man blir lite orolig! Hur kan det bara SKE att man blir bemött på det sättet?

Tur i oturen att han inte blev av med hela handen. Vilken enorm CHOCK...både för honom och för dig också förstås. Jag hopppas att allt kommer gå bra.

Kika också igenom era försäkringar ordentligt så du vet vad ni kan få ut i olycksfallsförsäkringen. (Jag menar inte att vara krass eller "kall", men jag vet flera av mina vänner som inte tänkt på att ta ut ersättning för liknande saker...försäkringsbolagen uppskattar att var med "från början" i sådana här fall. Jag vet hur det var när svärfar sågade av sig toppen av ringfingret med sin klinga).
  • Beatrize74

Äntligen läst ikapp...och nu är det sängdags.

Det här är första lediga dagen på min semester. Helt underbart!

Vi slutar idag och börjar igen den 13:nde....eleverna börjar den 20:nde)

Sköt om er!

Kram Bea

• Beatrize74
    juliah skrev 2008-06-14 06:26:31 följande:
    Godmorgon tjejer!Knyttis, just nu är jag inne i en period med oro inför hösten, och lite sommarkänsla av att jag tycker att det är mysigt att vara uppe sent. Men hösten löser sig nog kanske till det allra bästa ändå till slut, det brukar ju bli så.Kan inte du berätta för mig om Mohairpläden håller sig fin. Är sugen på en vit eller grå kanske.bea, härligt med lov! Har ni några särskilda planer, eller är edt renovering för hela slanten?malins, här är det regn. Om det klarnar upp är vi ute hela dagen. Annars bara hemmamys. Maken jobbar i vanlig ordning.
    Jag tror nog att hösten löser sig, precis som du skriver. Jag tror att det är bra att inte försöka oroa sig så mycket i förväg, för det visar sig oftast att man oroat sig i onödan.

Vi ska fortsätta med köket (så klart) och försöka bygga så mycket vi bara kan så det blir klart och sedan fortsätta ut i hallen. Vi måste få på fasad också under sommaren som vi ska måla. Jag ska piffa den befintliga altanen också. Den behöver skrapas på gammal färg bland och bättras på lite.

Men lite semester får vi ändå. Vi ska bo i Rügen och bara sola och bada (förhoppningsvis) i havet och bara ha det skönt en vecka...sedan bilar vi hem och då blir det många härliga stopp och ett "varv" på Öland! Det blir lite Vimmerby, glasrike, Kolmården och förhoppningsvis ska jag luskamma mååånga loppisar på vägen hem.
  • Beatrize74

Jag hade gärna varit hemma med barnen längre om jag kände att jag ORKAT. Jag är pedagog och nog ganska kreativ tillsammans med barnen, men jag bestämde mig för att börja jobba heltid förra hösten då jag kände att JAG försvann. Barnen mådde bra, även fast jag märkte på sonen att han ibland törstade efter social kontakt med andra.

Det senaste året har maken arbetat heltid. Jag har jobbat 75% och varit ledig på måndagar. Barnen har varit på förskola tisdag-fredag. Men....deras farmor och farfar hämtar tidigare på torsdagarna så de får en liten stund tillsammans och på fredagen slutar jag tidigare och då åker vi till deras morfar.

Måndagen är bara min och barnens och då åker vi iväg och gör utflykter, reser till grannstäderna, pysslar och fixar. Jag behöver den här balansen och skulle inte må bra om jag inte fick den där lediga dagen och kunde känna förvissning om att de fick tid med andra i familjen/släkten som de har starka band till.

Till hösten har jag beslutat att ta klass istället för att arbeta med skolledningsfrågor och administration/resursfördelning. Jag kommer att ta en trea. Men...jag tänker fortfarande vara ledig en dag i veckan även fast det förstås kostar lite i plånboken. Fredagarna kommer bli vår dag och så kommer jag ha en kortare dag i veckan och försöka lösa det på liknande sätt med svärisarna och morfar.

När jag sedan går upp på heltid igen ska jag använda den "extra" inkomsten till hushållsnära tjänster!

• Beatrize74
    Tjock kulan skrev 2008-06-15 09:18:00 följande:
    Mimmi: Du är en riktig goding tack för titten på ditt fina flickrum, nu är jag ännu mer förvirrad . Snyggt med pärlspont o tapet, var hittade du den vita släta tapeten? letar som en galning efter vit tapet men tycker det alltid är något mönster i eller så ser den gul ut.
    Barnkammare 1
    Gammal skåpmat...jag vet! Men....tänkt visa på den vita tapeten. Jag letade också runt som en GALNING efter "rätt" vita tapet. Jag hittade inget jag ville ha, varken på Boråstapeter, Eco eller Duro...
    Så var vi på Coop Forum...Byggvaruhandeln där och DÅ ramlade jag över den här tapeten. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta tapeten DÄR av alla ställen, i övrigt finns det ju inte så många fina tapeter där, men deras enkla vita VAR just enkel och vit och hade högsta norm vad gällande ljusäktet, avtorkningsbar och smutsavvisande. Och för drygt en tredjedel av priset för de vita tapeter vi tittat på tidigare.

Sååå...jag rekommenderar en tripp dit...lite otippat kanske, men det är alltid roligt med överraskningar!

Jag skulle också vilja passa på att avråda från rödrutiga tapeter. Jag letade efter liknande, också rutiga från början. Det närmaste jag hittade var en från "Boråstapeter" (tror jag det var), och så den här från Sandbergs och då LUSKAMMADE jag och butiksägaren verkligen varje pärm.

Idag är jag så nöjd med att inte ha valt det. Jag har gjort ett vitt rum med röda detaljer till dottern som bekant, men nu känner jag hur rummet börjat fått ett eget liv och det börjat komma in fler och fler rosa detaljer. "Jag tycker om rosa" säger min 2,5-åring nu och allt hon vill ha är rosa. Hon tycker också om gult, så där ser man hur vissa små detaljer har börjat krypa in i rummet just för att människor i hennes omgivning uppfattat att hon tycker om just de färgerna.

Då känns det bra att inte ha knutit upp sig på någon färg, utan rummet kan följa sin egen färgskala allt efter behov och tid. Allt är lätt utbytbart i rummet och jag skulle uppskatta att för en tusing skulle jag kunna ändra färgskalan HELT i rummet. Det känns tryggt att veta, för det är ju ändå hennes rum som hon ska bo i länge, länge.

Så...ta dig en funderare. Lyssna på mig och de andra tjejerna som har vit-röda rum...så ska du se att du nog snart har hittat din tapet ändå.

Det rödrutiga kan du ta upp i sängkläder, kuddar, gardiner och annat. Dottern har rödrutiga sängkläder från Gripsholm http://www.gripsholm.se/?module=products&object_id=26553, Lissannas vita hjärta med rutiga band, lite rödrutigt i vimpeln etc. Det funkar bra det med.
  • Beatrize74
    misak skrev 2008-06-15 09:34:06 följande:
    Eller man ska ha en med löst bord?www.blocket.se/vi/16696666.htm som har, Vilket är mest praktiskt?
    Definitivt den här! En liknande har vi och jag har tänkt SÅ många gånger att det är så bra med en bänk där de själva kan reglera avståndet genom att skjuta stolen framåt eller bakåt.

Är man lite kort så kan det vara ett helvete att komma så långt "ifrån" bordet och inte kunna "skjuta in den". Du kan ju tänka dig själv att sitta långt ifrån skrivbordet när du ska jobba med något, du får nästan sitta ytterst på stolskanten för att nå och det är ju knappast bekvämt.

Näe...tvåan...helt klart. Det finns en anledning till att den övre inte används inom skolvärlden på 80 år och ersattes av den senare.
  • Beatrize74
    Kajsa 77 skrev 2008-06-15 21:37:47 följande:
    Tack! Ja nu har jag bara 1,5 meter vaxduk över... Vad ska man hitta på med den tro?
    Sy en badväska vetja! Perfekt för våta badkläder och handdukar...jag har sytt en till oss. Jag tröttnade på fuktiga textilpåsar. Sy en "tub" till 1,5 liters petflaskan också så håller den flaskan lite kyld under utflykten.
Svar på tråden Vita tråden del 8