Inlägg från: Birks och Kalles mamma |Visa alla inlägg
  • Birks och Kalles mamma

Vita tråden del 8

Beatrize74 skrev 2008-05-08 20:49:24 följande:
    Jag känner att jag har tillfälligt flyttat fokus från själva inredningen till själva delarna i inredningen - pysslet, hantverket och själva funktionen i dem. Det känns skönt som omväxling faktiskt och har gjort att jag nästan fått lite "inredningssemester" nu när jag istället syr och pysslar ett tag. Fast...en del saker fyndar jag ju i alla fall. Jag kan inte låta bli! Idag fyndade jag en fin skål från Gefle (från 1922?), en STOR flätad korg för tvätt eller dynorna på altanen, en väska från Dior (? - står även Dior inuti fodret, men who knows om det är äkta, men de spelar ingen roll, den var fin ändå, två stycken tyger(ett vitt med Pippi för att sy fler saker till barnen), en jättesöt liten bakform. 145 kronor gick kalaset på. Och så har jag köpt ett litet karottunderlägg i silver. Jag kunde inte motstå! Och en brödspade och en vackert broderad duk inköpta vid olika tillfällen. Jag bygger sakta men säkert upp ett hem med små medel som faktiskt känns personligt OCH vackert på samma gång. Jag inser att jag aldrig har möjligt eller kanske ens "viljan" att lägga pengar på dyra saker...jag tänker VIPPhinkar, möbler från Elviras värld, dyra köksmaskiner från Kitchen Aid, Smegkylskåp, Howardsoffor eller dyra, designade kranar. Det är bara så. Nu känns det som om jag ändå har kommit så långt att det känns JAG, utan att bara känna saknad över allt jag inte har. Jag kan komma att acceptera saker jag redan har på ett annat sätt, just eftersom de börjar bli DELAR i en helhet jag har börjat se skymten av. (Och jag menar INTE att det på något sätt är FEL att lägga pengar på ovanstående dyrgripar, men det är bara inte MINA prioriteringar. På något sätt kändes det som om jag inte hade ett "fint" hem i andras ögon...eller i mina egna, om den inte belamrades med Smeg, KA, Elviras och good knows what. Jag lurade mig själv att tro att mitt hem inte var komplett utan dem. Det kändes så livsnödvändigt, jag blev förblindad. Frånvaron härifrån ett tag (avgiftningen...hihi) fick mig att börja landa i MITT hem, istället för att önska mig till andras och det har varit så nyttigt. Klart jag inte skulle tacka NEJ om jag fick något av det jag beskriver ovan, men jag känner nog att jag kan leva ett fullgott inredningsliv UTAN dem. Jag sjunger min egen inredningsmelodi nu och det känns ovanligt, men samtidigt som något av en förälskelse. Låter snurrigt och knasigt...jag vet...Jag vet samtidigt att jag kommer FORTSÄTTA att inspireras, avundas och sakna, men förhoppningsvis samtidigt använda mig av det som faktiskt är nåbart och realistiskt rent ekonomiskt sett. Inredningstrådar/bloggar är bra - men distans och självkännedom är också bra, jag känner att jag börjat få lite av båda på senaste tiden och jag känner mig betydligt mindre stressad över mitt hem än vad jag varit. Det är ju tur - för jag LEVER ju faktiskt här...varje trött vardag. Det är vårt hem, inte bara en hållplats på väg mot DRÖMHEMMET! Knasinlägg...nåväl. När jag skrivit så här mycket orkar jag inte radera...hihi...och ni väljer ju som vanligt om ni vill läsa mina långa inlägg eller inte.
    Klart vi vill! Jag läser med glädje och tycker du har så rätt så, även om jag fortfarande vill ha en Dualit nästa gång vi byter brödrost och elvisp. Funderar även på om det inte skulle kunna gå att få in en Smeg i vårt kök...
  • Birks och Kalles mamma
    FruPuffen skrev 2008-05-08 21:15:15 följande:
    God kväll!Har sytt lite nya kuddar till utemöblerna!www.etthusivitt.blogspot.com
    Jättefina kuddar och en riktigt härlig bild.
  • Birks och Kalles mamma
    Memoria skrev 2008-05-08 22:02:31 följande:
    BoK: Hmm lurigt. Brudklänningen, har den blivit gardiner?
    Nepp. Den är svår att se. Som tur är kanske...
  • Birks och Kalles mamma
    Vaniljdröm skrev 2008-05-08 22:15:08 följande:
    BoKJag gissar att ni hänger på något foto på väggen. Kanske där vid pianot. Gissar hej vilt....
    Inte vid pianot...
  • Birks och Kalles mamma
    juliah skrev 2008-05-10 06:39:22 följande:
    Godmorgon!Idag blir det plask i nya uppblåsbara stora färgglada plaskpoolen med palm och rutschkana :D. Grillning med libanesiska spett och libanesiskt vin.Ska inviga Leilaboken också med bröd och ngt sött.Vad ska ni hitta på idag?
    Funderar på att våldgästa någon till middag... När skall ni sätta på grillen?

Nä ärligt så blir det nog trots fint väder en del fixande i dag. Börjar med styrelsemöte för vägföreningen nere på bryggan kl 12. Fortsätter med Scouternas loppmaknad på Hamnplan och kan jag övertyga killarna så tar vi sedan en tur till Himlas utförsäljning. Åh ja vi behöver storhandla också, det kan vi göra på hemvägen.
  • Birks och Kalles mamma
    Camilla R skrev 2008-05-11 20:42:39 följande:
    NU har jag lagt in några dagsfärska bilder i bildgalleriet från dagens bad i Glasbrukssjön (sjön m. badrocksavstånd) samt en bild på vårt lilla äppelträd som blommar så fint. Kika in om ni vill Ha en jättetrevlig kväll!
    Härligt såg det ut. Skönt med 16 grader. det var det inte på den strand vi hittade ute vid Sandösugga kan jag meddela. Vid vår badbrygga är det nu 11 grader.
    malins79 skrev 2008-05-11 21:13:34 följande:
    Ja.Toapapper kan vara bra, landstingets papper är hårt. Fast man använder helst duschslangen när man kissat
    Jag fick rådet att sitta på en hård trästol efter att jag blivid sydd vid förlossningen. Börja och försök att kämpa på i en minut, för ont gör det. Försök sedan sitta ett par minuter i taget. Tydligen gör trycket att såren läker mycket bättre och snabbare. Har väl med blodgenomstömmningen att göra antar jag. Fungerade perfekt för mig båda gångerna.
    Himmelbit skrev 2008-05-11 21:33:47 följande:
    Bjuder er på tårtan från kalaset!
    Mums! Tack!
    Kajsa M skrev 2008-05-11 22:04:51 följande:
    Godkväll igen! Hänger inte alls med här längre. Har stora bekymmer här hemma och kan inte alls prioritera datorn. Hoppas alla har det bra och att det inreds flitigt! Ska försöka kika i bloggarna för att få se lite fint i alla fall...Kram till er alla!
    Kram. Hoppas det inte är några bekymmer som inte kan åtgärdas.
    numberone skrev 2008-05-12 10:22:05 följande:
    Hej tjejer!!Idag ska jag ta mig tid att blogga igen... har varit fullt upp i helgen så jag har inte fått många minuter över.... inatt fick jag även mina första förvärkar och det känns så pirrigt!! Känns toppen att kroppen har börjat att öva!!
    Oj vad spännande.
    MiaMariah skrev 2008-05-12 10:30:10 följande:
    Kan inte låta bli att visa, satte rosenmandeln för ett par, tre veckor sedan och nu blommar den med två ljusrosa blommor!
    Vilken vacker blomma. Du och maken tar så fina bilder tycker jag.
  • Birks och Kalles mamma
    Lynn84 skrev 2008-05-15 15:33:38 följande:
    Kunde tyvärr inte få in en större bild...hoppas ni kan klicka upp den själva!
    Grattis Lynn! Vilken liten gullunge!
  • Birks och Kalles mamma
    Kajsa 77 skrev 2008-05-26 21:14:33 följande:
    Godkväll på er!Sitter här och blir förbannad. Fick ett mail från en av mina läsare på bloggen. Hon skrev att en copycat har gjort en blogg med exakt samma namn som min! Men hur fantasilöst var inte det?? Känns skittråkigt!!! Vad gör man? Ska jag skriva ngt i hennes blogg?Här är länken till kopian: www.blandkuddarochbusigabarn.blogspot.com
    Jag tycker du skrev ett bra inlägg. Du gav henne utvägen att säga att det var ett misstag och att därmed kunna byta namn utan att tappa ansiktet.

Har följt hur ni kämpat med lillan och hennes problem att få opereras. har ju knappt vågat skriva något tidigare eftersom jag ju är både ssk och jobbar med barn... Så allt jag kan göra är att skicka en stärkande kram.
    Beatrize74 skrev 2008-05-26 22:48:43 följande:
    Tack...vad rar du är som skriver...du ska inte känna dig "tvungen", jag menade bara att jag känner igen mig i MiaMariahs känsla. Jo, det blir nog till att lägga på ett par månader, så är det nog tyvärr, även fast jag ju vill bli klar på en gång förstås. I slutet av nästa månad har vi ett helt gäng med människor över som aldrig varit här tidigare och då vill jag ju att det ska så acceptabelt ut som möjligt. De har själva superduperfina hem...helt nybyggda hem med den senaste tekniken och senaste trenderna i möbelväg...nyrustat och dant. Det ger ju lite ångest förstås...det blir liksom lite som att bjuda hem "Desperate Housewives" till en sunkig 80-talsvilla med plastgolv, heltäckningsmatta och sunkiga mörkbrunbetsade fönster. Nåväl...riktigt så illa är det väl inte, men du förstår nog hur jag menar. Där står jag mitt i all byggröra och bedyrar hur FINT det ska bli när allt är klart och så är uppenbarligen inte någon annan del i huset så tiptop som jag lovar att köket ska bli. Ytligt...jajamensan!Borde jag bry mig? Nähäpp..inte det minsta!Men...likväl....
    Stackare, jag vet precis vad du pratar om. Man stirrar sig blind på allt som INTE är klart och glömmer allt det man älskar med huset. Man undrar när alla lister skall vara på plats och all utbyggnad skall vara klar så att alla nödlösningar och all nödförvaring försvinner. Var stolt över allt ni gjort istället och var stolt att ni fixat ett superhem utan ett överflöd av pengar.
  • Birks och Kalles mamma
    lillafruluva skrev 2008-05-27 09:50:27 följande:
    Tjock kulan- Tack, du har uppfattat det rätt, vi har en fyra på g
    Grattis!!
    malins79 skrev 2008-05-27 11:26:37 följande:
    En bild till från den nya tvättstugan.
    Jättefint! Har du köpt baljan nyligen? Den blev jag jättesugen på.  För en sån som Vaniljdröm har, kan man ju inte hitta och då gäller second best.
    Vaniljdröm skrev 2008-05-27 18:05:57 följande:
    LoMJa det var det Nu finns baljan i bloggen:vaniljdrom.blogspot.com/
    Håller helt med 13 och de andra. Verkligen superfin.
Svar på tråden Vita tråden del 8