• Kixie

Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!

För två veckor sedan åkte vi till Teneriffa med Ving. Vår son på 8 månader blev sjuk första dagen på resmålet och tredje dagen så var vi tvugna att åka till sjukhuset med honom då vi knappt kunde hålla honom vaken. Där fick han ligga inne i två dagar och sedan fick vi åka tillbaka till hotelletdär sonen skulle hållas i väntan på hemresa.Läkaren på SOS international sa att sonen skulle åka taxi och ej transfer buss till flygplatsen. Flyget hem blev försenat med nästan 6 timmar och vi blev förflyttade av Ving till ett antal hotel i väntat på avresa.Läkaren hade ordinerat lugn och ro för vår son. Ving kunde inte hjälpa oss med någonting. Vi fick inget rum där vi kunde vara med vår son enskilt utan vi fick sitta i en hotelfoaje med massor av människor.Läkaren hade även ordinerat en lugn ombordstigning men det kunde in Ving inte heller hjälpa oss med utan det fick vi ordna själva. När vi sedan landar på Arlanda så är vår vagn både oljig och sne och vind.Det tar Mytravel inte något ansvar för( vagnen köptes 3 dagar innan avresa) utan tycker att vi ska kontakta vårt försäkringsbolag där vi har en självrisk på 1200 kr(vagnen kostade 1995 kr). De betalar heller inte taxin mellan hotellen fast försening berodde på Mytravel. (Ving och Mytravel ingår i samma koncern Thomas Cook gruppen). Vi kommer aldrig mer att resa med Ving och Mytravel.Det var en mardröm!

• Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!
  • sandbacken

Vad hemskt, jag skulle bli galen om det hände mig och min son. Hoppas han mår bra nu då. Jag skulle heller aldrig åka med dom nåt mer, det är för jäkligt. Ni ska ju fortsätta klaga tycker jag. Vi har åkt med Fritidsresor sista åren, det har aldrig varit nåt problem. Vi blev försenade 12 timmar hem en gång, fick vara kvar på hotellet, frukost, lunch och middag gratis. Ersättning för försening. SEn förlorad arbetsinkomst och ombokning av plan till Sundsvall, var aldrig någon diskussion.

• coolchick

Resebyrån har inget ansvar för bagage som skadas under på/avlastning. Det ska man reklamera till flygbolaget omedelbart när det upptäckts.
    Samma sak hände mig en gång, min väska var helt trasig när jag fick den. Men eftersom jag inte hade anmält det direkt på flygplatsen när jag landat, så gick det inte att göra något åt det...

• hotten

låter som du inte är speciellt insatt i hur det normalt fungerar, tycker inte ving gjort varken mer eller mindre än vad man kan förvänta sig.
    jag låter säkert hård men jag förstår att du reagerar som du gör å jag hoppas barnet är bättre, men det är så det fungerar hos alla researrangörer..
    sen förstår jag inte taxi till flygplatsen, tog ni inte taxi då eller vad?? det är ju inget ving har att göra med.. å lugn å ro kunde inte sos ordna ett rum åt er eller ni själva???? försökte ni ens? varför tog ni inte bara taxi till flygplatsen i god tid å sedan hittade en lugn vrå där??

på flygplatsen pratade ni med mytravel (å visade läkarintyg) vid ombordstigningen om ni kunde gå ombord tex först för att få lugnare? visade ni inte läkarintyg redan vid inchekningen så att kaptenen blev underrättad?

ving är inte erat försäkringsbolag så de skiter i er speciellt när resan är slut (dvs ordinarie restiden) precis likadant gör ALLA researrangörer, sen finns det som på alla arbetsplatser vissa eldsjälar som ger den bästa servicen å mer än de behöver, tråkigt att ni inte hade nöjet att träffa på en sådan, men det är ju inget man kan räkna med!

å vilken taxi menar du att ving borde ha betalat till er? ni har ju ett försäkringsbolag för dyl utgifter...

• Pansarhamster

Det som hände er låter riktigt jobbigt. Speciellt när man ju förväntar sig en skön och lugn semester.

Men jag tycker faktiskt inte att resebolaget gjort fel. Det går till sådär hos de flesta. Jag har själv blivit ordentligt sjuk utomlands och man får inte förlita sig på att resebolaget fixar service. Man får helt enkelt fixa sånt själv.

Då jag blev sjuk ordnade vi allt själva men sparade kvitton så att man kan få ersättning efter hemkosten.

Har även fått en ny resväska förstörd på en flygplats i Sverige. Detta ska anmälas direkt när man ser det till personalen på flygplatsen. Resebolaget har inget ansvar för bagaget, som någon skrev ovan.

• fizz

Hmmm...vi fick våran vagn och 2 resväskor ersatta av Turkish Airlines då de haft sönder de. Betalar man med kort så får man de sakerna ersatta fick vi veta senare..

• Ciceli

Spelar ingen roll om det är Ving, Apollo eller Fritidsresor - samma skit allihopa!

Undviker att åka charter så långt det bara går, men när vi åkte till Kap Varde i november var vi så illa tvungna. Åkte med Fritidsresor. Sambon fick akut gallstensanfall natten innan vi skulle flyga hem. Det var risk för ambulansflyg och SOS International och hela kittet. Hade inte den minst hjälp av Fritidsresor mesiga reseledare på plats. Jag fixade rubbet själv, ringde läkare mitt i natten, fixade mediciner, taxi - allt.

• Emelie  A

Jag var med om en väldigt svår olycka när jag var i Turkiet för några år sedan. Så allvarligt så jag nästan dog. Låg på sjukhus i en vecka så vi missade vår hemresa. Fick stanna kvar ungefär 2 veckor efter hemresa pga att jag fick vänta tills jag var stark nog att flyga + väntan på ledig plats på ett plan.
    vi åkte med Ving. De var helt underbara!
    En eller flera av guiderna hade kontakt med mamma dagligen fast det var väl mest kontakt med SOS international då det är de som ordnar med det mesta. Mamma och lillebror fick både mat och fickpengar, nytt hotellrum (hotellchefen fixade även med det, vi var stamgäster där) sedan fick vi ett nytt hotell, taxi till flygplatsen, pengar så de kunde köpa kläder, jag fick 3 sittplatset i planet för mig själv eftersom jag var tvungen att ha benen högt, mamma och lillebror fick 3 platser ihop, fick låna rullstol på flygplatsen..mellanlandade i Danmark för att slippa påstridiga journaliser och där blev vi körda på en vagn till vår gate och sedan på Landvetter så kom 2 killar och körde mig i rullstol på flygplatsen där och nån ambulanskille körde oss ända hem. Allt detta fick vi.

En guide från ving var dessutom med mamma på sjukhuset under operation som tog 8 timmar. Så min erfarenhet av Ving och SOS är bara positiv!

• coolchick
    fizz skrev 2008-04-29 00:43:09 följande:
    Hmmm...vi fick våran vagn och 2 resväskor ersatta av Turkish Airlines då de haft sönder de. Betalar man med kort så får man de sakerna ersatta fick vi veta senare..
    Precis, ni fick ersättning av flygbolaget, inte resebolaget. Det är ju inte personal från Ving, Apollo mfl som står och lastar väskorna. De som jobbar på rampen är anställda av flygbolagen, inget annat. Därför kan man inte vänta sig ersättning av det resebolag man har åkt med tyvärr...
  • hotten

emelie.. fast allt det där fick du ju från ditt försäkringsbolag genom SOS, inte genom ving, de ringde bara din mamma å konstigt nog förmodligen pgav publicitet (dvs inte få negativ sådan efter en svårare olycka) som de var hos dig på sjukhuset annars så är det normala att en guid högst en gång i veckan besöker sjukhusen å delar ut ett blad med svenska nyheter..

att man får pengar för ökade levnadskostnbader i form av mat mm å ju självklart (om man vet sina rättigheter å väljer att uttnyja dessa) UD har bestämt chablombelopp per/dygn för olika länder vilke försäkringsbolagen måste räkna på.. gäller såklart även familjen som blir kvar på samma resa eller om man är så alvarligt sjuk så kan man välja å få någon flyget till sig från sverige.

Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!