• Kixie

Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!

För två veckor sedan åkte vi till Teneriffa med Ving. Vår son på 8 månader blev sjuk första dagen på resmålet och tredje dagen så var vi tvugna att åka till sjukhuset med honom då vi knappt kunde hålla honom vaken. Där fick han ligga inne i två dagar och sedan fick vi åka tillbaka till hotelletdär sonen skulle hållas i väntan på hemresa.Läkaren på SOS international sa att sonen skulle åka taxi och ej transfer buss till flygplatsen. Flyget hem blev försenat med nästan 6 timmar och vi blev förflyttade av Ving till ett antal hotel i väntat på avresa.Läkaren hade ordinerat lugn och ro för vår son. Ving kunde inte hjälpa oss med någonting. Vi fick inget rum där vi kunde vara med vår son enskilt utan vi fick sitta i en hotelfoaje med massor av människor.Läkaren hade även ordinerat en lugn ombordstigning men det kunde in Ving inte heller hjälpa oss med utan det fick vi ordna själva. När vi sedan landar på Arlanda så är vår vagn både oljig och sne och vind.Det tar Mytravel inte något ansvar för( vagnen köptes 3 dagar innan avresa) utan tycker att vi ska kontakta vårt försäkringsbolag där vi har en självrisk på 1200 kr(vagnen kostade 1995 kr). De betalar heller inte taxin mellan hotellen fast försening berodde på Mytravel. (Ving och Mytravel ingår i samma koncern Thomas Cook gruppen). Vi kommer aldrig mer att resa med Ving och Mytravel.Det var en mardröm!

• Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!
  • Vinbärssaft

Det var dåligt!!! Jag brukade aldrig åka charter förr, men sedan jag fick barn så gör jag det av EN anledning. Nämligen just att kunna vara säker på att få hjälp och bli omhändertagen om det skulle hända något med barnen eller mig (som gjorde att jag inte kunde ta hand om barnen själv): sjukdom, olyckshändelse etc.. Betalar gärna extra för att få den tryggheten. Men tydligen kan man inte lita på den..?

Jag reste faktiskt med Vingresor för en tid sedan, och då hände det inget allvarligt som jag behövde vända mig till reseledarna för, så jag testade dem aldrig i kris. Men det som slog mig var, att de var så väldigt unga och verkade ganska osäkra, oengagerade och oseriösa. Inte alls samma starka, positiva, energiska och karismatiska karaktärer som jag minns från när jag åkte på charter med mina föräldrar för 15-20 år sedan... (Eller så var det bara i min ungdomliga fantasi som reseledarna då var allt det där..! :) )

• Vinbärssaft
    hotten skrev 2008-04-28 23:10:45 följande:
    låter som du inte är speciellt insatt i hur det normalt fungerar, tycker inte ving gjort varken mer eller mindre än vad man kan förvänta sig.jag låter säkert hård men jag förstår att du reagerar som du gör å jag hoppas barnet är bättre, men det är så det fungerar hos alla researrangörer..sen förstår jag inte taxi till flygplatsen, tog ni inte taxi då eller vad?? det är ju inget ving har att göra med.. å lugn å ro kunde inte sos ordna ett rum åt er eller ni själva???? försökte ni ens? varför tog ni inte bara taxi till flygplatsen i god tid å sedan hittade en lugn vrå där??på flygplatsen pratade ni med mytravel (å visade läkarintyg) vid ombordstigningen om ni kunde gå ombord tex först för att få lugnare? visade ni inte läkarintyg redan vid inchekningen så att kaptenen blev underrättad?ving är inte erat försäkringsbolag så de skiter i er speciellt när resan är slut (dvs ordinarie restiden) precis likadant gör ALLA researrangörer, sen finns det som på alla arbetsplatser vissa eldsjälar som ger den bästa servicen å mer än de behöver, tråkigt att ni inte hade nöjet att träffa på en sådan, men det är ju inget man kan räkna med!å vilken taxi menar du att ving borde ha betalat till er? ni har ju ett försäkringsbolag för dyl utgifter...
    Fast resan ÄR ju inte slut förrän man har gått igenom ankomsthallen på hemflygplatsen. I alla fall inte enligt charterföretagens reklam, som ju säljer hela resan - vistelsen på platsen PLUS resan tur och retur - som en enhet. Det står också att det finns representanter på flygplatsen som kan hjälpa till vid behov o.s.v.. Och det här VAR ju verkligen "behov"!

...och sedan tycker man faktiskt att folk som jobbar i ett sådant yrke bör vara lite mer omtänksamma och serviceminded av sig själva, om de ska platsa. Våga ta lite egna initiativ. SJÄLVKLART borde Vingvärdarna (som de kallar sig nu) ha tagit över allt besvär, så att mamman bara hade kunnat ägna sig åt sitt sjuka barn..!
  • hotten

Annsofie.. jaa man får ju ha sina åsikter, å jag har inte ens yttra mig om hur jag tycker det borde vara enbart hur det är å vad man kan förvänta sig å vems ansvar är vad osv..

Men du kan ju inte på fullaste allvar tro att reseledarna skulle ta hand om dina barn om du blir sjuk???

reseledarna på flygplatsen skulle säkert ha kunnat tolka åt ts om hon behövt å bett om det, nått annat vet jag inte vad de kunde ens ha befogenhet till att göra.

• Kixie

Taxin till flygplatsen betalade SOS International och av dom har vi bara goda erfarenheter. Dom ställde upp till 200 %. Planet blev försenat och det var då vi bad Ving om lite hjälp för vår lille son.Pratade då med Vings kontor i sverige och enligt dom skulle vi få ett rum och ersättning för taxin mellan hotellen.Vi berättade också för sverige hur det varit för vår son och vad läkaren på SOS sagt.Personalen på Teneriffa lyssnade inte ens! Vi såg inte en person från mytravel/ving på flygplatsen förrän vi var ombord så hur skulle vi ordna lugn och ro och vår son var infektionskänslig och sjuk på en flygplats men massor av människor? Vårt försäkringsbolag betalar våra utlägg och sjukhusvistelsen bl.a

• Kixie

Vagnen visade vi upp på arlanda och det gjorde någon rapport.Som nu är skickad till mytravel men jag förväntar mig inte någon ersättning från dem tyvärr!

• hotten

jag förstår fortfarande inte vad du TS ville att ving skulle göra? (som de kunde göra) varför ringer ni till ving i sverige ??? varför inte ringa ert försäkringsbolag ( dvs sos) nån annan betalar inte för era kostnader... (även vid förseningar osv) om ving i sverige sa nått annat så menade de säkert just som du skriver att ni skulle få ersättning, Men av försäkringsbolaget!

självklart träffade ni någon arbetare när ni chekade in väskorna och när ni skulle gå ombord på planet (nån person står ju alltid där å gör iordning maskinerna, har kontakt med kaptenen osv redan en bra stund innan ombordstigningen sker) det är ju bara att visa läkarintyg å prata med dem. De har även en markering från sos att ni kommer ombord, å kaptenen måste oxå ha godkänt det osv..
    det är inget vings personal ändå kan tillgodose er med oavsett hur hjälpsamma de hade varit.

en lugn vrå på en stor flygplats? hittar ni inte det så måste det minst ha varit strejk på flygplatsen då! Men man kanske måste ta egna initsiativ , gå en bit osv å inte bara vänta på att nån skall hjälpa en...

jag har själv blivit kvar en vecka på just teneriffa med ett extremt sjukt barn, men åandra sidan vet jag vad jag kan förvänta mig å hur det fungerar...

• neuron

Ett tips till TS är att hålla sig HEMMA! Då kommer inga besvikelser eller missöden på resan att inträffa!

• Tutilure
    Kixie skrev 2008-04-30 22:22:38 följande:
    Vagnen visade vi upp på arlanda och det gjorde någon rapport.Som nu är skickad till mytravel men jag förväntar mig inte någon ersättning från dem tyvärr!
    Vi fick ut ersättning för vår vagn när vi reste med VING.
    I brevet stod det att vi i första hand skulle vända oss till vårt föräkringsbolag, men eftersom vi då skulle få betala en självrisk så struntade vi helt sonika i det.
    Vi ska inte behöva betala för något som inte vi har orsakat, så vi vände oss direkt till Mytravel.
    Det var inga problem och vi fick ut det vi begärde, dvs det som det skulle kosta att byta ut de delar som var trasiga.
    Det vi gjorde var att vi gick till Babyland och bad de skriva ett intyg på hur mycket allt skulle kosta och det skickade vi med i vår skadeanmälan.
    Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Kixie

Tutilure!

vad bra det låter att ni fick ersättning för vagnen då hoppas vi på det!
    Neuron och Hotten låter som ni båda jobbar inom denna branch eftersom ni inte alls förstår service !Jag blir riktigt ledsen när jag ser vad ni skrivit. Hela semester var kaos men en liten sjuk 8 månaders samt en 2,5 åring som inte fick besöka lillebror på sjukhuset. Vi hade kontakt med SOS varje dag och dagen vi skulle åka hade vi pratat med dem ett par ggr innan vi skulle resa hem. Det var innan kaoset som blev när planet var försenat.
    Hur skulle vi få tag på någon på flygplatsen från ving el mytravel då väskorna blev incheckade redan på deras sunwing hotel! Vi gick igenom säkerhetskontrollen bara och såg sedan inte skymten av någon personal. Vi fic taxi av SOS och skulle sonen bli sämre på flygplatsen så sa läkaren på SOS att vi genast måste bege oss till sjukhuset igen. Ving & Mytravel som informerade via sms att planet var försenat. Vi kontaktade då Vings personal på Teneriffa och berättade vår historia och eftersom dom nonchalerade oss mailade jag till sverige som genast ringde upp och skulle prata med personalen på plats att försöka hjälpa oss. Det jag är besviken på är att de inte ens försökte! Hade de bara sagt att de skulle försöka hjälpa oss !!Men personalen ville inte ens lyssna på oss!!

• Chava

Så vad är problemet, kixie? Att Vings personal på Teneriffa inte hjälpte er..ja, med vad då??

Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!